Influenciska DIY:s och annat hållbart

Bildkälla: Ellen Bergström Instastory (Det är jag som blurrat dottern Elsys ansikte)

Ellen Bergström har gjort om dottern Elsys tröja, som numera är prydd med en alpacka – världens sötaste djur för övrigt, särskilt när de bär mössa. 
Hur kommer man på en sådan sak?
Hål i tröjan eller en fläck som inte går bort – Ellen tänker alpacka. Jag hade förmodligen tänkt någonting helt annat men nu är det ju Ellens kreativitet vi pratar om här.

Jag skulle vilja ha en sådan tröja från start. Tänk er en hoodie med en stor alpacka på ryggen! Så himla fint!

”Hållbara Sara” är en ren inspiration när det kommer till att shoppa second hand. 
Hon ger verkligen sakerna hon handlar nytt liv, och jag älskar att se sådant.

Trattisarna verkar vara här nu.
Jag ska genast planera in en svampplockardag, trots att jag har torkade trattkantareller så det både räcker och blir över.
Vill ni att jag gör som för något år sedan, och lottar ut en påse varje dag under advent?

De allra flesta av oss har Ikeamöbler hemma.
Det här kontot handlar om hur man kan förvandla sina Ikeamöbler till någonting helt nytt.
Vissa möbler går inte ens att känna igen.

Katrin Zytomierska verkar gilla bengalbråk

Av Katrins instastory att döma så hade hon ingenting emot att domaren avbröt derbyt mellan AIK och Djurgården. 
Slagsmål och bengaler som kastades på de rivaliserande supporters verkar Katrin inte ha något emot, utan hon skriver ”ägda” till sin bror kusin ovan på en bengalbild.
Jsg fattar inte hur de lyckas smuggla in så där många bengaler eftersom de kontrollerar väskorna i entrén när man går in.
Har de bengalerna uppkörda i röven eller?

Det här är en anledning till varför jag inte går på derby-matcher.
Det verkar ju vara mer eller mindre kaos bland supportrarna och vissa verkar inte vara där för fotbollens skull utan mer för möjligheten att stöka så mycket som möjligt.
Tack, men nej tack!
Jag säger bara Tony Deogan och Stefan ”Myggan” Isaksson. (Trots att det är hyfsat osannolikt att någon ska dö pga ett läktarbråk, men man vet aldrig…)
Better safe than sorry…

Visste ni förresten att Katrin var ett fotbollsfan?
Det har gått mig helt förbi.

Uppmanar företag influencers att bryta mot marknadsföringslagen?

Det här är en konversation mellan en influencer och en av mina följare om företaget ”Better Feast Sverige” som betalat för att influencern ska göra reklam för dem.
Det mest anmärkningsvärda är inte att inlägget inte är reklamidentifierat – det ser jag i princip varje dag i mitt Instagramflöde bland de jag följer – utan att det är ett medvetet val från influencerns sida eftersom företaget verkar ha uppmanat hen till det.

Trots att många av er som läser Bloggbevakning har bra koll på marknadsföringslagen vid det här laget så tänker jag att vi kan gå igenom saken en. gång. till.
Influencern menar alltså att företaget sagt till hen att hen inte behöver reklamidentifiera sitt inlägg, och att det är upp till företaget att ansvara för att meddela influencern om eventuell reklamidentifiering. Min följare skriver – helt korrekt – att företaget inte kan bestämma någonting sådant och att inlägget bryter mot marknadsföringslagen.
Influencern tror sig vara helt fri från ansvar och hen skriver till min följare att hon kan skriva till företaget i fråga om hon tycker att det är så upprörande.

Okej, vi tar det här från början…
Influencern ansvarar själv för att inlägget är korrekt reklamidentifierat enligt marknadsföringslagen.
Det går inte att skylla ifrån sig eller försvara agerandet med att företaget sagt till dem att inte reklamidentifiera inlägget.
Vad företaget har för åsikter vad gäller reklamidentifiering av inlägg är totalt irrelevant i sammanhanget.
Om Konsumentverket väljer att ta inlägget till Patent- och marknadsdomstolen så gäller stämningen både företag och influencer – inga bortförklaringar kommer hjälpa dig där.
Som influencer är det ditt ansvar att ha koll på marknadsföringslagen och hur den ska appliceras för att ett inlägg ska vara korrekt. Detta eftersom det här är ett jobb och där gäller lagar och regler, precis som med vilket annat yrke som helst.

En stämning i Patent- och marknadsdomstolen brukar kosta en influencer mellan 200 000 kr till 300 000 kr i juridiska kostnader, men det kan vara en högre eller lägre summa beroende på hur många inlägg stämningen omfattar.
Vill man läsa om konsekvenserna av att fällas i Patent- och marknadsdomstolen så går det bra att klicka HÄR. Katrin Zytomierska stämdes och fälldes för felaktigt reklamidentifierade inlägg för sitt företag ”Clean Eating”, bland annat hade hon använt uttrycket ”Samarbete”, vilket Patent- och marknadsdomstolen slog fast inte var korrekt eller tillräckligt tydligt.

Att företaget i det här fallet aktivt uppmanar influencern att inte reklamidentifiera sitt inlägg är betydligt mer problematiskt än att skriva ”Samarbete” istället för ”Betalt samarbete”, då man trots allt haft ambitionen att göra rätt, men använt sig av en icke godkänt markering.

Om jag vore den här influencern så skulle jag snabbt som attans reklamidentifiera alla mina inlägg med köpt marknadsföring, innan Konsumentverket får upp ögonen för dem.
Kanske är de rent av här inne och läser? Vem vet? 😉
Jag skulle även klippa alla band till företaget, som agerar extremt oprofessionellt, och vars uppmaning skulle kunna kosta influencern flera hundratusentals kronor.
Avslutningsvis skulle jag ta mig en titt i Konsumentverkets vägledning för marknadsföring på sociala medier, för att lära mig vad som gäller när jag gör reklam på mina plattformar.

Så…
Influencern är 100% ansvarig för att, på sina plattformar, följa relevant lagstiftning vad gäller köpt marknadsföring. 
Vad företag uppmanar till eller vilka bortförklaringar eller ursäkter influencern försvarar sig med, är ingenting annat än slöseri med tid och energi.
Det är totalt meningslöst alltså, så gör inte det om du vill uppfattas som professionell och undvika att stämmas i Patent och marknadsdomstolen.

Jag har sökt företaget i fråga och kommer uppdatera inlägget om/när de återkommer med en kommentar.

Tack för tips!

Plagg på Project Playgrounds välgörenhetsgala

Isabella Löwengrip, Bianca Ingrosso och Vanessa Lindblad var alla på Project Playgrounds välgörenhetsgala som gick av stapeln igår. 
Galan hölls på Nationalmuseum och givetvis var Prinsessan Sofia på plats i egenskap av grundare av projektet.

Isabella Löwengrip bar en klänning från Frida Jonsvens och Biancas vita kreation kommer från Adoore som är Petra Tungårdens märke.
Isabellas klänning är för övrigt samma som Carina Bergfeldt bar på Ellegalan 2022. 
Biancas – lite mer anspråkslösa – klänning heter Nîmes slip dress och kostar 1 295 kr på Adoores hemsida.

Frida Jonsvens Haute couture-klänningar är som konstverk. De är otroligt vackra och kostar förmodligen därefter, men det finns inga priser på hemsidan.
2019 skrev Aftonbladet en artikel om Frida Jonsvens klänningar efter att Annie Lööf burit en av dem på Nobelfesten.

Enligt tidningen låg priserna på 25 000 kr och uppåt, och i artikeln förklarar Frida vad det är för olika parametrar som påverkar den slutliga prissättningen på hennes klänningar:

Allt beror så klart på val av material, modell och andra detaljer men en klassisk galaklänning landar på från 25 000 kronor och uppåt att skapa, säger Frida Jonsvens till Aftonbladet.

Vad tycker ni influencernas val av kläder? 
(Kläderna alltså, jag frågar om kläderna.)