Kul med Kuling och Kenza

50 shades of beige skulle kunna vara det inofficiella namnet på det samarbete som Kenzas har med Kuling och som nu säljs på Babyshops hemsida.
Priserna på de olika plaggen ligger mellan 399kr – 599kr och kan säkert falla en och annan bloggläsande förälder i smaken eftersom de nog är relativt lätta att matcha med plagg ur andra kollektioner.

Ps. Är det någon som vet var man kan köpa regnoveraller som den här – fast för vuxna?
Det här är det närmaste jag kommit när jag skannat av nätet och den är ju BARA tråkig!

Isabella och Pingis säljer Löwengrip Beauty

Den sena lunchen verkar slutligen ha tagit slut, för nu framkommer det vad den stora nyheten som Isabella gått och sugit på är.
Hon och Pingis säljer hela Löwengrip Beauty till sin norska samarbetspartner Dermanordic för en okänd summa.
Isabella kommer fortsatt vara företagets ansikte utåt och även Pingis kommer fortsatt vara engagerad i företaget genom att aktivt arbeta i bolaget med produktutveckling och varumärkesstrategi.

De anställda som företaget har kvar kommer följa med i försäljningen, enligt DI.
Jag kan på tok för lite av sådana här aktieaffärer för att ens försöka ha en åsikt, men om det är någon av er som är mer insatt så får ni gärna dela med er av era slutsatser och tolkningar av beskedet.

Det enda nya i KO:s vägledning för influencers

Den 4 februari släppte Konsumentverket en ny och uppdaterad vägledning för marknadsföring på sociala medier, och när jag diskuterade den i ”Dina pengar” hos Expressen i torsdags så tog jag upp faktumet att den nya vägledningen knappt skiljer sig på en enda punkt från den gamla. (Just den biten klipptes dock bort)
Eller… rättare sagt – den skiljer sig enbart på ETT enda ställe.

Det enda som var nytt i den här vägledningen, som annars är ganska luddig på ett sätt som inbjuder till felaktiga tolkningar, var att de SLOG FAST att det inte räcker med att skriva ”I samarbete med…” 
Det är ungefär det enda i hela vägledningen som de är riktigt tydliga med, och efter att ha klickat mig runt på lite olika bloggar så inser jag att det är ett ganska vanligt förekommande sätt att markera reklam.
Egoina har sin blogg hos nätverket Cure, vars fasta banner som klistras överst i alla reklaminlägg innehåller orden ”I samarbete med” vilket alltså då inte räcker för att följa marknadsföringslagen.

Hur många plattformar tror ni har riktig koll på det här?
Den plattform som förmedlat uppdragen mellan de influencer och företag som fällts av Patent och Marknadsdomstolen har i båda fallen helt friats från ansvar.
Jag undrar hur skuldfrågan hade sett ut och fördelats om det varit Cure som förmedlat uppdraget och samtidigt har en standardiserad banner som bryter mot just marknadsföringslagen?
Då gör ju bloggaren allt för att följa lagen, samtidigt som de får benen undansparkade av sin egen plattform.

Spännande dilemma, eller vad säger ni?

Det Löwengripska excelarket lever!!!

Om en liten stund kommer jag att avslöja en rolig nyhet. Det har varit en lång process med många ups and downs och äntligen är vi i hamn vilket gör mig väldigt glad. Jag uppdaterar er igen efter lunch. Nu har jag bråttom till kontoret i förd…
… En (nästan) ny klänning från Maxmara. De har alltid väldigt bra jobb-outfits. // Isabella Löwengrip

Efter veckor av gråtmilda men otydliga inlägg om kriser så verkar Isabella Löwengrip nu anse att läsarna är tillräckligt knådade och välbearbetade för att de ska känna sig vänligt sinnade och positivt inställda till vad det nu än är för en rolig nyhet som hon ska avslöja idag.
Om någon behöver friska upp minnet en smula så kommer följande citat från när Isabella gästade ”Schulman Show” och avslöjade att hon alltid försöker bygga upp ett kommentarsfält som är trevligt två dagar innan lanseringen för blidka läsarna.
Om de är arga på någonting hon bloggat om så kommer läsarna tycka att produkten är skit och inte vilja köpa den.

Nu kommer jag ta några dagar att bygga upp en positivtet i kommentarsfältet så idag ska jag till biblioteket med barnen och det är ju good will för läsarna älskar ju biblioteksbesök och det är den perfekta uppladdningen inför en lyxig Marbellaresa så då måste jag ju gå till biblioteket.
Det är ju inte roligt att visa upp bilder att man hänger på Riche om man inte visar upp bilder på när man står vid ett frysfack och storhandlar.// Isabella

Och går det inte att få läsarna positivt inställda till Isabella så skulle jag tro att ”the next best thing” är att de ska tycka synd om henne och hur gör man det om inte med känslosamma inlägg om kriser, insikter och svaghet – fint paketerat i en enorm offerkofta?

När jag skriver det här inlägget har Isabella ännu inte avslöjat vad detta stora avslöjande handlar om, vilket betyder att jag tekniskt sett skulle kunna ha HELT fel vad gäller mina teorier i det här inlägget.
Om det är så – att det här avslöjandets framgång på intet vis bygger på Isabellas förmåga att manipulera och göra läsarna vänligt och kanske lite generöst inställda till henne så kommer jag vara den första att erkänna mitt misstag, men inte förrän efter 15 då jag är tillbaka här igen.

Diskutera gärna i grupper om fyra så länge. 🙂