Igår ställde jag mig frågande till den Åreresa som ”Trettonbarnsmamman” Mirka, My Martens, Anna Book, Christina Melin och Tanja Fylking varit på.
Mirka markerade den som reklam i efterhand, vilket fick mig att undra hur landet egentligen låg.
Fem personer på en resa där bara en markerar det som reklam? Bryter resterande skidfantaster mot marknadsföringslagen eller vad är det egentligen som pågår här? Upplägget var en smula otydligt tidigare, men efter att Mirka bemött frågorna i ett nytt inlägg så är allt klart som Bullens korvspad. (Ej spons)
Jag fick en frågan av Tanja om jag ville och kunde åka med till Åre med ett gäng tjejer. Jag kollade om helgen fungerade för mig rent praktiskt vilket den gjorde och då tackade jag ja.
[…]Jag var osäker på hur reklammarkeringen är i ett sådant här fall då vi får inget betalt för resan men tänkte att jag tar det säkra för det osäkra och markerar hellre en gång för mycket än för lite.
Nu fick jag inte med mig min dator och bloggade med mobilen vilket jag inte gör alltför ofta. Jag trodde att jag hade fått med samarbete-texten och tänkte inte ens på att dubbelkolla. //Mirka
”Jag var osäker på hur reklammarkeringen är i ett sådant här fall då vi får inget betalt för resan”
Den här meningen alltså, inställningen till det egna yrket är på gränsen till nonchalant.
Hur är det möjligt att någon som Mirka, som bloggat ända sedan 2009, inte brytt sig om att sätta sig in i de lagar och regler som gäller för branschen hon är verksam i?
Istället chansar hon hej vilt, trots att det finns tydliga och pedagogiskt uppbyggda manualer med instruktioner och information om vad som kan räknas som ersättning för reklam och samarbeten utöver faktiska pengar.
Med Mirkas resonemang om att ”vi får inget betalt för resan” så skulle jag alltså kunna göra reklam för Volvo – där ersättningen är att jag får behålla bilen – utan att markera det som reklam eftersom jag inte fått betalt i faktiska pengar utöver bilen?
Det är exakt samma sak här och att Mirka (och de andra tjejerna, ska tilläggas) inte vet detta efter att ha varit verksamma i den här branschen under SÅ lång tid, gör att jag förstår de som har svårt att ta influenceryrket på allvar.
I vilket annat jobb kan man höfta på det här viset?
– Jag minns inte vilken tand jag skulle borra i men jag tar den här och hoppas på det bästa! //Tandläkaren
– Var det någon som var allergisk mot nötter i det här sällskapet?? Äsch, jag slänger i dem i smoothien, det är nog lugnt! //Kocken
– Vilket kreditkort var det nu jag betalade min Toblerone med? Äh, det löser sig..// Mona Sahlin
HÄR finns Konsumentverkets nya och uppdaterade vägledning och jag skulle väl rekommendera ALLA som är verksamma i den här branschen (eller har planer på att bli) slänger ett öga i den.
Det finns inte längre några godtagbara ursäkter för att bete sig så här oprofessionellt och nonchalant.
Mirka är den enda av resenärerna som ens gjort en ansats att göra rätt, vilket är mer än man kan säger för resten av gänget. Och med Mirkas förklarande inlägg här så avslöjar hon ju indirekt att My, Anna, Christina och Tanja de facto gör smygreklam OCH även för vad.
Senare vid ett tillfälle pratade jag med en kompis som sa att jag inte hade markerat mitt inlägg ? Jag fattade ingenting och fick halvt panik då jag är alltid noga med den biten. Hon som är mera teknisk fick hjälpa mig steg för steg att få till det och jag kunde andas ut. Ibland hatar jag att vara så oteknisk men gör mitt bästa. //Mirka
Skriver man sedan ”reklam för…” i rubriken eller överst i själva blogginlägget så behöver man varken assistans och teknisk support.
Kan du knappra ner ett blogginlägg i telefonen så kan man reklammarkera, för att göra så som Mirka slutligen gjorde – att reklammarkera med en kategori – duger inte.
En mening. Högst upp. ”Reklam för…”
Klart!
