Triss i Instastory

När Marcelo och Emilia flyttade in i sin lägenhet i Norra tornen vid Torsplan så sa det att detta var slutet på deras hysteriska flyttande och att de nu har det boende som hela tiden varit målet för deras ”köp och säljstrategi”.
Tyvärr verkar de höga räntorna sätta käppar i hjulet för det, för nu skriver Emilia på Instastory att de fotat lägenheten inför försäljning då de behöver ett billigare boende.
Som en officiell flytthatare lider jag med alla som behöver flytta för att de måste, och inte för att de vill.
Dock tänker jag att paret blivit ganska bra på att flyttpacka vid det här laget, så det borde gå hyfsat smärtfritt ändå.

Var inte tanken med The Every att man inte skulle behöva ha en hel massa produkter?
?

I couldn’t agree more! Jag älskar CeraVes produkter och uppskattar hur billiga de är för vad man får!
Tips tips!!!

Tack för tips! 

Att planera ett frieri

Credit: STELLA PICTURES Andy Oliver/GoffPhotos.com Ref: KGC-143

Isabella Löwengrip tjatade länge och väl på sin sambo Paul, innan har slutligen friade till henne, men jag kan inte minnas att hon hintade om hur själva frieriet skulle gå till, bara att det skulle ske. 
Zara Larsson går steget längre och har informerat sin pojkvän Lamin Holmén om hur hon vill bli friad till den dagen det sker.
I podden ”Prime video talks” berättar Zara för programledarna Alex Schulman och Sigge Eklund att hon vill att pojkvänne friar till henne med en ”flashmob”, och att den ska vara jättestor!
Anledningen till att hon gillar flashmobs är för att de kräver mycket planering för att gå att genomföra, och det är tydligen en ansträngning hon vill se från pjkvännen innan hon går med på att gifta sig med honom.
Han är dansare och borde känna mängder av dansare så det borde inte vara alltså för svårt att skaka fram en flashmob. Jag undrar vid vilken siffra Zara drar gränsen? En flashmob bestående av 20 personer? 40? Är det en tillräckligt stor flashmob för att hon ska tacka ja?
Ska det sjungas OCH dansas eller bara dansas? Och frias?

En person som faktiskt friade till sin flickvän med hjälp av en flashmob är Alexander Hermansson. 
Tyvärr har paret skiljt sig nu men det kan man kanske inte beskylla storleken på flashmobben för?

KATRIN ZYTOMIERSKA och Clean Eating döms till böter på 1 250 000 kr

Kl 11 idag kom domen från från Patent och Marknadsdomstolen, som fastslår att Katrin Zytomierska och hennes företag Clean Eating brutit mot de förbud som framgår i domen från den 10 december 2020 i mål PMT 5929-20, och att de förelagda vitena (böter) ska dömas ut.
Det är Konsumentombudsmannen som står bakom stämningen.

Katrins förklaringar till att inlägget inte reklamidentifieras är följande: 
1. När inlägget utan reklamidenifiering postades så var Katrins konto privat och hon menar att alla som följer henne känner till att Clean Eating är hennes förtag och således också förstår att inlägget hon postade var reklam.
2. Katrin menar att hon använt Instagram egna funktion för sponsrade inlägg, men att den kan vara svajig och att det är bristande teknik som fått den att falla bort.

Jag hade hoppats på att få mer av en vägledning vad gäller Instagrams egna funktion för sponsrade inlägg, och huruvida den räknas som en fullgod reklamidentifiering eller inte, men med tanke på att Katrin nu hålls ensamt ansvarig och döms till dessa höga böter pga att den här funktionen fallit bort, borde det stå tämligen klart för alla som arbetar med marknadsföring på sociala medier, att man inte kan förlita sig på och hänvisa till den här funktionen, just eftersom den ibland faller bort, beroende på hur inlägget används.
Om du inte riktigt förstår det här med funktionen och hur den kan ”falla bort” så förklarar jag det i det här inlägget. 
Även om Katrin bara delade sitt egna, privata inlägg i sin story så kan funktionen falla bort.

Syftet med funktionen är inte, och har aldrig varit att agera reklamidentifiering på Instagram, vilket är varför den kan falla bort utan att störa det egentliga syftet, vilket är att ge företaget direkt tillgång till inläggets statistik, vilket sker oavsett om markeringen syns på inlägget eller har fallit bort tillfälligt.
Influencern är till 100% ansvarig för att ett inlägg är reklamidentifierat och utifrån den här domen blir det tydligt att det inte finns något som helst utrymme för misstag, eller att skylla på tekniken när man står där med brallorna nere.
Domstolen säger inte att Instagramfunktionen inte är en fullgod reklamidentifiering, men däremot slår man till 100% fast att du som influencer och/eller företag får stå ditt dyra kast om du väljer att förlita dig på den, och den faller bort.

Den här domen kommer med största sannolikhet överklagas, men jag har svårt att se en förändring i domen från högre instans vilket jag tycker är bra – all vägledning är bra – men samtidigt vill jag beklaga att det krävdes att en enskild influencer tvingas böta 1 250 000 kr för att får det här på pränt. 

Vill du läsa hela domen så hittar du den här.

Carolas inlägg – före & efter redigering

Hela Sveriges näktergal Carola Häggkvist är en av alla svenska kändisar som postat inlägg om det som sker i Israel och Palestina. Den som haft ögonen med sig – som en av mina följare – vet att det här inlägget kommit i tre olika versioner, vilket kan förklara det smått kaotiska kommentarsfältet.
Den ni ser under inlägget nu är version 3.
Förhoppningvis är det samma version när det här inlägget publiceras, för så här har det sett ut under inlägget tidigare:

Version 1:

Version 2:

Så här förklarar hon sina ändrade texter under inlägget:

Framtiden får utvisa om Carola ändrar sitt inlägg ytterligare, eller om det här är den version hon nöjer sig med.