Serverar Ingrossos La Perla alkohol till minderåriga?

I en video som publicerats på Instastory ser en 15-årig influencer ut att bli serverad alkohol på restaurang La Perla på Södermalm i Stockholm.
Restaurangen drivs av paret Åsa och Emilia Ingrosso som dock inte verkar ha varit på plats under gårdagen då videon spelades in.
I videon kan man se influencern och hennes äldre vän bli serverade Ingrossos mousserande vin ”Amore Bianca” med 11% alkoholhalt och som inte finns som alkoholfritt alternativ.
Här är några skärmdumpar från videon:

I ett mail svarar restaurangen följande om det inträffade:

Vi ska självklart ta legitimation på gäster som är eller kan vara under 18 år. Vår verksamhet tar mycket allvarligt på ansvarsfull servering och står inte bakom servering av minderåriga gäster.
Vi kan inte bekräfta uppgifterna i dagsläget då vi i första hand måste se över händelsen med personalen som var på plats under gårdagen för att få klarhet i vad som serverats till personen i fråga. Vi kommer även att ta in alla ansvariga för att säkerställa att våra rutiner efterföljs av samtliga anställda.

Så här skriver IQ** om alkohollagstiftning och vilka konsekvenser det kan få för ett etablissemang som serverar personer under 18 år:

Restauranger som serverar alkohol till märkbart berusade gäster eller till unga som ännu inte fyllt 18 år kan bli av med sitt serveringstillstånd. Serveringspersonal som serverar alkohol till märkbart berusade eller minderåriga kan straffas med böter eller fängelse.
Bildkälla: IQ.se

** IQ är ett fristående dotterbolag till Systembolaget som arbetar för ett smartare förhållningssätt till alkohol.

Tack för tips!

 

Boys, boys, boys…

Att influencerbranschen domineras av kvinnor är sedan gammalt, så därför tänkte jag dyka ner på Instagram för att ta reda på vad några av branschens andra aktörer har för sig.

Bingo Rimér verkar göra smygreklam för den nya Kardashianserien.
Kollar ni? Kollade ni tidigare?
Jag har inte sett ett enda avsnitt någonsin. Har jag missat något?

Bildkälla: Bingo Rimér Instagram

Daniel Norberg gör Pepsi Max-( huuuuu)-reklam tillsammans med Ellen Bergström.
Pepsi Max liksom? När det finns Cola zero?


Hugo Rosas gör också smygreklam, med lite produktplacering för Clean Drink som grädde på moset.
Är ingen nervös för att stämmas av patent och marknadsdomstolen? Det kan ju bli svindyrt och antalet stämningar verkar ju bara öka.
Modigt eller bara dumdristiskt?


Daniel Paris har gjort om sin student från 2007, och den här gången precis så som han vill ha den.
Superhäftigt!


Alex Schulman släpper ny bok efter sommaren. Mer omarkerad reklam.


Och på tal om böcker och reklam…
Pascal Engman och Johannes Selåker har skrivit boken ”Till minne av en mördare” och det är en av de absolut bästa deckarna jag läst.
De väver in året 1994 i storyn och det är ett år som etsat sig fast i mig på flera sätt vilket gör den den här historien än mer mäktig.
Läs. Den.

Ett trovärdigt samarbete signerat Egoina

Bildkälla: Egoina blogg

Vissa samarbeten blir man lite extra glad över. Som detta som handlar om en av mina absoluta favoritprodukter som jag använt nästan dagligen i flera år – Beauty Flash Balm Creme från Clarins!
Just nu har Skincity 25% rabatt på hela Clarins sortiment. Klicka här för att komma till Skincity!
Jag ska prata mer om min favoritkräm, men först två sprillans nya systerprodukter. // Egoina

Egoina gör ett samarbete med Skincity där hon denna gång specifikt marknadsför Clarins sortiment.
En av Clarins produkter omnämner hon som ”en av sina absoluta favoritprodukter”, men har man hängt i influencersvängen ett tag så vet man att vad som helst kan kallas för favoriter så länge det betalas bra.
Så…skulle detta vara ytterligare ett sådant exempel?
Jag tänkte att, om det här nu är en sådan favorit så borde Egoina ha skrivit om den tidigare.
Om hon inte gjort det så skulle det här samarbetets lovord vara ungefär lika mycket värt som varje gång Bianca Ingrosso pratar parodisk brittisk engelska och kallar allt och inget för ”amazing” och för sina ”favoriter” som hon både är ”kär i” och ”dör för” på en och samma gång.

Sagt och gjort, jag gjorde en sökning i Egoinas blogg och här är resultatet.
(Innan ni läser vidare – tror ni hon klarade testet?)

Det gjorde hon. Med råge!
Hon har skrivit om den både 2018 och 2019 och nu igen då, 2022 när företaget ska ha uppdaterat produkten med en ny och bättre formula.

Det här fick mig att på riktigt bli nyfiken på den här Askungekrämen.
Och nu när det är 25% rabatt också…
Fasen alltså…
Jag ska nog ta och ”klicka hem den” som en riktig flunsa.
Ett riktigt bra och trovärdigt reklaminlägg av Egoina.
Kul att se!!!

Olika modeller på sociala medier


I morse skrev jag om Bianca Ingrossos senaste kollektion för Nelly och om hur glad det gör mig att de använder sig av modeller av olika storlekar.

Jag hoppas att jag en dag inte blir glad av det, och då för att det blivit normen och någonting som känns som självklart, men till dess vill jag lyfta fram olika influencer-relaterade företag/märken/produkter som går utanför det som tyvärr än så länge är normen.

Petra Tungårdens ”Adoore” har precis lanserat en ny kollektion och ho använder sig av flera olika typer av modeller.
Smashing!

Även Matilda Djerf använder sig av människor av alla storlekar och kön på ”Djerf Avenues” Instagramkonto.

Samma sak för Linn Ahlborgs LXA. *tumme upp*
Jag älskar den blå tröjan! Så fin!!

Sanne Alexandra Stockholm visar också upp olika storlekar på Instagram.
Snyggt!