Äntligen lite konkret information från Konsumentverket vad gäller influencer marketing

Tematisk granskning Reklamidentifiering i sociala medier

Soooooom jag har väntat på det här från Konsumentverket.
Äntligen kommer det både konkret och matnyttig information till influencers om hur de lättast gör rätt, snarare än att bara peka på vad de inte får göra.
Det är fortfarande en relativt ny företeelse med ”influenser marketing” ( i alla fall om man jämför med andra branscher) och jag har upplevt att Konsumentverket hela tiden legat ett steg efter, men inte längre.
Med den här granskningen tar de ett stort steg framåt i utvecklingen och agerar proaktivt för att hjälpa så många som möjligt att göra rätt, istället för att straffa de som gör fel pga okunskap och bristande information.

Här nedan kommer jag sammanfatta de viktigaste punkterna ur granskningen, och hoppas att det kan hjälpa fler att göra rätt, eller i alla fall ”mer” rätt.
Vill man läsa mer om marknadsföringslagen och dess syfte mer specifikt så rekommenderar jag att man läser granskningen i sin helhet.
Granskningen omfattar endast Instagram då många inkomna anmälningar om bristande reklamidentifiering till Konsumentverket rör den plattformen.
Jag kommer använda exempel från Instagram för att tydligt visa vad det är Konsumentverket tar upp i sin granskning.
Jag pixlar inläggen så ingen känner sig utpekad, trots att jag valt dem slumpvis beroende på vilket inlägg av den sorten jag behövde som dök upp i mitt flöde.
Granskningen kommer ju för att Konsumentverket inte varit tillräckligt tydliga med vad som gäller.
Under varje punkt kommer jag bifoga en egen reflektion eller rekommendation utifrån Konsumentverkets granskning.

Instagrams egna inbäddningsfunktioner för reklaminlägg:

Poster i flödet:
Att använda den här funktionen är bra för det marknadsförda företaget och ger dem möjlighet att se all statistik utan att behöva gå via influencern.
När det däremot kommer till att reklamidentifiera inlägg, enbart med hjälp av den här funktionen så anser Konsumentverket att risken stor för att sådana inlägg inte uppfyller marknadsföringslagens krav på reklamidentifiering, då den lätt smälter in och/eller försvinner bland all annan info och riskerar att missas.

För ökad transparens mot företagen så är den här funktion jättebra att använda, men jag skulle inte rekommendera att enbart använda den vad gäller reklamidentifiering eftersom den lätt kan missas.
Jag rekommenderar att alltid inleda texten i ett reklaminlägg med ”Reklam för….*företagets namn*” får att vara på den säkra sidan.

Poster i stories:
Eftersom Instagrams inbäddningsfunktion för reklam HELT försvinner om man tittar på storyn i en webbläsare så avråder jag från att använda den som reklamidentifiering.
Återigen, använd dem som en service till det betalande företaget, men du måste ALLTID skriva PÅ din bild att det är reklam och för vilket företag.

Vilka ord och begrepp är bäst att använda om man själv ska skriva reklamidentifieringen?

REKLAM:
Ordet “reklam”, är det ord som Konsumentverket förespråkar i sin vägledning om marknadsföring i sociala medier. (Den HÄR som jag blött och stött här inne fjorton tusen gånger)
Sett till sin innebörd, så får ”reklam” anses indikera att det finns ett kommersiellt syfte med inlägget.Givetvis finns det olika sätt att skriva ”reklam”på som ändå är extremt otydligt. Litet? Med text i samma färg som bakgrunden?
Om markeringen “reklam” framhävs tydligt med placering, textstorlek och färg så, ökar chansen att sådana inlägg är tillräckligt reklamidentifierade för Konsumentverket och det även det sätt jag rekommenderar alla att markera reklam på.

AD:
Eftersom ordet “ad” enbart består av två bokstäver är risken stor att genomsnittskonsumenten förbiser det vid en flyktig kontakt. Utöver kravet på tillräckliga språkkunskaper bör det härigenom ställas väldigt höga krav på markeringens utformning, såsom placering, kontrastfärg, typsnitt och liknande för att inlägget, genom endast markeringen, ska uppfattas som marknadsföring tillräckligt snabbt. Med hänvisning till de många samt högt uppställda kraven går det att urskilja en stor risk för att det är svårt att uppfylla dem.
Jag rekommenderar INTE användandet av ”ad”, hur internationell man än känner sig, utan fortsätter lyfta fram ordet ”reklam”.

SAMARBETE/I SAMARBETE MED:
Det framgår av utredningen att markeringarna “samarbete”, “#samarbete” och “i samarbete med” förekommer i relativt stor utsträckning och de får, i sig, inte anses avslöja om ett inlägg har en kommersiell karaktär. Inlägg som innehåller marknadsföring kan inte anses reklamidentifierade enbart genom sådana markeringar, oavsett hur markeringarna är utformade i övrigt.

En gång för alla!
“samarbete”, “#samarbete” och “i samarbete med” är INTE en tillräcklig reklamidentifiering och om du använder den formuleringen enbart så riskerar du att stämmas av konsumentverket.
Konsumentverket kan härigenom konstatera att avsaknaden av tydlig reklammarkering, såsom “reklam för [företag]”, innebär en överhängande risk för att kommersiella inlägg i granskningen brister i sin reklamidentifiering med hänvisning till att de riskerar att inte uppfattas som marknadsföring tillräckligt snabbt, det vill säga redan vid en flyktig kontakt.

Skriver du inte en tydlig reklammarkering, såsom “reklam för [företag]” så finns det en överhängande(!) risk stämmas för brott mot marknadsföringslagen av Konsumentverket.

I Konsumentverkets vägledning om marknadsföring i sociala medier rekommenderas att inlägg i sociala medier förses med en tydlig och uttrycklig reklammarkering genom exempelvis en stämpel eller flik i bilden till inlägget samt att texten till inlägget inleds med “Reklam för [företag]”.
Inget sådant inlägg har identifierats i granskningen.

Där har ni det. 
Hur man ska reklammarkera sina inlägg för att vara säker på att inte stämmas av Konsumentverket:
Det ska synas på bilden att det rör sig om reklam, och texten ska alltid inledas med “Reklam för [företag]”.

Typ så här:

Exempelbild på korrekt reklamidentifiering

HÄR hittar ni hela Konsumentverkets granskning och jag rekommenderar ALLA som arbetar med influencer marketing att läsa den. 
Och inte bara de, utan även ni som kanske bara konsumerar content på sociala medier, så ni vet när en influenser försöker föra er en smula bakom ljuset.

Här är alla influencers som ingick i granskningen:

Nellie Berntsson har frågestund och jag är frågvis

Det finns en uppdatering av inlägget längre ner. 

Fråga: Äger ni båda företaget eller är det en av er? Svar: Vi äger 50/50 och så hade det vart sedan start.
Bildkälla: Nellie Berntsson Instastory
Gråga: Varför står Olav som 100% ägare när man kollar upp ert företag? Svar: Vi diskuterade detta nyss, vet inte om ni ser fel. Hans namn kommer upp först med adress, men sen om man klickar in så äger vi det 50/50. Alltid vart så fattar inte. Ni är nyfikna ni.
Bildkälla: Nellie Berntsson Instastory

Nellie Berntsson bjuder in till frågestund på Instagram och får frågor om det företag som hon och Olav driver, där de köper och säljer hästar.
Hon får frågor vad gäller ägarförhållandet i företaget O.N Sporthorses och svarar att de äger 50/50 och att det alltid varit så. Att följarna ser fel.
Jag skulle vilja skicka tillbaka den till Nellie, att det kanske är HON som ser fel eller inte förstår innebörden av benämningen ”verklig huvudman”.
Som ni ser i bilden här under så står Olav Aklestad som ”verklig huvudman” och innehar 100% av företagets andelar.

Uppdatering: Igår efter att det uppdagats att Nellie inte ägde någon del i företaget så uppdaterades informationen på Bolagsverket.
När jag tog fram min information så stämde den alltså.
Så här ser det ut efter uppdateringen.

Så vad är då en verklig huvudman?
En verklig huvudman är den eller de personer som ytterst äger eller kontrollerar exempelvis ett företag eller en förening.
En verklig huvudman kan också vara den eller de personer som tjänar på att någon annan agerar åt dem. (Källa: Bolagsverket)

Utifrån informationen här nedan som kommer från Bolagsfakta, så äger Olav Aklestad 100% av företaget O.N Sporthorses, medan Nellie endast sitter i styrelsen som suppleant.

Kan kanske vara läge att kika på för henne, eftersom hon verkar helt ovetandes om att hon faktiskt inte äger några andelar alls i företaget?

När vi ändå är inne på temat ”frågestund” så har jag faktiskt själv ett par frågor jag skulle vilja ställa till Nellie.

1. Med tanke på att du inte verkar känna till att du inte äger andelar i ditt företag, så undrar jag om du känner till att O.N Sporthorses redan dragit på sig två betalningsanmärkningar?
Uppdatering: Dessa ska enligt Nellie vara betalda idag.

Sen fick jag även det här mailet som jag tolkar som att det faktiskt var Olav som stod som 100%-ig ägare på företaget fram till igår, så vad som är faktafel vet jag faktiskt inte…

 nellie berntsson 13:36 (för 5 minuter sedan)  till kontakt@bloggbevakning.se  Hej! Det stämmer inte Jag själv har suttit på möte när vi skapade bolaget med både vår mentor inom bank och Skatteverket.  Ja, de vet jag mycket väl om, han kollade igår då vi båda blev chockade över hur det stod , han tryckte då in mig som ledar mot.    Men som jag skrev ovan, jag vart med på alla möten och jag äger 50% av firman. Alltid gjort och gör även idag. Då kan de vara så att O missat att göra något.  Tråkig läsning, som vanligt när man kommer in på din blogg ? Mvh Nellie

2. Vad menar du här?
Vad är det du insinuerar?

Nellie: Säger inte att Laissa bara kan ha det bra hos mig. Hon behöver heller inte tävla. Men ge tillräckligt med mat är A&O om du har häst. 2. Ett jobb med inkomst är kanske något att tänka på? Inte bara skicka bilder på Snapchat och få betalt?
Bildkälla: Nellie Berntsson Instastory

Nellie: Säger inte att Laissa bara kan ha det bra hos mig. Hon behöver heller inte tävla. Men ge tillräckligt med mat är A&O om du har häst.
Ett jobb med inkomst är kanske något att tänka på?
Inte bara skicka bilder på Snapchat och få betalt?

3. Och så slutligen undrar jag lite över de meddelanden som du skickat till Laissas nya ägare, där du bland annat skriver ”Kör på ni, det är inte slut än” och ”Du har ögonen på dig Sara, hur Laissa tas om hand osv. Dagligen.”
Jag upplever dem som ganska hotfulla.

Det var nog de frågor jag själv har i nuläget, och jag räknar väl inte direkt med att få svar på dem, men nu är de formulerade i alla fall.
Jag har fått konversationen i sin helhet från Laissas nya ägare, men klippte ner den till dessa två, något anmärkningsvärda meddelanden från Nellie för att inte få ett på tok för långt inlägg.
Jag kan absolut publicera den i sin helhet om det skulle behövas, men den ändrar ingenting av det Nellie skrivit eller innebörden av det.

Föräldraskapet vs 30 årig yrkeskunskap

På sin blogg berättar Paula om ett samtal hon haft med Folktandvården efter att hennes ena dotter klagat över ont i munnen.
Paula är orolig över att det kan vara karies, men får beskedet att det bara rör sig om en sexårstand som växer och att det inte är någon fara.
Trots det lugnande svaret så frågar hon ändå om hon kan återkomma och boka in en tid för att utesluta karies om det nu är så att det inte går över.
Då skrattar personen i andra änden av linjen och säger att hen har arbetat med detta i över 30 år och det inte handlar om hål i tanden utan en sexårstand som växer upp och att de inte behöver återkomma och boka en tid för det.

Det handlar säkerligen om det tandläkaren sa, att tänder växer och skapar ett obehag och svullnad i munnen men jag tycker ändå att sättet hen sa det på var fel. Hens skratt fick mig att känna mig illa till mods och jag tycker den översittande mentaliteten är problematisk. Att man i anseende människa till människa använder yrkeserfarenhet som ett övertag.

Och återigen, jag respekterar den och hen har förmodligen rätt. Hen lugnande min oro för Leonores munhälsa och med infon som jag fick kommer jag förhoppningsvis kunna lugna Leonore också. Hen må ha 30 års yrkeserfarenhet men har ingen erfarenhet av Leonore. Det har jag och om det inte blir bättre kommer jag att boka tandläkare någon annanstans.

Har ni också varit med om att känna er små i ett möte där den andre utövar ett övertag i yrkeserfarenhet? // Paula

För att jag ska kunna uttala mig här så behöver jag nästan få höra hur, på vilket sätt personen skrattade.
Det kanske låter som en petitess för vissa, men skillnaden mellan ett nedlåtande skratt och ett överseende skratt betyder två helt olika saker för mig.
Men jag tycker ämnet är intressant, och även i skrift kan det ju bli hur knasigt som helt beroende på hur och med vilket tonläge man exempelvis läser ett ”hahaha”.

Har ni också varit med om att känna er små i ett möte där den andre utövar ett övertag i yrkeserfarenhet?
Eller har ni varit personen med övertaget vad gäller yrkeserfarenhet och kanske uppfattats på ett sätt ni absolut inte avsåg?
Det har hänt mig flera gånger sedan jag startade Bloggbevakning och försöker komma ihåg att ”fluffa” lite mer än jag från början tänkt, just för att undvika den typen av missförstånd.
Det funkar inte alltid och jag kommer inte alltid ihåg det, men jag jobbat på’at…

 

 

Missnöje bland kunderna till Kvix och Julia Franzéns ”kom igång-grupp”

Kvix är ett företag som helt riktat in sig på träning på distans, bland annat via en app.
Det finns allt ifrån gratis träning, till grupper med mer specifika upplägg, som leds av en profil inom träning och hälsa.
Det finns träningspass som erbjuds live, och andra som finns tillgängliga att ta del av när det passar.

Julia Franzén – känd från Expedition Robinson och för att vara Sveriges första andra ”bachelorette” är en sådan profil, och tillsammans med Kvix har hon erbjudit ett hälsoprogram med syfte att toppa formen lagom till midsommar. (från 8:e mars till 8:e juni)
Priset var satt till 500 kr/månad.

För endast 500 kr/månad ingår:
Kost- och träningsschema för varje vecka under 3 månader
Löpande pepp och stöd från Julia via en exklusiv Facebookgrupp för alla 
deltagare under 3 månader 
(Ordinarie pris är 3000 kr för 3 månader PT-coachning online med Julia)
Dessutom:
3 månader Kvix Premium-medlemsskap (värde 399 kr)
3 nummer av tidningen Amelia (värde 99 kr)
Häloskostprodukter från Katrin Zytomierskas märke Clean Eating (Värde 300 kr)
En vattenflaska med mistfunktion (Värde 129 kr)
Totalt värde av: 3927 kr. Du betalar bara 1499 kr! // Från Facebook
Nu visar det sig att många av deltagarna i Julias grupp inte är helt nöjda med upplägget och känner sig besvikna och lurade.
Att de inte alls fått det programupplägg som utlovades utan någonting som går att googla sig till på några minuter.
Så här har det låtit i deltagarnas grupp ”KVIX – Kom igång med Julia”:
Trådstart: Julia, när kommer nästa veckas kostschema? Svar: Det är väl samma kostschema för hela den här utmaningen? Enda som kommer ändras är träningen varje vecka? Svar: Informationen jag fick innan jag betalade förstod jag annorlunda. För 500kr/mån får man kostschema för varje vecka under 3 månader. Stor skillnad mot att få ett kostschema för 3 månader. Svar. Håller med, jag förstod också det som att vi skulle få nytt varje vecka. Men jag har att svar från KVIX på mail att det är samma hela perioden. Svar: Jag trodde också det eftersom det står det. Blev ju inte riktigt rätt detta. Svar: Utgick från att det skulle vara mer schema/rätter, blir ju ingen skillnad mot när jag lagar mat själv annars förutom vad det ska väga, men det kan man ju googla sig fram till. Vad är meningen med upplägget kring det vi betalar för? Alla pass finns ju redan och går att plocka ihop själv för 149 kr/månaden. Känns som att det är medlemmarna som peppar varandra, inte Kvix/Julia. Svar: Jag trodde också att det skulle vara kostschema varje vecka. Känns som att vi betalar alldeles för mycket mot vad vi får. Jag inser att jag trott att detta skulle vara något liknande som Julia säljer på "Juliafranzerfitness", dvs med måltidsplaner, recept, personlig coachning etc. Såg för en tid sedan att Julia marknadsförde samarbetet med Kvix samtidigt som hon marknadsför "juliafranzenfitness" och då tror man ju att det ska bli "next level" istället för tvärt om. Programmet som jag tänker på finns på Julias hemsida. Någon annan som trodde att detta program skulle likna det? Jag känner mig lite lurad faktiskt och ser fram emot att höra vad Julia och Kvix säger, kanske kommer det mer. Kommentar: Lite besviken att det inte är några pass med Julia alls. Svar: Men vet vi det? Det kanske kommer längre fram? Svar: Maila å fick svar från Kvix. Trodde det var ett pass idag men då skrev dom att Julia inte kommer hålla i nått. Svar: Jag har reklamerat tjänsten (via mail till Nicole) då det inte är den tjänst som jag betalade för enligt beskrivningen. Det är just det där med kosten som de tabbat sig på. Det blir spännande att se vad de har för lösning på problemet. Svar: Uppdatera gärna vad du får för svar. Svar: Visste inte att man kan rekommendera en sån här tjänst. Får man pengarna tillbaka då tro på sånt här? Svar: Nä, det vet inte jag heller men om en vara eller tjänst inte lever upp till beskrivningen så är ju en reklamation den enda väg jag kan tänka mig att gå. Återköp framkom ju tydligt att det inte var möjligt. Tänker också att det var värt ett försök, också för att verkligen förtydliga för Kvix att detta inte är Svar: Självklart. Svar: Reklamerade också tjänsten redan igår kväll när tråden startade. Hoppas på återkoppling redan måndag. Svar: Får man fråga hur ni gjorde för att reklamera? Skicka ni bara i mail och skrev ihop något? Svar: Precis, skrev ett relativt kort mail och förklarade vad jag förväntade mig och vad jag fått. Specifikt gällande kostschemat för det var den stora anledningen till att jag köpte det, dålig på att komma på rätter och variera. Svar. Känns som att både Kvix och Julia slutat peppa och svara på frågor sedan den här tråden startat. Svar: Har funderat lite på det här. Håller om att det är ett klent upplägg. Kvix har trots allt dragit in typ en kvarts miljon på den här gruppen, så snabbare svar på frågor och mer tips och pepp tycker jag man kan vänta sig. Och ett matnyttigare kostprogram. Svar: Trodde med vi skulle tillgång till appen och nya spännande recept eftersom det står värde 3000 kr, då ska väl samma sak ingå tänker jag? Vi får väl svar på detta i morgon det är ju helg nu och de svarar väl inte då. Hoppas de tar tag i det såvida får enligt vad som de lockat med. Svar: Om man jämför med challengen "coach to fit" som finns på Weekly så är det 6 veckor med 1 föreläsning & 1 träningspass/ veckan med coachen å dessutom en Facebook-grupp för de som är med. Allt för priset av att vara med i Kvix (eller gratis livepass när det begav sig) Jämförelsevis känns inte detta speciellt prisvärt då. Svar: Håller med er lite. Jag tycker upplägget är bra i sig, men det är lite torftigt. Jag känner mig i vilket fall motiverad så jag hoppas att alla kommer fortsätta dela och skriva. Svar: Håller med er alla. Undrar lite vad jag betalat för. Kvixpassen är ju toppen men det är ju bara 450 kr. En inköpslista som den vi fick går ju att googla sig till på 5 min gratis. Dyrt att betala 1000 kr för att vara med i en fb-grupp, vilket det typ känns som just nu. En sån går ju oxå att hitta gratis om man söker. Svar från Kvix där de bland annat skriver att de vill att man mailar dem sina specifika frågor så de inte missas. Svar: Kvix. Jag vill bara förtydliga att jag först mailade frågan till er och fick svaret: "Du får fråga Julia, det är inte jag som skrivit schemat :D" Det var därför jag frågade Julia här i gruppen om när vi får nästa veckans kostschema. Svar: Kvix. Jag har inte något emot upplägget, och tycker träningen är jättebra. Men jag tycker att er marknadsföring brister rätt rejält. Ni skriver at vi bland annat får Julias onlinecoachning som har ett värde på 3000 kr, en det stämmer ju inte. Det är det jag önskar få svar på, inte vad som egentligen ingick, för det har nog de flesta redan förstått. Ett förslag är att förstärka ert upplägg med recept, föreläsning eller liknande så kanske det mer liknar det ni sålt in?
Medlemmarna har nu börjat reklamera sina köp, då återköp inte verkar vara möjligt enligt Kvix finstilta information.
Huruvida deras reklamationer godkänts vet jag inte än, men uppdaterar om mer information inkommer.

Jag har sökt både Kvix och Julia Franzén för en kommentar och så här kommenterar Kvix marknadschef det hela:

Gällande önskemål om reklamation har vi sagt nej till detta med anledning av att vi levererat och kommer löpande fortsätta leverera allt som ska ingå i programmet. Därför anser vi inte det finns någon grund för reklamation.

Kom i form med Julia innehåller: (så som du säkert också läst och det framgår i vår kommunikation)
Pepp och coachning av Julia i fb-gruppen
Kostschema för hela perioden av Julia
Träningsschema för hela perioden av Julia
Flaska med mistfunktion från Kvix
Produkter från Clean Eating
Amelia 3 nr

Allt ovan har vi levererat till deltagarna (vissa produkter kanske inte nått hem till alla ännu, men de är på väg). Och träningsschemat funkar så att ett nytt schema skickas ut varje vecka tillsammans med eventuell övrig information från oss.

Sen är vi ledsna över att några känner sig missnöjda och inte tycker programmet lever upp till deras förväntningar. Vi är väldigt måna om alla våra kunder och deras funderingar. Men vi anser att vi ger det som är utlovat, och följer man Julias upplägg kommer man nå fram till själva syftet med programmet, vilket är att komma i bättre form.

Till de som hört av sig via mail till oss med önskemål om reklamation har vi förslagit en kompensation med gratis premiummedlemsskap hos oss under ett år. Det kostar 1299 kr, vilket är mer än det man går miste om genom att kliva av programmet eftersom man redan fått ta del av alla produkter i paketet, samt kostplan och första veckans träningsprogram.