Öppet Spår

Det här är alltså ett inlägg där det är fritt fram att kommentera om vad du vill, när du vill, hur du vill, på vilket sätt du vill.
OT är mer än välkommet och det finns inga rätt eller fel.
Är du ensam hemma? Sjuk? Uttråkad? Vad som helst, du är VÄLKOMMEN hit för att snicksnacka om vad som helst!

Givetvis gäller samma regler som vanligt och om man inte sköter sig kan man bli satt på moderering – men det är sen gammalt och ni sköter ju er så go nuts…

Alexandra Nilssons Collagenprodukt vann pris

Mitt collagen har blivit nominerat 2 gånger redan, vilket känns så himla kul ? Först var det designen som fick en nominering i Svenska Designpriset, dessvärre vann vi inte men bara att bli nominerad känns fantastiskt kul. Sen fick vi en till nominering som årets best helt nutrition product i natural & organic awards, och VI VANN! Jag är så glad och stolt, för produkten är ju fortfarande väldigt ny på marknaden. //Alexandra Nilsson

I september skrev jag om att Alexandra Nilssons Collagenprodukt nominerats till Svenska Designpriset i kategorin ”identitet/produktdesign” – en vinst som tyvärr gick till en annan produkt.
Men inget att hänga läpp över för den gick istället och vann ett annat pris – Årets best health nutrition product i natural & organic awards.

Stort grattis! 
Trots att jag själv inte fallit för collagen-trenden – eller som Anna Anka kallade den ”brosk-tugget” så är det väl alltid kul att våra influencer lyckas även utanför sin omedelbara bransch?

Ps. Jag fick lika mycket betalt för att skriva det här inlägget som jag fick för det om Niccis NA-KD-kollektion. Hela 0 kr inkasserade jag på dessa båda extremt snålt tilltagna smygreklamskampanjer. 

Vad som händer när man bygger bolag och framgång kring en enda person

Ingen kunde väl missa när Hermine Hold slog upp sina shoppingdörrar för håraccessoarer, som knutna och fästa marknadsfördes i håret på Isabella Löwengrip?
Affärsidén handlade om att sälja håraccessoarer på nätet, likt tidigare framgångar så som iDeal of Sweden och Daniel Wellington gjort men med ett starkt laddat kvinnligt varumärke, och målet var att skapa ett miljardbolag på fem år.
Hermine Hold grundades i början av juni 2018 av Nordic Tech House som då delägdes av bland annat just Isabella Löwengrip.

Full av tillförlit med Isabella Löwengrips enorma plattformar – vars statistik senare visade sig vara mer än uppblåst – som marknadsförande kanal och en VD som tidigare har suttit i ledningsgruppen på Gant och varit VD på House of Dagmar i Katarina Roger så såg framtiden minst sagt ljus ut för Hermine Hold.

Vad händer den dagen Isabella Löwengrip bestämmer sig för att lämna skutan och säljer alla sina aktier i Nordic Tech House och således då även sin andel i Hermine Hold?
Helt plötsligt står företaget utan den marknadsförande plattform som varit en direkt avgörande faktor i företagets försäljning, men även anledningen till att Isabella klipper med företaget:

En orsak till försäljningen var också att det var svårt att skapa en skalbar verksamhet om man bara ska förlita sig till marknadsföring via Isabellas kanaler, vilket med facit i hand känns som en ren underdrift.
En annan anledning var att Isabella skulle fokusera på sin nya byrå i USA och Löwengrip invest och Löwengrip Beauty i Sverige, och att hon därför säljer sina aktier i Nordic Tech House.

Nu visar det sig att Hermine Holds VD Katarina Roger i tystnad lämnat efter drygt ett år på posten. 
Linus Kaasik, som är en av Nordic Tech House grundare, har klivit in som tillförordnad vd. Han säger till Tidningen Breakit att Hermine Hold inte hade råd att ha Katarina Rogers kvar.

Nej, det är kanske inte så konstigt med tanke på att Hermine Holds försäljning säkerligen avstannat eller i alla fall saktat ner när Isabella slutade marknadsföra produkterna.
Kanske är det inte den bästa av strategier att hänga upp hela marknadsföringen på en persons plattformar som när som helst kan lämna sitt nyss uppstartade projekt för att något roligare dök upp?

Har du sett någon som helst marknadsföring av Hermine Holds produkter sedan Isabella Löwengrip övergav projektet?

Nicci Hernestigs andra kollektion för NA-KD

När Nicci avslöjade att hon skulle få släppa en ny kollektion för NA-KD så skrev jag att jag faktiskt skulle kunna överväga den om den innehöll snyggt sittande kostymer eller liknande.

Det tycker jag att den gör, om man tittar på bilderna på Nicci. Tittar man däremot på produktbilderna så har byxornas passform lite att önska för att jag skulle överväga att lägga mina pengar på dem.
Till skillnad från andra influencer-kollektioner så är Niccis betydligt mer användbar då den varken innehåller neonfärger, lack eller nätstrumpor – kläder som riktar sig mot en yngre publik, vilket är lite intressant då Nicci förmodligen är yngre än de flesta andra kollektionssläppande influencers.

Att visa plagg är helt intetsägande för mig drar ner omdömet en smula – varför ”designa” en vit t-shirt, en svart polotröja eller svart sweatshirt när det redan finns tusentals på marknaden redan? 
Finns det någon typ av bransch-rekommendation att kollektioner bör eller ska innehålla basplagg som dessa eller är det en form av utfyllnad?
(Jag är alltså genuint nyfiken)

Mitt omdöme blir trots allt väl godkänt då jag skulle kunna tänka mig att bära varenda plagg i kollektionen, förutom den vita magtröjan då. Och den svarta satinkjolen.
Jag avskyr satin nästan lika mycket som plysch.
Huuuu, jag ryser av blotta tanken på att röra plysch.

PS!
Med tanke på att jag i viss mån uppmuntrar till konsumtion när jag skriver om influencers kollektioner, även om jag sågar dem, så tänkte jag i år dela ut små julklappar till er som INTE bygger på konsumtion.
Vem vet, kanske jag till och med LOTTAR ut dem nu eftersom det blev tillåtet i januari 2019. 🙂
Jag önskar att jag kunde dela ut en julklapp till varenda en av er för att visa min uppskattning men då skulle nog Postnord kasta in handduken för gott tror jag.