Inlägg och boktips

Edit: Bilden på nagellacken var inte i samarbete med Amanda Schulmans nagellack. Vette fan vad som hände där . ??‍♀️

Vad är det man får lära sig på körskolan?
Hette det ”selektiv varseblivning”?
Att man ser det man vill se och stänger ut allt annat?

Helen Candela har skrivit en text om det, om hur sent alla verkar vakna, för att se den verklighet vi så länge undvikit. För det är någon annans verklighet, den är inte vår, och då är det så klart mycket enklare att blunda för den eftersom det inte är i vår hall den knackat på och klivit in i.

Kanske är jag extra mottaglig för den här typen av beskrivningar just nu?
Jag lyssnade nämligen klart på Diamant Salihus bok ”Tills alla dör” igår, som bland annat tar upp konflikten runt Järvafältet. Konflikten mellan Shottaz och Dödspatrullen.
Det som slog mig när jag lyssnade på den, var att jag faktiskt kände igen en hel del av det som står i boken. Invävt i texten finns några av de personer och konflikter som omskrivits av ”mainstream media” – exempelvis Yasin och kidnappningen av Einár.


Men det som slog mig mest av allt var hur marginaliserade alla de unga män som dödats i konflikten blivit av svensk media. 
Det känns som att man inte anser det värt att skriva om det, så vida det inte är en kändis inblandad.

Jag rekommenderar VERKLIGEN den här boken!
En riktig ögonöppnare, i alla fall var den det för mig.

Jon Olsson Delérs present till sin fru

Jon Olsson Delér förknippar kanske de flesta av oss med snabba, vräkiga bilar, gärna i lite grälla färger och med en sponslogga från Redbull på. 
Hans fru Janni har dock en annan drömbil, som hon pratat om sedan båda träffades.
För att fira att de varit tillsammans i 10 år så köpte Jon en gammal Volkswagen bubbla till Janni, och visst ser den ut att passa henne som handen i handsken?

Kanske inte den absolut säkraste av bilar, precis som den lilla turkosa bil som Kenzas man Aleks hämtade upp i södra Europa, men ack så fin. 
Kanske får den ersätta golfbilen de brukar åka omkring i? ?

Makaron-diskussion hos My Martens

My Martens lägger upp ett kostinlägg på Instagram där hon ska påvisa nyttigare alternativ till ”vanlig” mat – i det här fallet snabbmakaroner.
Jelena Meacham publicerar ofta sådana inlägg, som verkar väldigt uppskattade av följarna, så det kan ju vara en bra idé för My att haka på.
Problemet här är att hon antingen inte riktigt förstår vad det är hon håller på med, eller är väldigt otydlig för kommentarsfältet är fullt av frågetecken.

Jag tänker att jag försöker bryta ner det hela, så får vi se var vi landar.
Om vi kan bena ut det här.
Allting i rosa är mina kommentarer.

My tar alltså ett känt märkes makaroner, och ställer det mot en anonym konkurrent.
Varför inte skriva ut vilka märken/företag det handlar sig om, så man vet?
Vet My ens?
Kanske får man svaret i kommentarsfältet?

Jag hade inget bättre för mig, så jag laddade hem Lifesum-appen. 
Det är gratis att göra, så det finns ingenting annat bakom Mys ovilja att tala om vilket pastamärke det är som står bakom det höga kaloriinnehållet.
Ingen adlink eller liknande.

Jag laddar alltså hem Lifesum-appen och söker på ”snabbmakaroner”. 
Det här är resultatet.
Nu förstår jag helt plötsligt varför My varit så motvillig till att berätta vilken företag som står bakom de kaloririka makaronerna.
Med största sannolikhet vet hon inte ens själv.

Söker man på snabbmakaroner i Lifesum-appen så får man 21 stycken olika alternativ. 
På 20 av dem står det vilka företag som står bakom produkterna, medan en helt saknar den typen av information.
Det är den My valt att ha med i sitt exempel, trots att hon själv omöjligt kan veta om det ens stämmer eftersom den uteblivna informationen omöjliggör en faktagranskning.

Mängden makaroner stämmer hellre inte med det My publicerat. På hennes tallrik ligger det 80 gram makaroner, men hon verkar ha använt kaloriantalet för 200 gram

Det var My själv som sa att man skulle söka i Lifesum-appen för att få svar.
Och det har jag fått nu.
Svaret är att My inte verkar ha en aning om vad det är hon lagt upp på Instagram, bara att det såg bra ut och funkade så länge ingen ställde några motfrågor om inlägget.

Det är alltså sånt här man betalar för om man anlitar My som kostrådgivare?
Slarvigt använd information från en gratisapp, där hon själv inte ens verkar veta vad det är hon lägger upp?
Money well spent.

Antonija Mandir om sin inställning till koffein

Antonija Mandir är i Costa Rica på surferesa och postar den här videon därifrån. 
Ungefär 18:20 in så berättar Antonija att hon beställt en frappuccino (en typ av kaffedryck) för att testa eftersom hon normalt sett varken dricker kaffe eller koffein.


Det är ingenting konstigt med det, jag vet mängder av människor som varken dricker kaffe eller andra drycker innehållandes koffein.
Det som däremot blir lite konstigt här är att Antonija Mandir tagit fram (eller ja, satt sitt namn på) egna energidrycker tillsammans med företaget Lohilo och har en egen kategori på deras hemsida där med hennes favoriter.
Det finns en enda dryck på Lohilos hemsida som är koffeinfri, men den finns inte ens med bland Antonijas favoriter.

Hon har alltså tagit fram, satt sitt namn på och marknadsfört en produkt hon själv aldrig skulle komma på tanken att dricka, förutom under inspelningen av reklamfilmen då?
Vilket vinnande koncept!

Tack för tips!