Hörselkåpor mot bebisskrik?

My Westerdal: Ok, jag är utbränd och det är inte ens lunch. Tur att man har ett par sånna här (hörselkåpor) på varje våning.
Bildkälla: My Westerdahl Instastory
DM till My: Du skojar med oss nu va? För inte använder du väl hörselkåpor när dina barn skriker? Ser upp till dig på många sätt och har gjort under lång tid, du har ett jätteviktigt budskap som du delar med dig av på ett jättebra sätt. Det här får bara inte vara något annat än ett tokigt skämt åt alla dina följare. Snälla, säg att du driver med oss... Mys svar: Jo det gör jag ibland. Samtidigt som jag tröstar dem och tar hand om dem. Det är inte så att jag sitter i ett hörn och slösurfar med hörselkåpor när mina barn skriker på andra sidan rummet. Jag blir inte en bättre mamma med tinnitus och migrän. #Tvillingmamma
Bildkälla: My Westerdahl Instastory

DM till My:
Du skojar med oss nu va? För inte använder du väl hörselkåpor när dina barn skriker? Ser upp till dig på många sätt och har gjort under lång tid, du har ett jätteviktigt budskap som du delar med dig av på ett jättebra sätt. Det här får bara inte vara något annat än ett tokigt skämt åt alla dina följare. Snälla, säg att du driver med oss…

Mys svar:
Jo det gör jag ibland. Samtidigt som jag tröstar dem och tar hand om dem. Det är inte så att jag sitter i ett hörn och slösurfar med hörselkåpor när mina barn skriker på andra sidan rummet. Jag blir inte en bättre mamma med tinnitus och migrän. #Tvillingmamma

Hörselkåpor mot barnskrik? 
Vad tycker ni spontant om det?
Borde inte vara något annat än ett skämt eller ett life hack av sällan skådat slag?

Jag har förstått att föräldrar brukar utveckla någon form av filter mot barnskrik, att man hör det men inte tar in det liksom, men även det kanske kommer med vissa begränsningar?
Om man samtidigt gör allt i sin makt för att trösta sina barn så de slutar skrika, spelar det då egentligen någon roll om man dämpar skriket eller inte?
Är man en bättre mamma för att man tar in exakt alla decibel av barnets skrik, istället för att filtrera det lite?

Jag har helt ärligt svårt att se problematiken, trots att jag nog aldrig sett en förälder använda hörselkåpor tidigare på det här viset. 

UnderbaraClara och Paula Rosas om kommentarer

Paula Rosas har uppmärksammat ett inlägg som UnderbaraClara har skrivit om sitt kommentarsfält. 
Om vilka kommentarer hon godkänner. Om vilka hon raderar, och hur hon tänker kring sin roll som influencer och hur hon hanterar kritiska och hatiska kommentarer:

Själv har jag många gånger singlat ut sura kommentarer och sedan med läsares hjälp mölat ner kritikern i skorna. Nu frågar jag mig till vilken nytta? Är det någon skit jag inte orkar i kommentarsfältet nu för tiden – då raderar jag den. Men det förtjänar inte ett eget inlägg. Och ni förtjänar mer av mig.
Annars är det ju som när fröken skällde i klassrummet och skapade dålig stämning hos alla – fast alla visste att det bara var Peter H som varit en idiot.

Jag har gjort så mycket utifrån känslan av att vara en underdog.
Men det är längesedan jag passerade som det. Och jag övar mig på att fatta det nu. Det går lite trögt, men jag försöker. // UnderbaraClara

Paula håller med Clara och fortsätter med att beskriva det jag tror att vi alla som arbetar med kommentarsfält känner igen från vår ”arbetsplats” inne i WordPress.
Jag resonerar PRECIS likadant med tjatiga kommentarer och kommentatorer som hamnar i modd.
Take a hint liksom…

…”det här kommer du väl inte godkänna/varför godkänner du inte mina kommentarer/du vågar inte släppa fram mina kommentarer” i en evig förbannelse. Det går snabbt att se dom återkommande namnen/ip-adresserna och jag blir faktiskt så himla trött på det där. Det enkla svaret på varför jag inte godkänner kommentarerna? Jag har ingen lust! Det är som sagt inte bara hat jag raderar idag utan kan också vara kommentarer som tjatar om samma ämne som jag skrivit att ”det är det sista jag skriver om detta” om. Eller när kommentaren är onödigt hård mot en tredje part. Eller när fem personer vill kommentera ett stavfel. Ja ni fattar. När jag bara känner att ”näe, jag pallarente” så blir det raka vägen till papperskorgen. Oavsett om du kommer skriva 3 kommentarer till på samma inlägg med ”varför godkänner du inte min kommentar” – ditt tjat kommer inte göra någon skillnad. Jag väljer att inte lägga fokus och energi på den bajsmackan helt enkelt! Sen lägger vissa till att dom skrev minsann inget elakt men jag tänker att ni kanske ändå känner någonstans att om ni kommenterat om en specifik fråga 13 gånger (ja man kan söka på ip-numren i kommentarerna) så är det osannolikt att den 14 gången kommer bli godkänd och besvaras… // Paula Rosas

Ibland kan jag – Camilla alltså – lyfta fram kommentarer för att de fått mig att tänka efter och blivit grunden till ett inlägg.
Ibland för att de är svinkul, jag garvar ju åt de allra flesta så kallade ”hatkommentarer”, men även de som bara är riktigt riktigt humoristiska och roliga.
Min favorit är – och förblir – en kommentar jag fick in i början, när bloggen fortfarande var liten och meningsskiljaktigheterna mer lät som syskon som tjafsar än rena verbala krig. Nu när jag kikade tillbaka på tråden som den förekom i så var det visserligen lite hårda ord som utbyttes, men jag kan ändå inte låta att bara älska den här kommentaren.
Den är liksom…KREATIV!
Ja, kreativ är rätt ord.

Den som fes i din kuvös måste ha varit riktigt dålig i magen ?

Avslutningsvis vill jag också bara sluta upp bredvid mina två blogg-kollegor – för i det här faller arbetar vi med ungefär samma saker – och instämma i det här:

Skådespelerskan Jennifer Garner sa i en intervju “I know I live a charmed, beautiful life and nobody wants to hear a celebrity whine. The last thing I want to do is complain; I love what I do and I know every job comes with a downside.” och jag tänker att det stämmer bra in på min egen privilegierade tillvaro. Ja, på de flesta influencers, kändisar, musiker, programledare och andra offentliga människor som får arbeta med vad de älskar och samtidigt skörda kärlek, värme och inte sällan bra med pengar.

Alla yrken har en baksida. Det här har ovanligt få! // Clara

Sist men inte minst håller jag med Clara om att ”Alla yrken har en baksida. Det här har ovanligt få!”. Det är något att påminna sig om dom dagar då negativiteten tar överhanden. Jag är tacksam över att jag har det här forumet och att ni finns här och vill följa min tillvaro – det ska ni veta! // Paula

Ja alltså…
What they said! // Camilla

Caia Cosmetics frias av Reklamombudsmannens opinionsnämnd

Dessa två reklaminlägg på Caia Cosmetics Instagramkonto har friats av Reklamombudsmannens opinionsnämnd, någonting jag missat att skriva om tidigare.
Med tanke på att Caias reklam tidigare fällts för att vara sexistisk och könsdiskriminerande så vill jag även ta upp detta.
Caia Cosmetics/Beauty Icon AB fick möjligheten att yttra sig före beslutsfattandet, men gjorde inte det.

Enligt anmälaren är reklamen könsdiskriminerande för att fokuset ligger på kvinnans kropp och inte på produkten som säljs.
På båda bilderna ser man knappt parfymen som annonsören gör reklam för, utan anmälaren anser att företaget utnyttjar kvinn­ans sex­ualisera­de kropp för att tjäna pengar.

Reklamombudsmannens opinionsnämnd bedömer inte att reklamen är könsdiskrimin­er­an­de med den här motiveringen:

Nämnden tar först ställning till inlägget med en bild på kvinnan som poserar liggande på rygg på golvet. Fram­ställningen av kvinnan, genom den kroppsnära klädseln och posen på golvet, ger ett sensuellt intryck. Nämnden finner dock inte att kvinnan fram­ställs som ett sexobjekt. Rek­lamen är där­för i den delen inte könsdiskrimin­er­an­de och strider där­med inte mot artikel 2 första stycket i ICC:s regler.

Nämnden tar därefter ställning till inlägget med en bild där kvinnan poserar i samma kroppsnära kläder som be­skrivits ovan, men sitt­ande på en pall. Den pose som kvinnan intar i bilden är enligt nämnden mer sexuali­seran­de än sensuell. Nämn­den finner därför att kvinnan framställs som ett sex­­objekt. Framställningen av kvin­nan har dock en viss kopp­ling till den marknadsförda pro­dukten genom den este­tiska gestaltningen av den mark­nads­­för­da par­fymen La Nuit som bilden förmedlar. Framställningen är därför enligt nämnden, vid en hel­hetsbe­döm­ning, inte nedvär­derande för kvin­nor i allmänhet. Reklam­en är alltså inte heller i denna del köns­diskrimin­er­an­de och strider där­med inte mot artikel 2 första stycket i ICC:s regler.

Alla ledamöter är av samma åsikt på reklam nummer 1 och alla, förutom en, på reklam nummer 2.
Ledamoten Christina Knight är skiljaktig avseende det andra inlägget med följande motivering:

Jag finner att den pose kvinnan intar i bilden, där hon poserar sitt­ande på en pall, är en klassiskt förförisk och inbjudande pose, som ofta använts inom pornografiska bilder och filmer, det vill säga kvinnan är lättklädd, sitter ner på ett inbjudande sätt med extremt särade ben som inte kan sägas vara ett helt naturligt sätt att sitta på. Kvinnan fram­ställs därmed som ett sexobjekt. Det kan inte anses vara en motiverad pose för att marknadsföra parfym. Framställningen är enligt mig därför köns­diskriminerande och nedvär­derande för kvin­nor i allmänhet, då kvinnan betraktas som ett tillgängligt objekt att inta.

Vad tycker ni om RONs beslut?
Med eller mothåll?


Även en reklam för X by Margaux har friats från en liknande anmälan av Reklamombudsmannens opinionsnämnd, men där var det fler än en ledamot som var skiljaktig.
Det beslutet kan du läsa HÄR.

Carola Wetterholm identitetskapad

Uppdatering: Klarna har hört av sig för att meddela att det som hänt Carola är en ”vanlig” identitetskapning och ingenting som hade med deras systemhaveri att göra.

Att Klarnas hela system fallerat och delar andra människors information med användarna kan väl ingen som läst en tidning de senaste dagarna ha missat?
Hur omfattade det här är och hur många som faktiskt drabbats har inte framkommit, men multibarnsmamman Carola Wetterholm är en som drabbats och som behövt kontakta polisen efter att någon använt hennes identitet och handlat med just Klarna.

Vad personen handlade? 
Snus med skogsbärssmak. 🙂
Från Snusbolaget, som enligt Carola var rätt otrevliga.
Beställningen skulle skickas till en Instabox, där öppningskoden skickas till ett mobilnummer, ett nummer Carola nu bytt ut mot sitt egna, så det blir inget skogissnus för identitetskaparen.
Inte den här gången i alla fall….

Jag undrar hur hårt Klarna kommer drabbas av det här?
Har ni eller kommer ni sluta handla och använda Klarna efter det här?