Den person – i den influencervärld jag bevakar och skriver om – som visade absolut mest omsorg för barn och deras integritet på sociala medier under förra året var Jacob Liebermann, pappa till sin och Margaux Dietz gemensamma son, A.
Efter att ha misslyckats med att få Margaux att sluta exponera sonen på sina sociala medier, så vände han sig till media för att få ut sitt budskap, för att sätta offentlig press på Margaux, som till slut gav med sig och gjorde följande uttalande.
Så här skrev Jacob på Instagram i samband med att Expressen publicerade en artikel om saken:
Min son har exponerats nära hundra miljoner (100 000 000) gånger på Youtube och har nära en halv miljon följare utan att själv ha valt detta. Föreställ er själva ett barn som inte kan lämnas på förskolan utan att det ständigt blir uppståndelse när andra vill hälsa och till och med fysisk beröra barnet. Föreställ er vidare hur folk tittar på barnet när det går tillsammans med sin förälder på stan och inte kan besöka exempelvis McDonald’s utan att få kommentarer om videor hen medverkat i. Jag blir lika förtvivlad varje gång. Barn måste få vara sina egna personer och skapa sina egna relationer utan att mätas och bedömas för det hen blivit en del av. (Det räcker nu!)
En annan dimension av det hela är att många influencerbarn inte får en krona betalt för de intäkter som de är en viktig del av att generera.
Innan Margaux slutade exponera sonen så medverkade Jacob även i podden ”Gott Snack” där han berättar att ha nu gör detta offentligt eftersom dialogerna, föräldrarna emellan – bland annat juridiska – inte utmynnat i någonting alls, men att han inte planerar att ansöka om ensam vårdnad:
Kommer du ansöka om ensam vårdnad?
– Nej, jag vill bara att han inte ska exponeras mer, att han ska plockas bort.
Han är det absolut viktigaste i mitt liv, och ingenting annat betyder någonting i närheten av lika mycket. Jag kommer aldrig sluta kämpa för honom, om jag inte står upp för honom så kommer ingen annan göra det. Jag kommer aldrig acceptera att han exponeras på det här sättet på ett stort kommersiellt konto som drar in mångmiljonbelopp.
Det finns olika vägar att gå, det här är ett av dem. Att vi pratar om det så här, att allmänheten får veta, alla hundratusentals människor som tittar, vi måste utbilda så att folk förstår.
Vad nästa steg blir vet jag inte, utan vi måste se hur långt lagstiftningen i det här fallet går, vad arbetsmiljöverket säger osv? // Jacob Liebermann
För ungefär ett år sedan sa alltså Jacob Liebermann så här:
Vad händer nu?
Jo, han och Margaux ska starta en familjekanal – ”Moderna familjen” där de ska fortsätta exponera sonen.
Se videon från 12.20 ungefär.
Jag vet faktiskt inte vad jag ska säga…
Jag vet inte vad anledningen till Jacobs kovändning är, men kanske pengar?
Jag vet inte, jag bara gissar men vad annars skulle kunna få honom att ändra sig, när exponeringen var det han ville skydda sonen från allra mest?
Jag bad Jacob om en kommentar och fick det här svaret:
Det är inte ofta jag känner mig mållös men jag vet faktiskt inte vad jag ska säga här.
Med tanke på att Jacob till och med ville bjuda mig på en kaffe och säga tack för att jag skrivit om hans ”kamp” för Arnolds integritet så är det här det sista jag förväntade mig från honom.
Att Margaux gladeligen vill fortsätta exponera sonen förstår jag, eftersom hon inte ville sluta med det från första början, men att Jacob gör det här är för mig obegripligt.
Hur kan frågan fortfarande vara viktig för honom när det enda han tidigare velat är för sonen att sluta exponeras på sociala medier?
Så mycket för barns integritet alltså.
