
Innehållet i det här inlägget kommer faktiskt från ett mail i min skräpkorg. Rubriken fångade mitt intresse – ”6 av 10 föräldrar oroar sig för att deras barn ska bli groomade online” – eftersom det i hög grad är aktuellt för mig att skriva om så jag klickade på det och började läsa.
Nätet kan vara fantastiskt för barn som både kan bli underhållna med spel och liknande samt lära sig en massa nya saker som språk och matematik, men det är tyvärr också ett tillhåll för människor med riktigt usla intentioner. Där behöver barns föräldrar och andra vuxna bli medvetna om farorna som lurar på det som vid en första anblick ser ut som oskyldiga platser och ha förmågan att snappa upp saker som riskerar att komma från en förövare.
I mailet – som kommer från Tele2 – skrivs att 6 av 10 föräldrar oroar sig för att deras barn ska bli groomade online. Hur det inte kan vara 10 av 10 förstår jag inte. Vad tusan gör ni andra? Hur kan ni INTE vara oroade över detta? Är det kunskapsbrist? Det kan ju knappast handla en total avsaknad av skärmar för barnen till dessa fyra av tio föräldrar, då skärmar finns överallt som skolan och bland vänner?
Om du är en av dessa föräldrar, fortsätt läsa!
Inte för att du ska bli uppskrämd, utanför att synliggöra ett problem för dig som jag skulle säga omfattar i princip alla barn – även dina.
Pressutskicket jag stod i begrepp att radera handlade nämligen om följande:
En ny undersökning från ChildX visar att 6 av 10 föräldrar oroar sig för att deras barn ska utsättas för grooming online. Samtidigt har antalet rapporterade groomingfall ökat kraftigt – med över 300 % internationellt mellan 2021 och 2023.
För att öka medvetenheten har barnrättsorganisationen ChildX, i samarbete med Tele2, lanserat Groominggeneratorn – ett digitalt verktyg där vuxna kan uppleva hur en verklig grooming-konversation kan utvecklas. Syftet är att ge en obehaglig men viktig inblick i hur manipulativa förövare kan vara, och därigenom stärka skyddet för barn.
Verktyget visar hur snabbt och subtilt en förövare kan bygga förtroende online – ofta på bara 45 minuter i till exempel spelmiljöer. ChildX och Tele2 hoppas att tekniken kan användas för att skydda, inte bara exploatera, barn.
ChildX är en stiftelse med ett 900-nummer och när jag googlar på stiftelsen så hittar jag ingenting som tyder på att den varit involverade i skandaler eller liknande utan den ter sig som helt seriös.
Stiftelsen arbetar för att stoppa kommersiell sexuell exploatering av barn, det vill säga sexuella övergrepp mot barn där förövaren använder betalning eller annan form av ersättning som ett av sina maktmedel. Stiftelsen grundades 2014 och är verksam både i Sverige och internationellt. Deras vision enligt hemsidan är en värld fri från människohandel och andra former av kommersiell sexuell exploatering av barn.
Genom åren har ChildX i samarbete med andra organisationer producerat en rad rapporter som går att läsa här.
Fakta om statistik i pressmeddelandet:
Sex av tio föräldrar är oroliga för att deras barn ska utsättas för grooming.
Källa: Undersökning genomförd av Novus på uppdrag av ChildX under perioden 3-13 december 2024. Målgrupp: Föräldrar med minst 1 hemmaboende barn över 7 år. Antal genomförda intervjuer: 1085. Resultaten är generaliserbara till den aktuella målpopulationen.
Var tredje ung (32 %) har någon gång fått ovälkomna frågor om att skicka avklädda eller nakna bilder på sig själva.
Källa: Undersökningen har genomförts av Verian (tidigare Sifo) på uppdrag av ChildX. Fältperiod: 27 feb – 17 mars. Målgrupp: Barn och unga 15-19 år. Antal intervjuer: 1036.
Antalet rapporterade fall av grooming har ökat med över 300% mellan 2021 och 2023. Källa: CyberTipline Report 2023, National center for missing and exploited children.
Det tar i genomsnitt 45 minuter att grooma ett barn i onlinespelmiljöer.
Källa: We Protect Global Threat Assessment 2023.
