”Jag kan mitt jobb faktiskt” // Elin Härkönen

Uppdatering längst ner i inlägget!

Bildkälla: Elin Härkönen Instagram

Elin Härkönen är på sponsresa på Island och får en kommentar om att hon inte reklamidentifierat ett av sina inlägg, varpå Elin svarar att hon ”faktiskt kan sitt jobb”. 
Det är ju nästan lite gulligt, särskilt som hon har helt fel.

Elin hänvisar till avtalet som finns mellan henne och företaget, och att alla inlägg som hon publicerar och ”bjuder” företaget på då således inte ska reklamidentifieras.
Problemet är att det inte är avtalet som avgör vad som omfattas av marknadsföringslagen, utan det är enbart en finansiell överenskommelse mellan henne och företaget om vad hon ska göra för de pengar hon får betalt av dem.
Det som avgör om ett inlägg ska reklamidentifieras eller inte är huruvida ett inlägg är kommersiellt eller inte. Elin kan alltså bjuda företag på hur många kommersiella gratisinlägg som helst, de omfattas fortfarande av marknadsföringslagen. Hon får bara inte betalt för dem, men de är fortfarande kommersiella och omfattas av marknadsföringslagen.
Avtalet är enbart en ekonomisk överenskommelse mellan Elin och företaget och har ingenting med relevant lagstiftning att göra.

Kenza har till och med fällts av Patent- och marknadsdomstolen för just det här, en dom som nu är prejudicerande för hur influencers ska agera i dessa frågor. Det borde Elin haft koll på eftersom hon ”kan sitt jobb faktiskt”.
I mitten av juni 2020 kom domstolens avgörande, som fastslog att fler inlägg än de som avtalats mellan Kenza och Chimi Eyewear omfattas av marknadsföringslagen. Jag skrev ett inlägg om saken här.
Gällande den vidare bedömningen av vad som är reklam lutar sig domstolen mot att Instagram-inläggen som nu fälls varit ”avsättningsfrämjande”, det vill säga att Chimi på något sätt marknadsförts. Den bedömningen görs eftersom produkterna från Chimi syns i bild och att företaget ”taggats” i Instagraminläggen samt i vissa fall nämnts i den tillhörande texten, skrev Resumé när det begav sig.
Det är exakt samma scenario som i Elin Härkönens inlägg.
I sitt inlägg taggar hon ”Blue Lagoon Iceland” vilket då är att betrakta som kommersiellt.
Vill hon inte följa marknadsföringslagen i dessa fall så får hon låta bli att publicera fler bilder från denna sponsresa, eller utbilda sig för att kunna säga att hon ”kan sitt jobb faktiskt” för i nuläget har hon ingen aning.
Varför ska man behöva skedmata influencers med prejudikat och information, när alla andra branscher håller sig uppdaterade om vad som sker, särskilt när det gäller relevant lagstiftning?
Det här blir ju bara pinsamt, särskilt som Elin klappar sig själv på axeln för att ha så bra koll samtidigt som hon tillrättavisar sin följare.

Kommer de NÅGONSIN ha koll på sin bransch?
Vad tror vi?

Uppdatering:

Bildkälla: Elin Härkönen Instastory

Nu har Elin ”försökt” reklamidentifiera ett inlägg från sin story.
Jag skriver ”försöker” eftersom hon dels försökt dölja den bakom sin profilbild, och dels använder ordet ”samarbete” som Patent och Marknadsdomstolen fällt som ej tillräckligt.
Jag undrar verkligen vad i sitt jobb Elin ”kan” här? Den här branschens saknar i mångt och mycket praxis vad gäller marknadsföringslagen, men de få exempel som faktiskt finns, nej, de känner Elin inte heller till.

Sarah Dawn Finer och Linnea Claeson tar ton för utsatta kvinnor

Bildkälla

I sommar kommer 12 000 kvinnor och flickor i världen att dödas av en partner eller familjemedlem. Och så många fler lever i ständig oro. De stunder då vi spenderar mer tid i hemmet är för många de som är allra värst. Bakom varje siffra finns en människa med en egen historia.
[…]

För att lyfta detta gör vi @sdfinerofficial och @linneaclaesonden ikoniska sommarsången Uti vår hage (som sägs ha en hemlig kvinnokamp och gammalt abortrecept dold i texten…) ?‍♀️❤️
Med detta har vi skapat en tillhörande akut Swishinsamling mot mäns våld till förmån för den internationella organisationen @kvinnatillkvinna som vi är goodwillambassadörer för.// Sarah Dawn Finer och Linnea Claeson

Att spela in en låt för ett specifikt syfte är ingenting jag hade trott skulle komma från Linnea Claeson, men nu har det alltså hänt. 
Hon och den rutinerade musikern Sarah Dawn Finer har spelat in låten ”Uti vår hage” för att uppmärksamma det våld som flickor och kvinnor utsätts för dagligen. De har även startat en akut swishinsamling till förmån för den internationella organisationen ”kvinnatillkvinna” som duon är goodwillambassadörer för.
Blire Mello nästa nu då för Claeson?

Men ja, skämt åsido...
Sommaren och semestertiden utgör ibland ett värre fängelse för utsatta kvinnor (och andra också så klart), eftersom de då tvingas spendera mer tid tillsammans med sin våldsverkare, när de inte har fristaden av ett arbete att gå till – eller för våldverkaren att gå till.
Kvinnojouren Blenda har samlat tips och råd om vad man kan göra om man misstänker att någon far illa i en relation, om du exempelvis är en vän/släkting eller en kollega.

Tips för civilkurage

  • Var nyfiken

  • Våga ringa polisen

  • Lita på magkänslan

  • Titta inte åt andra hållet

  • Våga hjälpa och våga bry dig

 

Isabella Löwengrips lunch med stadsministern

Jag bara skojar, jag vet att det heter statsminister…
Men på tal om någonting annat så ramlade den här kommentaren in under ett inlägg från gårdagen.
Den lyder som följer:

Förlåt men jag kan inte låta bli att nämna något helt annat..

Taget från Isabella Löwengrips blogg idag
Vet ni förresten vad jag ska göra idag? Äta lunch med statsministern, jag frågade honom om han ville ses på lunch och det ville han. Kul!

Om jag inte tvivlar på regringen tidigare så är jag nu änmer övertygad om att jag bör oroa mig rejält betr politiker. Förlåt men vad kan Isabella prata om mer än vilket gellack hon pladdra om ngt hon läst rubriker om.
Har vår statsminister så mycket tid att han kan leka dagispappa om än under sina luncher? // från Bloggbevaknings kommentarsfält.

Inlägget som personen hänvisar till är detta, där Isabella mycket riktigt skriver följande: 

Vet ni förresten vad jag ska göra idag? Äta lunch med statsministern, jag frågade honom om han ville ses på lunch och det ville han. Kul! // Isabella Löwengrip

Vad tror ni han skulle svara om jag frågade samma sak?
Eller Carola? Eller Joakim Lundell? Paow? Therese Lindgren?
Jag skulle tro att Carola, Therese Lindgren och Joakim skulle får den ”Löwengripska” behandlingen, medan Paow och jag får gå och klappa katter istället.

Vad tror ni? 

Finns det någonting tråkigare än ”midsommar-content”?

I think not, och det är anledningen till att jag knappt uppdaterar under midsommarhelgen. Klänningar från Adoore och enorma blomsterkransar i håret. Har man sett en, har man sett alla.
Paula Rosas tar upp detta i ett inlägg efter att ha läst Egoinas inlägg om samma sak, så jag verkar inte vara ensam om att känna så här.

Så här skrev Egoina:

En impopulär åsikt jag har är att det tråkigaste som finns på sociala medier är midsommar.

Eller faktiskt hela sommaren är en stor snoozefest tycker jag. Hör säkert ihop med att jag tycker det är så tråkigt att höra om och se folks semestrar. Minns att jag tyckt det sedan jag var liten, när folk skulle visa bilder från sina resor. För så var det då, en bunte framkallade bilder, möjligtvis i ett album, skulle gås igenom. Noga. Varje person, plats och händelse skulle förklaras. Nu har man i alla fall möjlighet att scrolla.

Isabella Löwengrip skrev det en gång i sin blogg, att hennes statistik gick ner under semestertider och hennes teori var just att innehållet då är tråkigt. Sen gick det upp igen till hösten.

Vad tycker ni? Semesterinnehåll – ja eller nej?

Och så här skrev Paula:

Hur kan en säsong som är så härlig och fartfylld vara så… tråkig? Jag såg att Egoina hade en impopular opinion att det finns inget tråkigare är midsommarcontent i influenservärlden (& egentligen hela sommaren), kanske har hon rätt? Det är ju ljuvligt fint med blommor och blad och klänningar och kransar och allt men det ÄR ju rätt samma samma. Samma med sommaren, den är ju rätt samma.

Vad säger ni om saken?
Är sommaren extra tråkig när det kommer till influencers och det innehåll de producerar, eller gillar ni att även dessa formen går in i lite av en semesterlunk?
John Guidettis innehåll från semestern verkar ju ha engagerat en del, men annars? Utöver att en fotbollsspelare dricker några drinkar under semestern, är innehållet någonting att ha?