Locket på av Bianca Ingrosso

Jag har tidigare kritiserat Bianca Ingrossos sätt att bemöta kritik, särskilt hennes hantering av CAIAs julkalenderhaveri, där hon på sitt personliga konto, iförd en virtuell cowboyhatt från ett filter, försökte ”krishantera” situationen. Jag ifrågasatte då varför Bianca överhuvudtaget skulle bemöta kritiken. Detta borde ha hanterats av företaget och en eventuell presschef, inte av en influencer som för första gången inte möttes av enbart jubelrop. Vid tillfället skrev jag:

Det finns en hel organisation med ansvariga människor som haft minst lika stor del i att ta fram den här julkalendern som Bianca haft.
Varför krävs inte företagets VD Mikael Snabb på en pudlande kommentar? Eller Vanessa Lindblad och Jesper Matsch, som båda var med och grundade Caia?
Varför inte Verdane, som köpt upp en stor del av Caia från grundarna?
Det är företaget Caia som står bakom den här kalendern, inte Bianca Ingrosso.
Det är en jäkla skillnad.

Nu är både CAIA Cosmetics och Bianca Ingrosso återigen i blåsväder, denna gång för två separata skandaler. För det första har CAIA Cosmetics åtalsanmälts av Kemikalieinspektionen efter att ett giftigt PFAS-ämne hittats i en av deras produkter. För det andra handlar det om ”greenwashing”, där Bianca bidragit till att marknadsföra Gina Tricot med löften om skogsplantering och byggande av bikupor, något som senare visade sig vara vilseledande.

Bianca har inte gjort några uttalanden sedan dessa skandaler blev kända, vilket märks tydligt i hennes kommentarsfält.
CAIA Cosmetics har istället kopierat och klistrat in samma standardkommentar på både Biancas och företagets konton. Detta agerande verkar inte gynna dem, trots att Bianca alltid kommer att ha lojala följare som försvarar henne oavsett vad. Enligt dem är all kritik bara avundsjuka.
Kommentarerna i hennes flöde kan sammanfattas som en mix av försvar och hård kritik:

 

Det ska bli intressant att se om Bianca – som fortfarande sitter i CAIA Cosmetics styrelse enligt allabolag – kommer bemöta, eller ens beröra skandalerna som briserat kring henne de senaste dagarna? 
Jag hoppas att hon tagit ett break från allt i och med begravningen av sin älskade morfar, och att hon nu kommer ta tag i det här som ett proffs. Och utan cowboyhatt.

Chimi Eyewear frontar med dopingavstängd fotbollsspelare

Chimi Eyewear är ett svenskt företag som grundades 2016 av Charlie Lindström och Daniel Djurdjevic.
Företagets produkter har blivit populära både i Sverige och internationellt, och deras solglasögon bärs av många kända profiler.
Chimi Eyewear har följt i fotspåren av iDeal of Sweden och Daniel Wellington, som tidigt satsade på influencer marketing. Influencers som Kenza och Bianca Ingrosso har marknadsfört Chimi, och den 6 mars 2023 klev Bianca Ingrosso även in som delägare i företaget.
Hennes investering var en del av en finansieringsrunda där Chimi tog in 20 miljoner kronor för att främja internationell expansion och utveckling av nya produktkategorier, inklusive kläder.

I den senaste kampanjen för solglasögon frontas Chimi av den kända fotbollsspelaren Paul Pogba – med 65 miljoner följare på Instagram – som tidigare spelade i italienska Juventus. Pogba är för närvarande avstängd i fyra år efter att ha testat positivt för testosteron i samband med ett dopningsprov efter Juventus bortamatch mot Udinese den 20 augusti förra året. Pogba och hans advokater hävdar att han omedvetet fått i sig de otillåtna substanserna, men domstolen avfärdade detta och utdömde maxstraffet som antidopningsåklagaren yrkat på.
Det var ju det här med ”brand safety”…

Jag har kontaktat Chimi Eyewear för en kommentar om reklamkampanjen med en fråga om det lämpliga i att använda en dopad idrottare att representera företaget, och uppdaterar artikeln om de återkommer.

En liten påminnelse så här i skolavslutningstider

Tidigare idag delade jag det här inlägget från kontot @gomda.kvinnor på Instagram med en påminnelse om varför det finns foto- och filmförbud på vissa skolor, och vikten av att respektera det:

Det är inte att vara tråkiga som skolor har förbjudit film och fototagning på skolavslutningar, utan det är för att folk är så själviska och gör så här!!
Snälla ni, respektera sådana här regler, så slipper en stackars gömd mamma med sina barn fly för sitt liv, ytterligare en gång. ?

Någon timme efter att jag postat inlägget så fick jag ett inlägg skickat till mig, från en känd svensk mans öppna konto där han har över 150 000 följare och han har publicerat bilder på en scen på vilket det står en stor mängd identifierbara barn, som ingen vet om de lever gömda och då alltså riskerar att få sitt gömställe avslöjat.
Trost uppmaningar så verkar kändismannen inte det minsta intresserad av att ta ner sitt inlägg.
Jag kommer givetvis inte dela hans inlägg men det här kommer från kommentarsfältet.

Jag fattar inte?
Bryr man sig inte om ifall man utsätter andra människor för fara, så länge man själv får ta den bild och den video som man tycker sig ha ”rätt” till och sedan publicerar för hundratusentals människor??
Det finns lagar som skyddar barns rätt till integritet.
Att publicera bilder utan tillstånd kan bryta mot dessa lagar och leda till rättsliga följder för den som publicerar bilderna, men är det inte sjukt om det skulle krävas någonting sådant för att vissa föräldrar ska sluta utsätta andra barn för fara på det här viset?

Precis som en följare skriver här så är mannens agerande inte bara olämpligt utan kan även bryta mot GDPR-lagstiftningen, men sanningen är den att mannen kan göra sig skyldigt till fler lagöverträdelser än enbart mot GDPR