Kreativa adlink-knep

Den senaste tiden har det diskuterats flitigt kring annonslänkar/adlinks och ”knepen” som vissa influencers tar till för att få följarna att klicka på länkarna. 
Ibland krävs det nämligen inte ett köp via länken för att influencern ska kunna tjänar pengar, utan det räcker med ett klick.

Igår när jag skrollade igenom mina bilder på telefonen, så hittade jag två skärmdumpar från en influencers stories, som handlar om att få följarna att klicka på deras adlinks. (Här ovan)
De är drygt en vecka gamla, men med tanke på engagerade diskussionerna varit här inne så är de fortfarande högst relevanta.

Anyways… här är exempel 1.
I storyn ber influencern följarna om hjälp.
Hon delar att hon köpt linnegardiner som hon tycker är fina, men hon skriver också att de är galet dyra. Hon vill veta om följarna tycker att gardinerna är värda priset.
Än så länge är det inga konstigheter, influencers frågar sina följare om saker hela tiden, men i det här specifika fallet så behöver följaren klicka på influencers adlink för att få reda på hur dyra gardinerna faktiskt är.

I exempel 2 så har vi en influencer som gång på gång uppmanar sina följare att klicka som galningar på hennes länkar så att hon tjänar mer pengar. 
Alltså spam-klicka så många gånger som möjligt, utan att vara det minsta intresserad av själva produkten.

I exempel 1 handlar det väl mer om att influencern är en smula oförskämd mot sina följare, genom att bädda in själva intäktslänken i ett ”jag behöver er hjälp-inlägg”.
Exempel 2 bäddar inte in någonting alls, utan är helt transparent med avsikten med sina adlinks.

Så frågan är väl hur nöjda de utbetalande företagen är med den här typen av adlink-beteende?
Vad tror ni?

Jag håller inlägget anonymt då jag anar att det här problemet är större och mer utbrett, än vad dessa två mikroinfluencers är.
De får helt enkelt agera exempel på den här problematiken som kan få konsekvenser som att adlinks försvinner eller i alla fall blir betydligt hårdare reglerat än vad det är idag.

Öppet Spår

Det här är alltså ett inlägg där det är fritt fram att kommentera om vad du vill, när du vill, hur du vill, på vilket sätt du vill.
Dock undanber jag mig politiska diskussioner, tack!
OT är mer än välkommet och det finns inga rätt eller fel.
Är du ensam hemma? Sjuk? Uttråkad? Vad som helst, du är VÄLKOMMEN hit för att snicksnacka om vad som helst!

Givetvis gäller samma regler som vanligt och om man inte sköter sig kan man bli satt på moderering – men det är sen gammalt och ni sköter ju er så go nuts… ?

Ps! Tjafsa mindre!

Influenciskt poppis-plagg

Influencern Elin Warnqvist har gjort en klädkollektion tillsammans med NAKD, vilket i sig inte är unik. 
Men… ibland finns det plagg i dessa kollektioner som sticker ut lite extra, och då inte bara bland andra influencers utan när jag ser ”vanlisar” bära dem.

Idag när jag var inne vid Hötorget så såg jag en person  bära den här klänningen, som jag sett på både Bianca Ingrosso och Lisa Tellbe. Tack vare den här personen så förstod jag att plagget faktiskt är en klänning men att den även går att bära tudelad – allt tack vare en smart knappfunktion som ger kunden valmöjligheter. ??

Jag tycker det är kul att se hur influencerplagg sitter på ”vanliga” människor. Vill ni dela med er av saker ni köpt, gör gärna det! Kontakt@bloggbevakning.se

Tack för tips till dig som gick över Hötorget i den här klänningen kl 14.14 idag, med blont hår, svart handväska och sandaler. ?

X by Margaux läggs ner

Breakit var först med att rapportera om att Margaux Dietz skönhetsmärke ”X by Margaux” går i graven. 
Jag är i sorg, jag fullkomligt ÄLSKAR doften som de har på sina produkter, och deras lotion har stått som en trogen tjänare på mitt skrivbord sedan jag köpte den.
Bevis ⬇️⬇️⬇️

Feat. THK som side kick.

”X by Margaux” var ett gemensamt project mellan Margaux Dietz och Apotea-miljardären Pär Svärdson, och anledningen till att företahet nu läggs ner ska, enligt en av Margauxs Youtubevideos, vara att de båda grundarna ville åt olika håll.