Djerf Avenue anklagas för att ha tagit ner microinfluencers innehåll

Matilda Djerf har inaktiverat sitt personliga konto på Tiktok efter att det riktats kritik mot hennes företag efter att flera små kreatörer fått sina inlägg nertagna. Anledningen till detta ska vara för att deras videos anmälts för att antingen innehålla piratkopior på Djerf Avenues plagg eller mönster, eller där Djerf Avenues plagg använts som inspiration, men där man istället visar upp och/eller länkar till billigare alternativ.
Man har alltså gått på de enskilda microinfluencernas konton, och givit dem copyright strikes vilket i slutändan kan leda till bland annat avstängning från plattformen, och/eller indragna funktioner.

Djerf Avenue postade det här inlägget på både Tiktok och Instagram där de informerar om att de anlitat en tredjepart, ett företag med uppgift att bevaka företagets immateriella rättigheter (IP/Intellectual property)  så som mönster (print) och designs. 
Tyvärr har detta gått ut över enskilda kreatörer och Djerf Avenue har nu uppmanat företaget att enbart agera mot försäljarna av dessa kopior, och inte mot enskilda kreatörer på Tiktok. De kommer istället kontakta kreatörer eller de ansvariga för konton som postar kopior av deras produkter för en dialog.
Djerf Avenue skriver även att de kommer personliga kontakta alla kreatörer som drabbats av anmälningar och bestraffats av Tiktok under helgen.

Chanelgummistövlar i stallet?

Vestiaire Collective är en secondhand-butik som säljer lyxkläder, och där ligger gummistövlar som dessa ute för 22 000 kr och uppåt.

Kanske poserar Chloe Shutermann enbart med sina i ett stall – ni vet, allt för content, men det fick mig ändå att fundera….
Hur mycket pengar har man på banken om man bär och faktiskt mockar hästskit i ett stall, iförd ett par gummistövlar från Chanel?
?

Och vad säger Worge när det blir hennes tur med gummisarna, om de kommer tillbaka med hästskit under sulorna?

Att gråta som ett proffs på sociala medier

Den här videon som Jessica Mithanja Ekström postade på Tiktok är SÅ klockren.
Jag skulle kunna göra en topplista på influencers som bemästrat konsten att gråta på sociala medier, och då primärt Instagram och sekundärt Tiktok.
Margaux Dietz delade det här klippet på sin Instastory och jag kan inte bestämma mig för om det gjorts med självinsikt eller total världsfrånvändhet, men jag väljer att landa på det första alternativet.

Här kommer min topplista på Influencers som är top notch på att gråta på sina sociala medier:

  1. Nicci Hernestig
  2. Ben Mitkus
  3. Pontus Rasmusson
  4. Anna Book
  5. Alexander Pärleros
  6. Fyll gärna på listan…

Pontus Rasmusson fortsätter mjölka mammans cancerdiagnos

Kände Pontus Rasmusson och hans mamma av stämningen efter sin hårt regisserade video från i helgen? Missade du den kan du läsa inlägget om det HÄR.
Nu gör Rasmus ett nytt försök att använda sig av sin mammas sjukdom för att bygga upp sitt nya Instagramkonto genom att hänvisa folk dit med uppmaningen att man ska kommentera med ett rött hjärta om man också hatar cancer.

Om man älskar cancer då? Vilken färg på hjärta ska man kommentera då?
Jävla spån!

Tack för tips!