Den där att separera arbete och personligt

Nu separerar jag arbete och personligen och trots allt så har det gått väldigt bra och framtidens planer kommer bli riktigt bra.
[…]

Vänner, kollegor och folk i branschen som ger all den pepp – helt ovärderligt och denna mobbning får suddas ut i mitt huvud sakta med säkert. //Elin Molimenti

Hur tolkar ni den här meningen?
”Nu separerar jag arbete och personligen”
Att hon redan gör det eller att hon från och med nu ska börja göra det?

Jag tror att det betyder att hon från och med nu SKA göra det, för om hon redan anser sig göra det så har hon inte gjort det särskilt väl, något som blir tydligt varje gång hon skriver om mobbing.
Jag kritiserar hennes företag och sättet hon driver det på då många kunder och följare känner sig lurade och förda bakom ljuset en smula och helt ärligt så finns det ingenting som heter ”mobbning av företag”.

Mobbning är privat och har med personen ifråga att göra, medan kritik mot företag är en del av jobbet och har egentligen ingenting med privatpersonen bakom konceptet att göra. Som exempelvis Elin här, som påstår att jag mobbar henne trots att det är hennes företag jag kritiserar. Hon kan uppenbarligen inte skilja på dem, men det kan ju knappast vara mitt fel?

Hade någon annan stått bakom MyMolimentis och skött sitt företag på det här sättet så hade kritiken låtit exakt likadant så det har inte ett skvatt med Elin som person att göra.
Hur skulle det se ut om chefer på andra hårt kritiserade företag bemötte det på samma sätt som Elin?
Med gråt och skrik om mobbing och att man inte får granska dem för det är SÅ elak?

Tänk om Gekås i Ullared skulle få kritik för felmärkta varor som mängder av kunder har betalat ett för högt pris för och Boris bemöter detta genom att stå på parkeringsplasten och skrika MOBBNING!!!! med tårarna strömmandes ner för kinderna.

Gästkrönika om influencers och deras assistenter

Influencer-branschen har växt enormt de senaste åren och med det har även antalet som jobbar runt influencers ökat. 
Helt plötsligt har många av dessa ofta unga människor blivit arbetsgivare med allt det ansvar som ska följa med det. Det har anställts allt från assistenter till klippare i bolagen som skapats för att hantera alla arbetsuppgifter i den växande branschen.  Till detta tillkommer anställda i de diverse bolag som influencers driver för att sälja smink och kläder. De anställda är ofta unga och är ofta medverkande i huvudpersonens material. De blir helt enkelt en del av den vardag som influencers säljer. 

Att följa hela teamet bakom en influencer är förstås intressant för den tänkta målgruppen.
Det är också en logiskt följd i ett medium där vi redan får följa både föräldrar och barn i influencers vardag. Det som skiljer anställdas deltagande från övriga blir när samtal som i det gamla vanliga arbetslivet sköts enskilt mellan chef och anställd visas upp framför tusentals tittare utan större eftertanke. Frågor som ”är jag en bra chef” eller ”är jag inte världens bästa uppdragsgivare” dyker upp då och då hos flera influencers i deras vloggar. Med tanke på maktförhållandet är det en jobbig fråga att få som anställd, även när svaret inte ska ses av 200 000 följare. 

Senast är det Bianca Ingrosso som i en video på Youtube diskuterar hur hon varit en dålig chef (och vän) till hennes assistent (och bästa vän).
Arbetsmiljön har diskuterats tidigare och i den gamla vanliga arbetsvärlden hade liknande personalärende hanterats av chefen istället för att diskuteras öppet. Videon har fått namnet ”Känner mig som en dålig vän och chef” och för den som vill ta del av Biancas reflektioner om sin anställda behöver man först bland annat se ett betalt samarbete med ett företag som säljer mobilskal. Att vara en dålig chef har blivit content och därmed även en produkt. Uppenbarligen är det ett ämne som driver klick med tanke på namnet på videon. Bland tittarna verkar allt vara förlåtet. Kommentarsfältet är fyllt av peppande kommentarer om att Bianca är en bra chef som gör sitt bästa och att det är fint att höra henne reflektera kring situationen. Att bikta sig är alltså viktigare än att faktiskt göra något åt arbetsmiljön. Vän av ordning kommer säga att de planerar att anställa en assistent till, men av videon att döma kan det nog ta ett tag. 

Jag kan misstänka att försvaret är att influencers jobb är att dela med sig av sitt liv och där ingår även chefskapet.
Självklart så frågas det alltid om lov om någon anställd vill vara med i en video och om ämnena är lämpliga att diskuteras framför tittarna. Reflektionen kring maktförhållanden och faktisk möjlighet att säga nej uteblir förmodligen många gånger. Frågan om samtycke är ett brett problem inom branschen och det hela blir extra problematiskt när det kommer till lärarinfluencers. Hur säger egentligen ett barn nej till att vara med i ens lärares dansfilm till Instagram om alla ens kompisar sagt ja? 

Vuxna människor kan självklart tacka ja till vad de vill.
Tills de anställda själva går ut med att arbetsmiljön är dålig när man jobbar för influencers (vilket det dykt upp några fall av) så kan man anta att allt är okej. Det är även rimligt att anta att någon som söker jobb hos en influencer kan förväntas och till och med vill vara med i de olika kanalerna. Det bredare problemet är att influencers jobbar med att påverka andra. Om det nu är så att influencers påverkar unga inte bara i deras köpbeteende utan även sätter normer och värderingar, kan dessa ovanliga och ibland osunda arbetsförhållanden normaliseras. För många unga kommer förmodligen detta vara deras första inblick i arbetslivet och relationen mellan chef och anställd. Om och hur det här förflyttar positionerna i hur unga ser på relationen till sin chef återstår att se. Många inom branschen är dessutom unga och jobbet som till exempel assistent kan vara det första riktiga heltidsjobbet i deras liv.
Kunskapen om sina skyldigheter och rättigheter som anställd kan därför vara låg och ansvaret bland cheferna bör därför vara extra stort. 

Att vara chef är inte alltid lätt.
Det kräver dock att chefen tar ansvar. För influencers som också är chefer måste de dessutom ta ansvar för vad de visar utåt. Influencers har redan tagit åt sig i många andra frågor när det kommer till vilka värderingar de förmedlar. Klimat nämns ofta och trots att grundidén är att sälja produkter så har det i alla fall skett en förflyttning i hur ämnet diskuteras. Frågan är när de kommer ta ansvar för att visa upp värderingar kring sund arbetsmiljö och ett ansvarsfullt chefskap.

En sak är dock säker, vägen dit kommer vara fylld av filmer sponsrade av mobilskalsföretag. 

Skribent: Jacob Adamowicz (Ni hittar honom här på Twitter)

 

 

 

Margaux Dietz om uppbrottet

Psykiska måendet just nu. Ja, det är ju inte en hemlighet att det är som det är just nu och att jag och Jacob har gått isär helt. Jag förstår att det väcker många frågor men det finns inget mer att veta. Vi är jättebra vänner, det är ett ömsesidigt beslut och det här är något som vi verkligen skulle vilja att ni har respekt för. // Margaux Dietz

Ni är många som funderat och undrat över Margauxs och Jacobs relation då små, subtila ledtrådar slängts ut lite varstans – exempelvis att Margaux varit på en lägenhetsvisning.
Nu öppnar hon upp på bloggen och berättar att hon och Jacob gått isär men att hon inte mer att säga om saken just nu. Hon ber om att det önskemålet ska respekteras.
Det viktigaste för dem är så klart Arnold och att sätta honom först, och eftersom Margaux beskriver uppbrottet som ömsesidigt och att de fortfarande är nära vänner så har jag inga som helst dubier om att det kommer ske.

Lite märkligt är det dock att de hade ”ett bröllop” i april som var en storslagen fest i dagarna två.
Det var sponsrat ända upp till taknocken och ingen mindre än Ebba Busch Thor agerade vigselförrättare, någonting hon inte är godkänd för så på pappret är inte Margaux och Jacob gifta.
De ”lekte” tvärt om-bröllop skulle man kunna säga, och när man tänker efter så passar ju även det här in i konceptet.

Kan man ha bröllop utan att gifta sig, med festen föst och ”vigseln” sist, så kan man väl skiljas innan man gift sig?

Håll en god ton här inne nu – utan spekulationer och gissningar om vad som kan ha hänt, vem som gjort vad och hur.
Tvinga mig inte att stänga kommentarsfältet för det är inte kul för någon.

Prata bantning med Zytomierska och Toftby

 

Jag blir för övrigt extremt provocerad av de som förespråkar att man ska äta vad man vill, se ut hursomhelst och älska sig själv för det. Det är fel. De som borde få kritik på sina Instagramkonton är de som uppmuntrar människor att äta mer än vad de gör av med.

”DU UPPMUNTRAR TILL FETMA OCH SKAPAR DÄRMED ETT NATIONELLT PROBLEM”, borde man skriva i deras kommentarsfält. Men det skulle man aldrig göra. Istället tänker man ”Yes! Det blir en burk Ben & Jerrys i kväll också, jag är vacker som jag är”. //Katrin Zytomierska

Det här stycket kommer från Katrin Zytomierskas debattartikel som publicerades i Expressen den 14 december.
Katrin verkar tycka att det absolut bästa sättet att få människor att gå ner i sikt är att skamma dem varje gång de är på väg att stoppa någonting i munnen som inte är broccoli.

”DU UPPMUNTRAR TILL FETMA OCH SKAPAR DÄRMED ETT NATIONELLT PROBLEM”
Den här meningen fick mig att tänka på när Lady Dahmer och Apan satt i granen gästade TV4 och pratade om just detta fenomen. Om man planerar att äta ihjäl sig så är det lika bra att börja nu på en gång för det är ingenting man gör i en handvändning.

Johanna Toftby är en annan influencer som kommenterat Katrins krönika:

Jag håller med Katrin till hundra procent om att kraftig övervikt är farligt, det vet vi alla vid det här laget. Ändå har vi större andel överviktiga än någonsin, i ett land som har alla förutsättningar. Ja, det finns människor som blir överviktiga på grund av sjukdomar. Men det är långt ifrån alla. Ja, det finns människor som är sjukligt smala också. Men de som är för smala blir inte uppmuntrade att äta ännu mindre på samma sätt som människor försöker få andra att äta mer socker trots att de skulle behöva äta mindre och röra sig mer.

Alla är vackra på sitt sätt och alla får synas på sociala medier.
Det handlar inte om det. Men uppmuntra inte ett skadligt beteende och hacka på den som vill leva nyttigt. Ni gör ingen någon tjänst, tvärt om.

Uppmuntra inte det skadliga beteendet som leder till viktuppgång och övervikt, skriver Johanna Toftby.
Okej då, men det andra skadliga beteendet då? Det där man lär barnen att deras värde som människor sitter i kilona och att man inte riktigt är lika mycket värd om man är tjock som man är om man är smal.
Självhatet – också ett skadligt beteende som grundar sig i att människor som Katrin Zytomierska talar om att man inte duger som manar så vida man inte är exakt så där smal som hon tycker är kul att banta ner sig till.

Men men får inte bli för smal för då jäklar tar det hus i helvete igen.
Kvinnor är antingen för tjocka eller för smala, för spacklade eller för intetsägande, för avklädda eller för påklädda och så verkar det ha varit i alla tider. Går det ens att vinna här?
Vid vilken vikt är man varken är för smal eller för tjock enligt samhällets normer? Om någonsin?

Kanske mellan 60.2 kg – 60.5 kg?
Det ger ju ändå en lucka på hela 300 gram att röra sig relativt fritt inom där ingen kan komma åt en och ens utseende. Jobbigt bara att behöva släpa med sig någon typ av badrumsvåg överallt. Det gäller ju att ha koll så man inte överskrider sina 300gr för innan du vet ordet av så har vikten gått från 60.5 till 60.6 och helt plötsligt är du tjock igen…