Väskan alla letar efter på Tiktok

I mitt Tiktokflöde letar ALLA efter den här rosa, fluffiga väskan från Juicy Couture som blivit tokviral och jag kan för mitt liv inte begripa varför. 
Tusentals videos där kvinnor är på jakt efter den, framför allt i butiken T.J.Maxx, som kan beskrivas som lite av ett outlet. Dit kommer alla möjliga typer av produkter och säljs till rabatterade priser, kläder, väskor, skor, heminredning mm. Listan kan göras hur lång som helst.
Jag har i mina dagar handlat en hel massa fina saker där, men en rosa, lurvig väska från Juicy Couture är inte en av dem.

Den är förmodligen svintrendig, utöver att ha blivit viral, särskilt efter att Barbiefilmen kommit ut, men den här hysterin att hitta den är absurd. Folk hänger på parkeringsplatserna innan butiken öppnar för att kunna rusa in först av alla. Butikerna fylls på varje natt, och man vet aldrig vad som kommer dyka upp på hyllorna eftersom butikerna inte har något fast sortiment.

Juicy Couture för mig är små plyschdressar med ordet ”Juicy” skrivet över röven, och jag kommer ALDRIG i hela mitt liv sätta på mig någonting sådant ever again.
Been there, done that, got the t-shirt.
Toppa av det hela med en ”Von Dutch-keps” och färgade glasögon med strass på så är jag garanterad ett migränanfall.

Nej tack, Tiktok.
Nej tack!

Logiken i det här?

Bianca Ingrosso är ambassadör och ansiktet utåt för företaget Intimissimi och har avkrävts både ansvar och svar på hur de anställda har det och varför ingen förändring sker.
Det publicerades till och med ett ”öppet brev” till Bianca från några av dem, där hon uppmanades stötta dem, såsom de alltid stöttat henne och jag tyckte alltsammans var så himla märkligt. Om någon missade mitt instick i debatten så hittas det här, där jag bland annat skrev följande:

Är det Biancas ansvar att få till en förändring på företaget, eller är det en mer rimlig handling att avsluta samarbetet med företaget, för att tydligt visa sitt avståndstagande?
Ett sådant ställningstagande skulle mycket väl kunna leda till uteblivna förändringar på företaget, men var ska man dra en gräns för hur mycket HR-ansvar en extern ambassadör har?

Bianca har 1,3 miljoner följare och tillskrivs av någon märklig anledning ett enormt ansvar för personalen och personalfrågorna Intimissimi, och det hade kanske kunnat vara rimligt, om det inte var så att det är helt åt helsike orimligt. 
I alla fall om man jämför med hennes kollega Kenza Zouiten Subosic, som är ambassadör och ansiktet utåt för företaget Calzedonia (Calzedonia Group). Calzedonia Group äger Intimissimi, vilket placerar dem högre upp i ansvarsstegen, i alla fall enligt mig.
Hur kommer det sig då att Kenza, med sina 1,8 miljoner följare, inte får någon kritik för sitt ambassadörskap, när Bianca Ingrosso får öppna brev med krav och förväntningar från de anställda?
Kenza är både större rent statistikmässigt, och gör reklam för samma bolag som äger Intimissimi, men får inga öppna brev från de anställda, som tekniskt sett borde vara ungefär lika missnöjda som de som ställer Bianca Ingrosso mot väggen.

När jag bläddrar i Kenzas kommentarsfält så är det idel hejarop och positiva kommentarer.
Ja, det skulle kunna rensas friskt där inne, men faktum kvarstår…fortfarande inga öppna brev eller krav på ställningstagande från henne i Aftonbladet.
Tidningens granskning ”200 sekunder” avslöjade missförhållanden bland de anställda, men eftersom företaget ägs av samma företag som de Kenza gör reklam för så har jag svårt att se att skillnaden mellan de båda företagens personalpolicys skulle vara markant.

Jag menar inte att Kenza borde avkrävas samma ansvar som Bianca, jag säger bara att skillnaden är markant och en smula anmärkningsvärd.
Jag tyckte för övrigt inte att kritiken hamnade i knät på rätt person när det här drog igång i våras, men här blir det extra tydligt att det är skillnad på folk och folk (eller influencer och influencer) och att man väljer att sikta in sig på den som ger flest klick, snarare än fokusera på det faktiska problemet som verkar finnas – alltså de anställdas situation.

Ben Mitkus ”bebisprank”

Bildkälla: Ben Mitkus Instastory

Ben Mitkus har postat en video på Youtube som heter ”Tappar barnet på marken prank” och undrar på Instastory om hans prank gick överstyr. 
Jag känner spontant att det kanske vore en god idé att ligga lite lågt med den här typen av innehåll, med tanke på hur benägna folk verkar vara på att orosanmäla Bens och Carolines föräldraskap.
Det är ju dumt att mer eller mindre ge dem saker att anmäla dem för, serverat på ett sociala mediersilverfat.

Just my two cents…

Joakim Lundell får brev från ”Arbogakvinnan” Johanna Möller

Joakim Lundell har fått brev från Johanna Möller, mer känd som ”Arbogakvinnan”, som vill att han gör en film om henne, då hon – enligt henne själv – är oskyldig till alla anklagelser. 

Det så kallade sommarstugemordet i Arboga blev under den andra halvan av 2010-talet ett av Sveriges mest uppmärksammade mordfall.
I centrum stod Johanna Möller, 46, som senare dömdes för mordet på sin pappa respektive mordförsök på sin mamma. Hennes pojkvän, Mohammad Rajabi, som knivhögg föräldrarna dömdes även han för mord och mordförsök. Vill du läsa mer om fallet kan du klicka här.

Detta oväntade brev gav mig rejält med gåshud, och inte på ett positivt sätt! // Joakim Lundell

Kanske kan han basera sin nästa skräckfilm på Johanna Möller? Hon verkar ju så där halvmysig från det man kunnat ta del av i massmedia och fup. Kanske behöver Lady Dahmer en ny brevvän? I så fall finns ju adressen här.
Jag undrar dock vad som fått Möller att kontakta just Joakim Lundell om att skriva manus till en film eller serie om henne och hennes påstådda oskuld i frågan? Vem tror ni förresten hon vill ska skriva hennes memoarer? Kanske David Lagercrantz? Han skriver ju på ett så där lagom pompöst vis som jag tror skulle passa Johanna Möller som handen i handsken.