Linn Ahlborg hånas efter inlägg om utbrändhet

Bildkälla: https://www.instagram.com/linnahlborg/

Linn Ahlborg, en av Sveriges största influencers med över 619 000 följare på Instagram, meddelade i juni att hon avslutar sin YouTube-karriär efter många år av framgångsrikt innehållsskapande.
Hon förklarade att både hennes fysiska och psykiska hälsa påverkats negativt av kraven att ständigt producera nytt och engagerande innehåll, vilket lett till en känsla av utbrändhet och minskad kreativitet. Efter att ha känt press från både följare och annonsörer valde Linn att fokusera på sitt klädmärke ”LXA The Label”, som hon grundade 2020 i samarbete med företaget Hubso.

Linns mål var då att ägna all sin tid och energi åt detta projekt, där Hubso, en plattform som hjälper influensers och andra personliga varumärken att starta företag, spelar en nyckelroll. Hubso hanterar flera varumärken på samma plattform, vilket innebär att Linns företags ekonomiska resultat inte syns separat utan ingår i Hubsos samlade bokslut. Trots detta kan man få en viss inblick i hur det går för hennes märke genom att granska Hubsos bokslutskommuniké för 2023.

Andra halvårets största nyhet är bolagiseringen av varumärket LXA The Label. Detta grundades tillsammans med Linn Ahlborg 2020, och har påvisat mycket god tillväxt och potential från start.
[…]

Stark tillväxt på två av våra fokusvarumärken där LXA The Label redovisar en tillväxt om 39 procent 2023

Bildkälla: Linn Ahlborg Instastory

Hej ❤️ Jag vill börja med att säga tack till er som hört av er och checkat in på mig, det är så förbaskat fint. Sen vill jag också berätta att jag är sjukskriven på obestämd tid och att det därför har varit tyst från mitt håll. Jag har jobbat och drivit eget sen jag var barn och mer eller mindre konstant varit uppkopplad och påkopplad sen dess, utan att egentligen förstå hur slitsamt det varit på mig. Jag tror att min knopp och kropp försökt signalera det den senaste tiden men att det inte var förrän jag avslutade Youtube som den riktiga urladdningen kom. Jag har försökt hantera det genom allt annat än att vila men nu går vikten av det inte längre att blunda för. Jag behöver ny energi i mig själv innan jag kan komma tillbaka till det jag ju alltid mått bäst av – kontakten med er ❤️ Jag längtar!

Nu har Linn Ahlborg postat en story på Instagram där hon låter meddela att det tyvärr inte räckte att bara avsluta sitt Youtubekonto. Istället hon tyvärr mår sämre, har gått in i väggen och är sjukskriven på obestämd tid, och skriver att det var när hon avslutade Youtube som den riktiga urladdningen kom.
Kontot Cluee News delade Linn Ahlborgs inlägg, vilket snabbt ledde till ett kommentarsfält fullt av reaktioner.
Många skickade ”krya på dig”-hälsningar och uttryckte sitt stöd för Linns beslut att prioritera sin hälsa. Samtidigt dök det också upp hånfulla kommentarer om att en influencer ”gått in i väggen”, trots att det hänt vid upprepade tillfällen.

”Är man sjukskriven att ta sovmorgon, göra videos, tjäna miljoner, lägga ut bilder på internet???”

”Sjukskriven från vad? Lägga upp en bild på vad man äter till middag?”

”Influencers som går in i väggen av o leka på internet…”

”Utbränd på att lägga ut bilder och videor ??”

”Vilken vägg?”

”Jobbigt att äta sushi och svara på frågor, krya på dig Linn du förtjänar en paus”

”Man första vara försiktig. Ha alltid blicken uppe”

”Förstår att det är tufft att fota frukosten varje morgon ?”

”Jobbigt läge tjäna miljoner och tvingas posta bilder på sin lyxfrukost en gång i veckan och filma när man åker till Spanien”

”Det som inte fick hända hände ?”

”Lägg av för fan….”

”Måste va farligt de där med muckbangs o äta sushi ?”

Så här skriver 1177, hjärnfonden om utbrändhet:

– Man får titta på symtomen och se om de håller på att utvecklas till ett paket av ohälsa.  Är det symptom som är ihållande, som pågår och pågår och blir värre och värre? Då kan man vara nära en utmattning, säger Giorgio Grossi, beteendevetare och legitimerad psykoterapeut på Stressmottagningen.

13 TECKEN PÅ ATT DU RISKERAR ATT BLI UTBRÄND

  1. Du har ingen energi och upplever en stor trötthet som inte går att vila bort.
  2. Du känner dig utmattad.
  3. Du har svårt att somna på kvällen eller vaknar många gånger under natten.
  4. Du är lättirriterad, orolig och nedstämd.
  5. Du har ångest.
  6. Du glömmer saker och har svårt att koncentrera dig.
  7. Du har problem med att planera och genomföra uppgifter.
  8. Du har fysiska besvär som hjärtklappning, yrsel och värk.
  9. Du är väldigt känslig för sinnesintryck som ljud och ljus.
  10. Du kan få olika typer av besvär från magen och tarmarna.
  11. Du är känsligare för infektioner.
  12. Du har minskad sexlust
  13. Du väljer bort att umgås med vänner.

Håll koll på varningssignalerna

En period innan man blir utbränd så hopar sig varningssignalerna. Det finns många tecken på att en utmattning är i antågande, bland annat störd sömn.

– Man får svårt att somna och vaknar upprepade gånger och har tankesnurr. Sömnen blir för kort och upphackad. Vi behöver sex till nio timmar. Om det systematiskt understiger detta så blir det ett dränage, säger Giorgio Grossi.

Ett annat tecken på att man är i farozonen för utbrändhet är att man ältar och grubblar ovanligt mycket över saker. Synen på framtiden blir negativ och överskuggas av oro.

– Om vi är för stressade börjar vi grubbla, för vill få kontroll över tillvaron. Men har vi inte tid att grubbla på dagtid så följer det med in i sovrummet. Och det i sin tur leder till att vi inte får återhämtning.

Jag önskar Linn ett stort krya på sig och hoppas att hon får all hjälp och stöd som hon behöver!

Är det en trend att uttrycka sig antisemitiskt?

Bildkälla: Stella Pictures

Jag har tidigare tagit upp att Sanna Guidetti och Rosanna Charles klippte om ett avsnitt av sin podd ”Högt till tak”efter att ha uttryckt sig antisemitiskt.
Duon publicerade även en offentlig ursäkt på Instastory:

Vi vill be om ursäkt för att vi förde samtal i det senaste avsnittet av Högt till tak som kan misstolkas. Vi inser att våra ord och ljudklippet om judiska ägare av stora bolag kan uppfattas som antisemitiska.

Vi förstår att vi kan ha spätt på en fördom om judisk makt och inflytande. Det var aldrig vår avsikt och vi förstår hur problematiskt detta kan uppfattas. Vi tar avstånd från alla Kanyes antisemitiska påståenden. Vi borde ha varit nogrannare.

Efter det stötte jag på en kommentar från Monas Universum som berörde en stereotyp hon uppenbarligen inte insåg var just det. Igår fick jag också ett tips om influencern Bente Schramm, som återigen har hamnat i blåsväder, denna gång för en kommentar i en Sims-video. När hennes karaktär får en stor näsa säger hon: ”Vill du komma på min bar mitzva?” vilket har väckt reaktioner bland mina följare.

Så här skriver tidningen Expo om just den här antisemitiska stereotypen:

Den ”judiska” näsan, den så kallade ”kroknäsan” eller ”judesexan” är den viktigaste markören när ”judiskhet” ska framställas på ett negativt sätt.Det är även den mest iögonfallande symbolen för ”juden” som annorlunda. Dessutom kan den ensam, utan ytterligare attribut, utgöra den stereotypa och rasistiska bilden av ”juden” och av ”judiskhet”.
Bildkälla: Tidningen Expo

Är detta ett exempel på att göra en höna av en fjäder, eller handlar det om ren ignorans och okunskap och därigenom antisemitism, även om den är omedveten?
Kanske är jag helt ute och cyklar som reagerat på det här?
Jag har försökt kontakta flera offentliga personer med tolkningsföreträde, särskilt vad gäller Monas kommentar, men utan framgång. Alla mail har tyvärr studsat.

Om du vill höra och se alltsammans så hittar du det i videon här ovan.

Företag gör aggressiv och uppsökande reklam till barn på sociala medier

Bildkälla: Vunja.se

Jag fick nyligen ett mejl från en mamma som bifogade meddelanden som ett företag skickat till hennes son:
Hennes 11-årige son kom nyligen hem och pratade osammanhängande om en tävling där ”Chicken nuggetsmannen” varit med och att han nu absolut måste ha en gel blaster. Efter att ha frågat ut sin son, upptäckte hon att han och några kompisar hade blivit uppmanade att springtävla på skolans bollplan, där vinnaren belönades med en gel blaster. Bakom tävlingen stod företaget Vunja.se och de uppmuntrade barnen att följa deras sida på sociala medier för att få rabatter. Hon skrev:

Därefter uppmuntrades de att följa deras sida – Vunja – där de säljer dessa. Så fort min son börjat följa sidan fick han ett meddelande där det framgår att Vunja förstår att det här är smågrabbar och fortsätter att uppmuntra till köp.

Företaget i fråga heter Vunja.se som drivs av två män, födda 2003 respektive 2004.
Bolaget registrerades 2023 och omsatte 442 000 kr sitt första år (vilket var på 10 månader).

Så vad säger du Konsumentverket och marknadsföringslagen om reklam och köpuppmaningar till barn?
Så här står det på deras hemsida:

Förbjudet med direkta köpuppmaningar:
Du får inte rikta direkta köpuppmaningar till barn under 18 år. Det gäller i alla typer av medier. Du får inte heller uppmana ett barn att övertala sina föräldrar eller andra vuxna att köpa något åt barnet.

Här uppmanas barnet att önska sig produkten av sina föräldrar

Förbjudet med direktreklam:
Det är förbjudet att skicka direktreklam till barn under 16 år. Förbudet gäller all form av direktreklam, till exempel brev, telefoni och sms. Det vill säga all reklam där du vänder dig direkt till en specifik person.
Barnen som uppsöktes och sedan kontaktades med direktreklam på sociala medier av företaget är 11 år gamla, vilket ansvariga måste varit medvetna om då de sökt upp pojkarna vid deras skola och sedan skapat upp en rabattkod till dem med skolans namn i koden, vilket alltså är förbjudet.

Jag hittade även ett annat inägg som jag upplever som en smula problematiskt på ett lite annat vis, och det är detta här nedan:

Utöver detta uppmärksammar jag även att Vunja använder sig av megayoutubern Mr Beast för att marknadsföra sina produkter genom att felaktigt knyta sitt varumärke till en välkänd profil. Mr Beast har ingenting med Vunja.se att göra, utan hans varumärke utnyttjas med största säkerhet utan hans vetskap.
Att nära sammankoppla sitt varumärke med Mr Beast – som de allra flesta av produktens målgrupp känner till och tycker är superhäftig – är givetvis ingenting annat än ett slugt sätt att väcka barnens intresse och locka dem till sig.

Konsumentverket har kommenterat att de inte kan uttala sig om specifika företag utan ett pågående tillsynsärende och hänvisar till den sida om marknadsföring mot barn som jag länkar till och har tagit all information från till det här inlägget.

Vunja.se meddelar att de inte känt till att man inte får göra så här, och undrar hur de gjort fel, samt lämnar följande kommentar:

Tack för att du uppmärksammar oss! Vi ska se till att bättra oss, blir att vi försöker vara schyssta mot dem. Vi har läst, vi ska läsa igen och lära oss. Vi kommer hädan efter bara svara på ’tekniska’ frågor när vi är osäkra på ålder, trots ifall de frågar om rabattkoder osv. Tack!

Hela konversationen efter mitt ursprungliga meddelande ser ut så här:

Vunja.se: Vi får dagligen barn som skriver till oss. Oftast ber de om att få en gratis eller rabatt. Vi ger inte ut saker gratis. Ofta säger de att de önskar sig en av våra produkter i julklapp eller liknande. Det säger vi bara är en bra idé. Frågar de om en rabattkod får de det. Det är inte reklam. Angående skolan. Vi spelade fotboll på en fotbollsplan. Sen kom det massa barn. Inget vi kan göra åt saken. Alla som ville ha våra produkter och rabatter osv. Vi hade inget med oss. Vissa hörde sedan av sig och bad om det. Vilket vi gav dem. Hur menar du att vi har gjort fel? Svar: Om du läser på Konsumentverkets sida ser du att ni brutit på flera ställen. Det är förbjudet med direktreklam mot barn under 16 år, vilket de DMs jag sett innehåller. Det är även förbjudet att uppmana barn att önska sig era produkter av sina föräldrar, vilket ni också gör i meddelandet. Jag har varit i kontakt med Konsumentverket som hänvisar till samma information från sin hemsida. I meddelandet jag tagit del av ber inte barnet om någon rabattkod, utan det är ni som är drivande. Så jag undrar helt enkelt om ni skulle vilja lämna en kommentar till den artikel jag skriver på, eller om jag kan använda svaren här ovan? Vunja.se: Tack för att du uppmärksammar oss! Vi ska se till att bättra oss, blir att vi försöker vara schyssta mot dem. Vi har läst, vi ska läsa igen och lära oss. Vi kommer hädanefter bara svara på "tekniska" frågor när vi är osäkra på ålder, trots ifall de frågar om rabattkoder osv. Tack!

Vunja.se: Vi får dagligen barn som skriver till oss. Oftast ber de om att få en gratis eller rabatt. Vi ger inte ut saker gratis. Ofta säger de att de önskar sig en av våra produkter i julklapp eller liknande. Det säger vi bara är en bra idé. Frågar de om en rabattkod får de det. Det är inte reklam.

Angående skolan. Vi spelade fotboll på en fotbollsplan. Sen kom det massa barn. Inget vi kan göra åt saken. Alla som ville ha våra produkter och rabatter osv. Vi hade inget med oss.

Vissa hörde sedan av sig och bad om det. Vilket vi gav dem.

Hur menar du att vi har gjort fel?

Svar: Om du läser på Konsumentverkets sida ser du att ni brutit på flera ställen. Det är förbjudet med direktreklam mot barn under 16 år, vilket de DMs jag sett innehåller. Det är även förbjudet att uppmana barn att önska sig era produkter av sina föräldrar, vilket ni också gör i meddelandet.

Jag har varit i kontakt med Konsumentverket som hänvisar till samma information från sin hemsida.

I meddelandet jag tagit del av ber inte barnet om någon rabattkod, utan det är ni som är drivande.

Så jag undrar helt enkelt om ni skulle vilja lämna en kommentar till den artikel jag skriver på, eller om jag kan använda svaren här ovan?

Vunja.se: Tack för att du uppmärksammar oss! Vi ska se till att bättra oss, blir att vi försöker vara schyssta mot dem.

Vi har läst, vi ska läsa igen och lära oss. Vi kommer hädanefter bara svara på ”tekniska” frågor när vi är osäkra på ålder, trots ifall de frågar om rabattkoder osv.

Tack!

Tillägg: Företaget vidhåller att de inte sökt kontakt, utan att det är barnet som gör det.