Öppet Spår

Det här är alltså ett inlägg där det är fritt fram att kommentera om vad du vill, när du vill, hur du vill, på vilket sätt du vill.
OT är mer än välkommet och det finns inga rätt eller fel.
Är du ensam hemma? Sjuk? Uttråkad? Vad som helst, du är VÄLKOMMEN hit för att snicksnacka om vad som helst!

Givetvis gäller samma regler som vanligt och om man inte sköter sig kan man bli satt på moderering – men det är sen gammalt och ni sköter ju er så go nuts…

Den där när man inte vill, men måste reklam-markera

På den första bilden så frågar Molly Rustas om följarna kan gissa vad hon gjort.
Svaret på det måste väl ändå vara att hon gjort sitt absolut bästa med att gömma sina reklammarkeringar så mycket som det bar går utan att till 100% bryta mot marknadsföringslagen.

Det finns SÅ mycket plats att skriva att storyn är i samarbete med Royal Design och Rum21 och ändå envisas hon med att skriva det på den enda plats där det skyms av hennes namn.

”Jag kommer absolut att följa marknadsföringslagen, men givetvis inte mer än ABSOLUT nödvändigt!!” 

Sen kommer vi till Rebecca Stella och hennes bröllopsresa som verkar vara en härligt sponsrad tillställning borta på Maldiverna.
I slutet av sina inlägg har hon smugit in ett |ad för att signalera att det rör sig om ett samarbete, vilket på intet vis är i enlighet med svensk lagstiftning, men här blir det lite klurig.
På Instagram måste man nämligen följa lagstiftningen i det land som reklamen riktar sig mot, och i det här fallet känns det mer rimligt att den riktar sig mot USA, snarare än Sverige, och i USA skulle detta kunna vara tillräckligt.
Publicerar Rebecca å andra sidan samarbeten som har med hennes jobb som programledare för Paradise Hotel så är det den svenska lagstiftningens krav som gäller, då programmet är svenskt, och på svenska.

Men om vi kör laget runt – skulle ni missat att det rörde sig om samarbeten i både Molly och Rebeccas fall eller har ni utvecklat örnögon, efter att ha hängt här inne så pass mycket, att ni såg det på en gång?

Tack för tips!

Den nya haul-trenden på Youtube

När vi ändå är inne och pratar om ”roliga videos” (som Ida Wargs i det här inlägget)för att roa tittarna utan att tänka ett steg längre så vill jag bara nämna den HÄR videon av Safiya Nygaard där hon köper en hel outfit som enbart består av piratkopior under en resa till Hong Kong. 
Hon är så klart inte den enda som gjort detta, det har blivit en trend på Youtube, men eftersom jag följer henne så använder jag henne som ett exempel här.

Det är förmodligen roliga videos att titta på för de allra flesta, men jag önskar att det presenterats mer fakta eller information om just hur illa det är att stödja den här typen av försäljning.
Jag visste ingenting om detta förrän jag tittade på Matgeeks videorespons till MissLissibells video där hon  uppmuntrar sina följare att köpa kopior framför att köpa den äkta varan.

Jag tror inte Safiya Nygaard har en tanke på någon av det här utan hon vill förmodligen bara skapa kul content, precis som jag tror att Ida Warg ville med sin video.
Kan ändamålet helga medlen här? Vad tycker ni?
Att man kan se mellan fingrarna på sådant här i underhållningens namn så länge man fattar att det är just det – underhållning – och ingenting man uppmuntrar till eller gör i verkligheten?
Att videon ursäktas med att ”man bara ville roa följarna” samtidigt som man egentligen tar avstånd från piratkopierade varor?
Att videon är en del av underhållning, precis som filmer och teaterpjäser? Ingen skulle väl drömma om att hålla en skådespelare ansvarig för vad hens karaktär råkat ställa till med i en film? Kan det vara lite samma sak här?

Hur långt får man gå i underhållningens namn?
Var drar ni gränsen?

Tack för tips!

Instagram och Facebook sätter ner foten mot vikthets

Källa. Rouge Rocket

Herregud, vad jag välkomnar det här förslaget, trots att det framstår som lite oklart hur genomförandet kommer se ut.
Instagram och Facebook vill alltså begränsa, och i vissa fall helt ta ner samarbeten som gäller bantning eller plastikkirurgiska ingrepp och behandlingar.
Användare, som plattformen känner av är under 18, kommer inte längre tillåtas se inlägg som handlar om bantning eller plastikkirurgiska ingrepp och behandlingar  där priser är inkluderade, som uppmanar till köp och som innehåller rabattkoder.
Enligt Adam Mosseri (högsta chef på Instagram) så implementerades den här nya policyn redan i onsdags och gäller både Instagram och Facebook.

Vad tycker ni om det här?
Jag tycker det är fantastiskt och sannerligen ett steg i rätt riktning.

Jag antar att Dr Tuve Mårtensson och EsteWorld samlat sina respektive anställda till krismöte för att komma på hur de ska kunna kringgå den här nya regeln och samtidigt fortsätta sponsra tuttar och/eller sända influenciska rövförstoringar live på Instastory.

Tack för tips!