Klarna använder Greta Thunberg i sin reklam

Så här såg inlägget ut innan Klarna tog ner det.

Med tanke på att Greta Thunberg har varumärkesskyddat sitt namn så vore det ju väldigt dumt av Klarna att använda sig av hennes namn på det här viset utan tillstånd.
Det var i början av 2020 som Greta gick ut på sina sociala medier och berättade att hon skulle ansöka om varumärkesskydd för bland annat sitt namn, Fridays For Future och skolstrejk för klimatet i ett försök att hantera de som felaktigt utger sig för att representera henne eller på annat vis koppla henne till sitt varumärke.

Åtgärderna syftar till att skydda rörelsen och våra aktiviteter. Det behövs också för att jag med juridisk hjälp ska kunna vidta nödvändiga åtgärder mot människor eller företag som försöker använda mig och rörelsen i syften som inte överensstämmer med vad rörelsen står för”. // Greta Thunberg

Enligt Patent och Registreringsverket så finns det en registrering (en godkänd ansökan) för Greta Thunbergs namn, som alltså då är ett skyddat varumärke.

En godkänd registrering från PRV där namnet Greta Thunberg nu är varumärkesskyddat
Bildkälla: PRV

Jag har sökt Klarna för en kommentar som behövde titta närmare på inlägget i fråga. 

Bianca Ingrosso i Intimt med Björken

Ett trauma som de allra flesta människor någon gång tvingas gå igenom – att råka höra eller se sina föräldrar ha sex, eller råka bli ertappad av sin förälder när man har sex. 
Tänk om det fanns sådana där neuralyzer som de använder i Men in Black, att bara plocka fram och med ett snabbt svep radera alla sådana intryck och minnen?

Bianca Ingrosso berättar i alla fall om en situation som hon, Phillipe och mamma Pernilla var inblandade medan Bianca fortfarande bodde hemma och som alla inblandade säkerligen önskar att man kunde radera lite snyggt från allas medvetande.
Om alla nu insåg vad det var som faktiskt hände…. NU vet de det i alla fall.. 🙂

Vad tror ni?
Är detta en del av att växa upp?
Något som bygger karaktär och formar oss till tåliga människor?
En del av livet?
Något att prata med våra framtida terapeuter med? 😉

Margaux Dietz i ICA-reklamen

Margaux Dietz är med i den senaste ICA-reklamen som har temat ”att sälja ut sig” och hon undrar på Instagram om det är nu hennes karriär peakar. 
Det är mångas karriärer som verkar peaka just nu.
Margaux med ICA och Anis Don Demina med Melodifestivalen.

Jag har också peakat den här veckan.
Jag har haft på mig jeans OCH bh. Samtidigt.
Peakat.

Internationella kvinnodagen

Den dagen som ”Internationella Kvinnodagen” inte längre behövs, eftersom kvinnor och män lever på lika villkor –  är den dagen du eventuellt kommer få höra ett ”Grattis till alla kvinnor” från mig, men till dess….nä…inget jävla grattis…
Jag kan – som kvinna –  på min höjd använda uttrycket ironiskt, men det är också allt.
Varför ska man gratulera uppmärksammad orättvisa i ett icke jämnställt samhälle?

Här nedan har jag samlat några stycken insiktsfulla uppmärksammanden som inte slänger sig med floskler som ”grattis alla kvinnor på ER/VÅR dag” utan som uppmärksammar kvinnor och/eller de problem som finns i samhället och som gör att det fortfarande behövs en ”internationell kvinnodag”.