Tre frågor

ÅR MAN BLI ARG?!
På riktigt, får man det?

Utifrån vad jag har sett och läst sker stora förändringar mot orättvisor genom kraften i ilska.
Det kan vara på jobbet, i relationen, i samhället stort och även här på sociala medier.
Vi ser just nu en historisk revolution i Iran… detta pga ilska mot orättvisor.

Att ifrågasätta och kritisera är inget drev, även om en del försöker måla upp det som det.
Det går numera inflation i begreppet och det tappar sin dignitet.

Man är inte starkare än sin cirkel… och jag har en jäkligt tuff cirkel.
Jag är därför inte rädd för mobben som kommer efter mig för att jag ifrågasätter och kritiserar… det är samma rädda människor som flackat med blicken när jag mött de i ett fysiskt rum.

Tina Lindh är förbannad på någon eller något på Instagram, och det stör mig att jag inte fattar någonting. 
Hon pratar om ”mobben” vilket brukar vara resultatet av ett drev, men jag har inte hört talas om något sådant.
Help a sister out. Vad handlar det här om?



Fi Lindfors släpper alldeles strax boken ”BIG D*CK ENERGY” som enligt henne är någon sorts ”instruktionsbok” över kvinnan. (Fast inte en instruktionsbok, utan nåt mer lockande eftersom män sällan läser instruktioner…?) 
Den toppar listorna över förbokade ordrar, så kanske är det någon av er som planerat att läsa den, kanske i sommar?
Qui, qui? No, no!



I mars vann paret Celine och Adrian dokusåpan ”Love Island Sverige” men meddelar nu att de går skilda vägar.
Paret skriver att de fortfarande är bra vänner och kommer att fortsätta så.

Ni var några stycken som kommenterade detta igår, och ni verkade inte helt förvånade.
Stämmer det?

När dina bilder används till ”cat fishing” online

Det här är fruktansvärt. I 8 månader har en kvinna, i en annan del av Sverige, trott att jag är hennes livs kärlek, och att hon är mitt livs kärlek. Hon har gått och väntat på att jag ska komma till henne. Hon har trott att jag heter Stefan och bor i Hjo. Att jag har en dotter som bor i England. Hon har sett bilder på mig och hundarna.  Men här kommer det värsta. Hon har, förblindad av längtan efter kärlek, fört över alla sina besparingar till mannen på bilden. Eller den hon trodde bilderna föreställde. 600 000 kronor för att vara exakt.  Mannen på bilden är jag, för det är mina bilder hon sett. Men det är inte mig hon pratat med. Inte heller är det jag som tagit emot hennes pengar. Det är en bedragare som i 8 månader har använt mina bilder.  Någon hon känner kände igen mannen på bilderna och visste att den personen inte lever med eller förälskar sig i kvinnor. Och igår fick jag ett sms från denna kvinna, vars namn jag väljer att inte berätta vidare, med en önskan från henne om att bli uppringd. Det var ett otroligt jobbigt telefonsamtal, att behöva höra hur genomlurad den här kvinnan har blivit.  Att det finns människor som gör sånt, som spelar på andras ensamhet för att tillskansa sig. Människor som inte nöjer sig förrän deras offer är fullständigt barskrapade. Jag tycker otroligt synd om henne, hon lät som en ljuvlig kvinna som trott på kärleken. Men som inte bara blivit snuvad på den, utan kanske också på sin möjlighet att överleva ekonomiskt framöver.  Utan att känna henne så hade jag inga problem med att känna med henne.  Och jag vet vad en del av er tänker, som läser detta. Varför för man över så mycket pengar till en person man aldrig mött? Var snälla i era tankar. Försök istället att mentalisera och vara förstående över att kärleken, och ibland den bottenlösa längtan efter den, får oss att agera omdömeslöst. Att få ha kärlek från någon annan i våra liv är tyvärr ingen mänsklig rättighet. Det finns inte alltid en för alla, så enkelt som det låter. Det finns många människor som längtar efter någon att dela sin tillvaro med, och som skulle göra vad som helst för att det ska bli verklighet. Och då finns det också risk för att vi tappar skärpan i vår jakt, för att längtan är så stor.   Och vad ska jag göra, som en halvoffentlig person med tusentals bilder online? Ja, jag kan inte göra så mycket. Jag är knappast ensam om att mina bilder använts i diverse sammanhang som inte har ett dugg med mig att göra. Det är som det är. Jag hoppas innerligt att det här svinet, denna gam till människa, åker fort fast, så ingen annan behöver drabbas ?

Min kompis Alexander Erwik delade det här inlägget på Facebook igår.
Hans bilder har använts till ”cat fishing” i flera år nu, vilket innebär att en person startar konton på sociala medier där de utger sig för att vara en person vars bilder och annat man hittat på nätet.

Det här är fruktansvärt. I 8 månader har en kvinna, i en annan del av Sverige, trott att jag är hennes livs kärlek, och att hon är mitt livs kärlek. Hon har gått och väntat på att jag ska komma till henne. Hon har trott att jag heter Stefan och bor i Hjo. Att jag har en dotter som bor i England. Hon har sett bilder på mig och hundarna.
Men här kommer det värsta. Hon har, förblindad av längtan efter kärlek, fört över alla sina besparingar till mannen på bilden. Eller den hon trodde bilderna föreställde. 600 000 kronor för att vara exakt.
Mannen på bilden är jag, för det är mina bilder hon sett. Men det är inte mig hon pratat med. Inte heller är det jag som tagit emot hennes pengar. Det är en bedragare som i 8 månader har använt mina bilder. // Alexander Erwik

Det är inte längesedan som Jessica och Angelica Lagergren medverkade i Dr Phil, efter att en person använt Angelica bilder för att ”cat fish:a” en intet ont anande man. 
År 2020, på min FÖDELSEDAG den 17 november för att vara mer exakt.
Det verkar drabba män, så väl som kvinnor, och jag anar att det finns ett visst mörkertal, bestående av människor som kanske skäms över att ha låtit sig förblindas av kärlek och skickat pengar eller liknande, och som heller aldrig skulle göra en anmälan.
Dubbelbestraffad för att ha vågat öppna upp för kärleken. 🙁

Checklista till företag som arbetar med some* och influencers



Dagens Juridik har publicerat en krönika skriven av Linn Alfredsson, principal corporate counsel, Microsoft western Europe och Hanna Möller, Head of Legal, Froda, som vänder sig till företag som arbetar med influencers och sociala medier. 
De har slagit fast att det inte alltid är helt enkelt att identifiera de legala risker som uppstår i samband med marknadsföring på sociala medier, och har därför satt ihop en lista med några konkreta tips att förhålla sig till om så vill:

Kräv tydlig reklamidentifiering: Se till att alla influencers du samarbetar med är medvetna om och följer reglerna för reklamidentifiering. Kräv tydlig märkning av inläggen där ord som ”annons”, ”samarbete”, ”reklam” eller liknande framgår.
Upprätta tydliga avtal: Se till att det finns tydliga avtal mellan bolaget och influencern som reglerar samarbetet. Däribland vilka produkter eller tjänster som ska marknadsföras och på vilka plattformar, ansvarsfördelning inklusive de krav som ställs på reklammärkning.
Se över influencerns tidigare inlägg: Innan du samarbetar med en influencer, se över deras tidigare inlägg för att bilda dig en uppfattning om hur deras rutiner kring reklamidentifiering ser ut.
Undvik att påverka innehållet för mycket: Influencers har ofta en lojal följarskara som följer dem på grund av deras personlighet och innehåll. Försök därför att inte påverka innehållet för mycket, utan låt influencern ha en viss frihet att skapa sitt innehåll på sitt eget sätt.
Se till att följa Konsumentverkets riktlinjer: Ta del av och följ Konsumentverkets riktlinjer för reklammärkning på sociala medier. Det är viktigt att hålla sig uppdaterad om eventuella förändringar eller nya regler på området.

Skriv ut och tejpa upp på era kontor! 😉

Tack för tips!

* SOcial MEdia

Hudfixaren Ram, i en teori om Bianca, Caia och dokumentären

https://www.tiktok.com/@hudfixaren/video/7232675132970487067?is_from_webapp=1&sender_device=pc&web_id=7138399872450283013
https://www.tiktok.com/@hudfixaren/video/7233037538317896987?is_from_webapp=1&sender_device=pc&web_id=7138399872450283013

Dessa två inlägg av ”Hudfixaren Ram” är sannerligen intressanta.
Han menar att det framkommer i Bianas dokumentär, att hon är SÅ missnöjd med hur företaget skötts sendan externa investerare tog över 51% av aktierna,  och att hon är tvingad att fortsätta marknadsföra Caias produkter, trots att hon vet att de är av sämre kvalité än de produkter som kom ut innan investerarna kom in. 
Är det fel på mig som inte reagerat på sättet som Bianca upprepar samma sak om och om igen när hon marknadsför företagets olika produkter, eller har vi vant oss vid köpta åsikter som låter ungefär likadant, och tänker inte så mycket mer på det?

Tänk om alla videos som vi kritiserat med ”hur kan varenda produkt vara din favorit!??!!?”, visar sig vara saker som hon varit tvingad att säga i enlighet med ett kontrakt?
I inlägget refererar Ram till den dokumentär om Bianca som nu går på tv, och jag tror spontant inte att Verdune är jättenöjda med det som framkommit i och med den, eftersom Bianca fortfarande är ansiktet utåt för Caia.

Vad säger ni om Rams resonemang?
Är det en tvingad Bianca vi ser, som säger och lovar saker som hon VET inte är sanna? 
Jag undrar hur ofta sådant händer, att en gammal ägare inte vill ha någonting med sitt tidigare företag att göra, kanske för att varumärket sjunkit som en sten på grund av försämringar i kvalité mm?