Mirka förklarar upplägget för skidresan till Åre

Igår ställde jag mig frågande till den Åreresa som ”Trettonbarnsmamman” Mirka, My Martens, Anna Book, Christina Melin och Tanja Fylking varit på.
Mirka markerade den som reklam i efterhand, vilket fick mig att undra hur landet egentligen låg.
Fem personer på en resa där bara en markerar det som reklam? Bryter resterande skidfantaster mot marknadsföringslagen eller vad är det egentligen som pågår här? Upplägget var en smula otydligt tidigare, men efter att Mirka bemött frågorna i ett nytt inlägg så är allt klart som Bullens korvspad. (Ej spons)

Jag fick en frågan av Tanja om jag ville och kunde åka med till Åre med ett gäng tjejer. Jag kollade om helgen fungerade för mig rent praktiskt vilket den gjorde och då tackade jag ja.
[…]

Jag var osäker på hur reklammarkeringen är i ett sådant här fall då vi får inget betalt för resan men tänkte att jag tar det säkra för det osäkra och markerar hellre en gång för mycket än för lite.
Nu fick jag inte med mig min dator och bloggade med mobilen vilket jag inte gör alltför ofta. Jag trodde att jag hade fått med samarbete-texten och tänkte inte ens på att dubbelkolla. //Mirka

”Jag var osäker på hur reklammarkeringen är i ett sådant här fall då vi får inget betalt för resan”
Den här meningen alltså, inställningen till det egna yrket är på gränsen till nonchalant.
Hur är det möjligt att någon som Mirka, som bloggat ända sedan 2009, inte brytt sig om att sätta sig in i de lagar och regler som gäller för branschen hon är verksam i?
Istället chansar hon hej vilt, trots att det finns tydliga och pedagogiskt uppbyggda manualer med instruktioner och information om vad som kan räknas som ersättning för reklam och samarbeten utöver faktiska pengar.
Med Mirkas resonemang om att ”vi får inget betalt för resan” så skulle jag alltså kunna göra reklam för Volvo – där ersättningen är att jag får behålla bilen – utan att markera det som reklam eftersom jag inte fått betalt i faktiska pengar utöver bilen?

Det är exakt samma sak här och att Mirka (och de andra tjejerna, ska tilläggas) inte vet detta efter att ha varit verksamma i den här branschen under SÅ lång tid, gör att jag förstår de som har svårt att ta influenceryrket på allvar.

I vilket annat jobb kan man höfta på det här viset? 
– Jag minns inte vilken tand jag skulle borra i men jag tar den här och hoppas på det bästa! //Tandläkaren
– Var det någon som var allergisk mot nötter i det här sällskapet?? Äsch, jag slänger i dem i smoothien, det är nog lugnt! //Kocken
– Vilket kreditkort var det nu jag betalade min Toblerone med? Äh, det löser sig..// Mona Sahlin

HÄR finns Konsumentverkets nya och uppdaterade vägledning och jag skulle väl rekommendera ALLA som är verksamma i den här branschen (eller har planer på att bli) slänger ett öga i den.
Det finns inte längre några godtagbara ursäkter för att bete sig så här oprofessionellt och nonchalant.

Mirka är den enda av resenärerna som ens gjort en ansats att göra rätt, vilket är mer än man kan säger för resten av gänget. Och med Mirkas förklarande inlägg här så avslöjar hon ju indirekt att My, Anna, Christina och Tanja de facto gör smygreklam OCH även för vad.

Senare vid ett tillfälle pratade jag med en kompis som sa att jag inte hade markerat mitt inlägg ? Jag fattade ingenting och fick halvt panik då jag är alltid noga med den biten. Hon som är mera teknisk fick hjälpa mig steg för steg att få till det och jag kunde andas ut. Ibland hatar jag att vara så oteknisk men gör mitt bästa. //Mirka

Skriver man sedan ”reklam för…” i rubriken eller överst i själva blogginlägget så behöver man varken assistans och teknisk support. 
Kan du knappra ner ett blogginlägg i telefonen så kan man reklammarkera, för att göra så som Mirka slutligen gjorde – att reklammarkera med en kategori – duger inte.
En mening. Högst upp. ”Reklam för…”
Klart!

Fejkade fräknar?

Jag har drömt om fräknar ända sedan jag var liten.
På högstadiet började det en tjej från Stockholm på vår skola som inte bara hade cool dialekt utan också alla mina drömmars fräknar.
De få gånger jag testade att måla dit egna fräknar såg jag mest ut som kärleksbarnet mellan en påsk-kärring och en dålig Madonnaimitatör.

Nu för tiden finns det både bättre och enklare sätt att skaffa sig fräknar om man fötts utan, men med bilden av en dålig påsk-kärring fortfarande på näthinnan så har jag hittills låtit bli. Att från en dag till en annan få fräknar gör att jag tycker de ser för fejk ut fortfarande – att hoppet här för stort.
Kanske börja med en enda fräken och sen sakta med säkert öka med två i veckan?

Här ovan är några influencers som givit det där med fejk-fräknar en chans. Therese Lindgren har till och med tagit det ett steg längre genom att skaffa sig en ”grill” fast för ansiktet –  Guldfräknar.

Vad tycker ni om den påmålade fräkentrenden? 
Fräck eller ful?

Valde du ”ful”?
Det hade kunnat vara SÅ mycket värre, det hade kunnat vara den gamla plåster på kinden-trenden som försökte sig på ett återtåg.
Helt plötsligt låter det inte så illa, ens med guldfräknar? Eller hur?
😉

Isabella Löwengrip – Ingen minns en fegis?

Expressen listar Årets kvinnor 2020 och sätter Isabella Löwengrip på plats 93 med motiveringen ”Ingen minns en fegis”.
”Ingen minns en fegis”? Är inte det ett lite märkligt sätt att sammanfatta Isabellas senaste 12 månader eller tror ni Expressen menar mer ”friskt vågat, hälften vunnet”?

För mig är ”Ingen minns en fegis” mer en kille som ställer sig och kissar i stark motvind.

Här är några andra kvinnor från Expressens topplista.
2. Greta Thunberg
3. Molly Sandén
6. Mia Skäringer
9. Kenza Zouiten Subosic
19. Gina Dirawi
20. Nour El Refai
21. Bianca Ingrosso
37. Kristina ”Keyyo” Petrushina
57. Johanna Nordström
69. Therese Lindgren
74. Stina Wollter
92. Julia Frändfors och Julia Lyskova
96. Linn Ahlborg
98. Rachel Bråthen Schoneveld ”Yoga girl”

Listan tar slut vid 100 men jag ger mig FAN på att det stod Camilla Gervide på plats 101. 🙂

Tack för tips!

Att reklammarkera i efterhand

Flera influencers har varit i Åre under helgen och åt skidor. My Martens och Anna Book var två av dem och även Trettonbarnsmamman Mirka, vars blogginlägg jag kommer använda som exempel i det här inlägget.
Om det är någon som mot förmodan är ny här eller som bara behöver friska upp sina kunskaper vad gäller reklam och marknadsföring i sociala medier så kommer här en melodifestivalisk snabbrepris i två punkter:

1. Reklammarkeringen ska stå överst i inlägget och tydligt visa vem det är som betalat för marknadsföringen.
2. Ett reklaminlägg ska tydligt skilja sig från annat redaktionellt innehåll så risken för hopblandning minimeras.

Med dessa två punkter i färskt minne så kan vi nu titta på det här inlägget av Mirka Norrström på sin blogg www.trettonbarnsmamman.com
I skrivande stund ser inlägget ut så här.

Det framgår inte vem eller vilka det är som betalat för det här reklaminlägget, inte heller är inlägget utformat på det sådant sätt att det skiljer sig från Mirkas redaktionella innehåll för sin blogg.
Hur många av er hade noterat kategorin ”i betalt reklamsamarbete” bland de andra kategorierna om jag inte hade ringat in den?
Testa att gå in och skrolla bland inläggen på hennes blogg – hur tydligt framgår det att just det här inlägget är köpt reklam?

Men…
Det är tyvärr inte det enda jag ställer mig riktigt kritisk till när det gäller den här resan och Mirkas inlägg.
Den här minst sagt otydliga reklammarkeringen har nämligen lagts till i efterhand, när de flesta av Mirkas läsare redan läst inlägget.
Så här ser nämligen den cachade versionen av inlägget ut:

Så någon gång efter att den här cachen lagrades så har alltså Mirka gått in och i efterhand lagt till ytterligare en kategori i sitt inlägg.

Om den här resan var betald reklam för Mirka så borde väl det vara det för de andra kvinnorna som också var med på resan?
My Martens, Anna Book, Tanja Fylking och Christina Melin?
Christina Melin skriver dock på sin blogg att hon blev medbjuden av Tanja Fylking på den här resan och så vida det inte är Tanja som organiserat alltsammans och således bjudit med alla till Åre så vill jag sätta en liten brasklapp på Christina.

Tack för tips!