”I badrumsskåpet” – ett lyckat koncept

Emelie ”Hairtalkbyemelie” Johansson har skapat sitt koncept ”I badrumsskåpet…” där Emelie besöker olika svenska kändisar och helt enkelt dyker in i deras badrumsskåp för att se vad som finns där.
Senaste avsnittet gästas av Isabella Löwengrip, som dock spelade in avsnittet på hotell snarare än hemma i det egna badrummet, och som vanligt fylls kommentarsfältet av idel hyllningar och positiva kommentarer. Tittarna verkar fullkomligt älska Emelies koncept och tycker hon är så bra och får gästerna att känns sig avslappnade!

Så här lät det under den senaste videon:

Jag undrar vad man kan utläsa från en persons toalettprylar?
Det finns säkert riktigt konstiga saker i alla våras badrumsskåp som skulle få Emelie att lyfta på ögonbrynen. 🙂

Gunilla Persson vs Leif GW Persson

Det verkar ha varit en aningens spänt i green room till Nyhetsmorgon. 
Gunilla Persson smyger förbi Leif GW Persson likt ett ”one night stand” man inte vill äta frukost med.
Man kunde förmodligen skära den dåliga stämningen med kniv, i alla fall av videon att döma. ? Jag undrar hur mycket Gunilla regisserade dottern Erica, om var hon skulle stå för att fånga detta filmiska mästerverk?

Fejden mellan Gunilla och GW har pågått sedan 2018, då Gunilla polisanmälde GW för grovt förtal, för den som missat det som jag missade detta. ?

Klippet har två dagar på nacken men jag hade missat det helt.

 

Alex och Sigge fälls för vilseledande miljöpåstående

Bildkälla: Miljö och Utvecklings artikel

Tidningen ”Miljö & Utveckling har skrivit en artikel om vårt goda radarpar Alex & Sigge och hur de i slutet av 2023 fälldes av Reklamombudsmannen för saker de sagt i ett av sina poddavsnitt:
I podcastavsnittet ”599. Nytt världsrekord” berättar Alex Schulman och Sigge Eklund att de sponsras av Petgood, som erbjuder insektsbaserat djurfoder i stället för traditionellt kött. De hävdar att genom att välja annonsörens foder ger man djuret bättre mat och sparar över 1 000 ton koldioxid varje år.
Reklamen anmäldes då av en privatperson som anser att reklamen är vilseledande och hänvisar själv till en rapport från Naturvårdsverket som visar att utsläppen av växthusgaser i Sverige är cirka åtta ton per person och år.
”Det säger sig självt att påståendet att ”man sparar 1000 ton koldioxid” genom att byta husdjursfoder är helt befängt”, skriver anmälaren enligt artiklen.
Annonsören (Petgood) förklarar att påståendet baseras på jämförelsen av koldioxidutsläpp per kilo mellan deras insektsbaserade foder och motsvarande foder med nötkött som proteinkälla, samt försäljningen av deras foder under tolv månader. Det innebär att beräkningen av 1000 ton koldioxid per år grundar sig på annonsörens samlade årliga försäljning av foder, inte en enskild konsument.

Reklamombudsmannens opinionsnämnd konstaterar att reklamen innehåller påståendet ”man sparar över 1000 ton koldioxid varje år” utan att man närmare tar upp vad detta påstående innebär. Med detta i åtanke finner nämnden att den genomsnittliga konsumenten inte kan förstå vad påståendet syftar på.
”Nämnden finner sammantaget att jämförelsen inte är preciserad och att grunden för jämförelsen inte tydligt framgår. Reklamen innehåller därför ett vilseledande miljöpåstående och strider därmed mot artiklarna 5, D1 och D3 i ICC:s regler”, skriver RO i sitt beslut.

Tack för tips!