Paradise Hotel-brudar och plastikföretag som Esteworld är två saker allt för ofta ses tillsammans på Instagram.
Företaget är SÅ snabba på att fånga upp alla kvinnliga deltagare från skandalsåpan så fort de fått tillräckligt många följare på Instagram för att ett samarbete ska löna sig. Genast erbjuds tjejerna operationer eller delar av operationskostnader i utbyte mot exponering eftersom de ofta redan innan faller inom ramen för vad som räknas som målgruppen för den här typen av företag. (Alltså tjejer som redan innan Paradise Hotel lagt sig under kniven eller sprutan för att ändra sina utseenden till att passa normen som just nu gäller)
Du kan läsa om det HÄR, HÄR, HÄR och HÄR.
Vad dessa tjejer gör med sina egena kroppar på individnivå bryr jag mig inte om, men det minsta man kan kräva av dem som samarbetande varumärken är väl att de i alla fall når upp till minimininivån för vad som gäller för samarbeten på Instagram.
Att man markerar alltsammans som reklam för att vara transparent och ärlig mot sina följare och inte försöker lura med med smygreklam.
Att många av dessa tjejer inte vet vad marknadsföringslagen för sociala medider stipulerar gällande samarbeten förvånar mig föga efter att ha sett skolveckan i Paradise Hotel där deltagarna svarar ”goddag, yxskaft” på frågor tagna ur valfri läroplan för lågstadiet. (Har du inte sett det kan du se det här)
Företagen som jag anser utnyttjar många av dessa tjejer däremot borde ha bättre koll, men har det inte.
Inte heller ha de minsta ambition att följa lagen, även om de känner till dem, vilket jag blev varse igår när jag chattade med Esteworld efter att ha sett Paradise Hotel-Bella Anderssons många inlägg om sin kommande operation med Esteworld (som hon även ska vlogga ifrån).
Här nedan kommer ett utdrag ur Bella Anderssons inlägg från igår.
Här kommer två bilder från min konversation med Esteworld, men en liten förändring mellan bild ett och två.
Kan ni se den?
En enda liten redigering för att få konversationen att se helt annorlunda ut från originalet.
Smart!
Nu är jag ju inte född i går och har ganska mycket erfarenhet av sådana här oseriösa och hala företag och skärmdumpar givetvis allt innan redigeringar kan göras, men jag antar att Esteworld inte tänkte på det.
Jag vet inte hur det är med er, men den här redigeringen de gör för att försöka komma ur sitt erkännande om ett samarbete, tycker jag är fan så mycket sämre för dem än om de bara hade lämnat originalchatten i sin ursprungliga form.
Förresten, hur misstolkar man den här ja eller nej-frågan?
”Ett samarbete, antar jag?”
Vilka jävla clowner, hela bunten!
Jag väntar med spänning på Bella Anderssons lilla dokumentär från tutt-resan till Turkiet så kan jag smälla upp en extra stor ”anmäl till Konsumentverket HÄR”-skylt.
Eller det kanske man kan göra redan nu eftersom Bella redan nu faktiskt GÖR reklam för företaget.
Var så goda, mina vänner!
