En influencer kan aldrig ha för många handväskor

Hanna Schönberg har fyllt 25 år och fick en mintgrön väska med silverdetaljer från Hérmes av sin pojkvän Eric Saade. Enligt den här sidan ligger nypriset på runt 100 000 kr, men kan bli betydligt dyrare i andra hand.

Bildkälla: Bianca Ingrosso Tiktok

Bianca Ingrosso har införskaffat en ny höstväska i färgen brun och guld, vilken kommer från Chanels 23A-kollektion och kostar $5900, vilket är runt 65 000 sek.

Lovisa Worge har setts med en vit hjärtväska från Alaïa som kostar € 990, vilket är runt 11 500 sek.

Samtidigt har Petra Tungården och hennes vänner, varsin hjärtväska från samma märke. 
Hur kul är det egentligen? Bara själva anblicken av de mer eller mindre identiska väskorna får dem att se supersponsrade ut.

 

Vad har hänt med Indy Beautys produkter egentligen?

 

För några dagar sedan postade jag ett inlägg på Instagram där jag visade upp den reaktion jag fick av Indy Beautys cleansing balm efter att jag köpt en ny när min gamla tog slut.
Jag förväntade mig absolut inte den här responsen från människor som upplevt exakt samma sak efter att Therese Lindgren sålde sin andel och företaget gjorde om förpackningarnas utseende. Av komentarerna att döma så gäller det alla möjliga produkter, och inte bara den jag skrev om.
Enligt innehållsförteckningen så ska produkten i den gamla och nya förpackningen vara identisk, men det är den sannerligen inte. Den nya produkten jag köpte hade en helt annan konsistens, den var betydligt mer rinnande, och jag fick de här reaktionen av den.
Jag älskade min vita tub i vilken produkten var fantastiskt bra, men den här nya kommer jag inte ens närma mig ansiktet med.

Min poddkollega skrev en artikel om det här i torsdags och jag frågade henne om hon fått någon kommentar från företaget, men svaret var nej.
De verkar inte så sugna på att kommentera klagomålen helt enkelt.

Så tips från coachen… välj ett annat märke på produkter du ska ha i ansiktet…speciellt i ansiktet.
Personligen ska jag ge mig ut på jakt efter ett nytt cleansing balm omedelbart, för själva produktkonceptet är toppen!

Magdalena Graafs makeover

När Magdalena Graaf gick på röda mattan inför Kristallengalan så hade hon en knivskarp page med lugg som var URLÄCKER! 
I sin blogg skriver hon nu att pagen var underbar, men att den kändes lite för vass och tuff för henne just nu, och därför har hon nu frisörat om håret litegrann.
Hon var sugen på en nystart inför hösten och att fixa en ny lite alldagligare look, med hästsvans och en mer halm/kolafärgad ton (inte enfärgad och vitt).

Det blev en varmare ton, nu inför hösten.
Finare fööör!! mm kommer säkert några av massan skriva (som en drös på Instagram)
MEN JAG ÄR NÖJD❤️ och det är ju det som räknas och är vitsen.

Urläcker då och urläcker nu och i slutändan så har hon ju helt rätt, att så länge hon är nöjd så är det ju så klart det som räknas och som är vitsen.
Jag undrar vad som kommer bli höstens ”trendfrisyr” bland influencers? Än så länge har jag inte sett någonting som sticker ut från mängden, men det kommer kanske?
Just nu bjuds vi på grävlingssommar som knuffar undan den annalkande hösten, och ingen är gladare än jag!
Det perfekta vädret att plocka svamp i!

Är det rasistiskt att ifrågasätta rekordsiffror på sociala medier?

Influencern Tina ”Mrs_Lindh” Lindh postade en reel som blivit viral, men när jag skriver det här inlägget så upptäcker jag att den inte längre finns kvar. (Edit – nu är videon tillbaka igen!) 
Innan den togs bort så hade den fått 150 miljoner views, och i och med det ökade Mrs_Lindhs följarantal från några tiotusental till över 350 000 följare. Varför hon tagit ner inlägget vet jag inte, inte heller förstår jag varför Paula på @vardagsrasismen är ute och svingar om att det är rasistiskt att ifrågasätta alltsammans, och här är varför.
Att en video blir viral är ingenting nytt, men att inte undra över antalet views på Mrs_Lindhs reel – som hade 149 miljoner views innan den försvann –  känns mest bara okunnigt och lite av ett halmgubbsbygge. Det är inte rasism att ifrågasätta rekordstora siffror på Instagram. Punkt.

Så här ser det ut hos några av de största kontona på Instagram, där ingen av deras reels kommer i närheten av siffrorna på Mrs_Lindhs inlägg:

I början av året hade den reels med absolut mest views på Instagram – ”Learn from Khaby” (289 miljoner views), så att inte undra över Mrs_Lindhs inlägg som fått ungefär hälften av det visar mest på total okunskap. Och att sen komma dragandes med att det är rasistiskt att ifrågasätta dessa – i sammanhanget – absurt stora siffror? Co-existerar vi ens på samma sociala medier-plattform, jag och Vardagsrasismen?

Jag har ingen aning om hur det här gått till, hur den här videon kan ha blivit så viral eller om några siffror är kryddade, men med facit i hand vore det snudd på tjänastefel att inte ta upp det. Dock hamnar det på en andraplats, bakom de här anklagelserna om rasism som jag tycker är helt befängda. Det är inte rasism att ifrågasätta absurt höga siffror, det hade förmodligen skett oavsett vems klipp det är som blivit viralt.
Och, kan tilläggas, så ser det ut så här när jag kör Mrs_Lindhs konto med alla dessa nya följare genom ett program, framtaget för att upptäcka spökföljare. Enligt den sidan har hon ett ”amazing” score, med 87% äkta följare.



Ska man inte få undra över eller undersöka när en svensk influencer slår alla möjliga rekord på sociala medier, utan att det ska kallas för rasism? 
Det är ju bara ignorant. Har man ingenting att dölja så spelar ju kritiken ingen som helst roll, i alla fall inte om du frågar mig. Då är det ju bara att slänga upp lite siffror, så som jag gjort här, och igen…. Vilken svensk influencer som helst som fått dessa virala siffror hade blivit ifrågasatt och även granskad, för SÅ ovanlig är den här företeelsen, men det betyder inte att det är rasistiskt, inte vad gäller den här specifika situationen i alla fall.