UnderbaraClara om Blondinbella mfl

Två av Sveriges i särklass bästa bloggare är Sandra Beijer och Elsa Billgren. De lyckas med exakt detta. Dessutom kommer de på blogginlägg med nya innovativa rubriker och teman. De varierar sig och har en egen stil. Och håller hög publiceringstakt.
[…]

Om vi ska översätta det här till youtube-världen så kan vi ta Jocke & Jonna som ett bra exempel. Säga vad man vill om dem (och det finns mycket att kritisera) men de är verkligen duktiga på att skapa roliga, innovativ koncept till sin kanal. Jag imponeras över deras förmåga att variera sig. Med alltifrån spökjakter till vardagliga vloggar, till filmer där de smakar och recenserar amerikanskt godis. Och nu dokusåpan Exposed som snart lanseras. Där deras följare kommer vara medskapare och påverka händelseförloppet. Genialt!//UnderbaraClara

Bloggvärldens mysiga bullmamma – UnderbaraClara – skriver ett inlägg om influencers där hon hyllar Sandra Beijer, Elsa Billgren och Jocke & Jonnas sätt att driva sina plattformar på. 
Hon nämner även sättet som Forni och Petra Tungården tagit sina koncept vidare till nätmagasin och avslutar med sin egen blogg och sättet hon jobbar på:

Jag har så mycket tidlöst, välarbetat material som förtjänas att lyftas fram. Recept, DIY, krönikor, guider till alltifrån potatisodling till hur man sköter textilier.
Men i en traditionell blogg försvinner ju sånt material bara längre och längre bak i arkivet. Därför jobbar jag med en puffar på bloggen. Som återaktiverar gamla inlägg. Både i högermenyn och mellan blogginläggen.// UnderbaraClara

Avslutningsvis ger hon sina two cents om Isabella Löwengrip och sättet hon ”utvecklats” sitt koncept och hon verkar inte allt för imponerad över det, och tror inte att det är sättet att gå för att knyta an till sina följare.
Hon är också förvånad över att företag är villiga att betala för samarbeten hos henne, med tanke på hennes låga trovärdighet.

Jag tänker också att det finns en fara när influensers är så framgångsrika att de glider ifrån sina läsare. Att ha en egen stylist eller makeup-artist höjer inte ens aktier. Tvärtom skapar det distans till läsaren. Hur ska man bli inspirerad av någons stil när man vet att de själva köpt kompetensen av ett proffs? Följarna har ju inte tillgång till en MUA eller en fotograf i sin vardag. En influenser som tagit det här väldigt långt är Blondinbella. Men vad är det egentligen hon gör reklam för när hon poserar i sitt kök med ett nytt diskmedel? Eller när hon poserar i Elloskläder trots att hon annars bara bär dyra märken? Vi vet ju att hon varken diskar, städar eller handlar själv. Att hon varken sminkar, stylar eller klär sig på egen hand. Var finns då trovärdigheten i hennes samarbeten? Det förvånar mig att företag är villiga att investera i en sådan influenser. De kan ju lika gärna köpa en vanlig annonsplats i en tidning.//UnderbarClara

Nu tror inte jag att Isabella är ute efter att knyta sina läsare till sig eller inspirera dem på det sättet Clara menar här.
Tvärt om så tror jag att hennes mål är att skilja sig så mycket som möjligt från ”vanligt” folk då hon verkar tro att detta är framgång. Hon vill måla upp en bild av en framgångsrik människa, så långt ifrån sina följare som möjligt för att framstå som mer känd, berömd och viktig än hon är. Där kommer stylisten, MUAn, personalen, livvakten och alla stalkers in.
De förstärker bilden av ”framgång” som separerar henne från oss andra – ni vet, pöbeln. 🙂
Varför ska man annars betala för ”säkerhet” i New York, enbart för att media skulle komma dit och det skulle se konstigt ut annars, när man är såååå hotad på hemmaplan och tvingas fly landet?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *