Högt och lågt från Instagram och annat

Jag samlar saker i min telefon, som kanske inte riktigt ”förtjänar” ett eget inlägg, men som samtidigt är lite för intressant för att bara strunta i.
Därför blir det ett sådant här inlägg, helt enkelt ”högt och lågt från Instagram och annat”.

Andrea Brodin skriver att hon fått 3000 frågor om tröjan hon har på sig i skidbacken, och länkar till den.
Den kommer från Linnea Lund och kostar inte 3000 kr undran 9 103 kr, men då tänker jag att den inkluderar både liftkort och skidhyra, yes yes?

En kund som köpt Sanne Alexandra Stockholms leggings, som kastat in handduken. När hon kontaktade deras kundtjänst så fick hon kalla handen. Med tanke på att plagget ändå kostar 850 kr så borde de väl hålla bättre än sån här? Enligt kunden har hon inte tvättat dem än.
Det här är Sanne Alexandra Stockholms reklamationspolicy. Borde hon kunna reklamera dem?

Var inte hela poängen med Kenzas hårvårdsprodukter att man INTE skulle behöva släpa med sig en hel massa olika flaskor?
Jag vet inte vad ni tycker, men i min bok är det här ganska många flaskor och burkar.

Minns ni när Lovisa Worge fyllde år och Bianca Ingrosso köpte henne en kappa från Toteme och Lovisa blev både rörd och lite chockad?
Du kan läsa om det här.

Igår när jag skrollade runt på Sellpy hittade jag den i Lovisas butik. Hon säljer den nu. Jag vet inte varför,, det gjorde mig lite beklämd. Inte att hon säljer kläder på second hand, utan för att det känns som ”the end of an era”.
Det sista av den ”gamla Lovisa Worge” som var Biancas assistent. Jag gillade henne mer än den Lovisa hon nu målar upp på sitt Instagramkonto.

Am I the only one?

 

 

Reklam, reklam, reklam….

Reklam för ett reklaminlägg. 😉

Ibland blir jag fascinerad över hur människor som jobbat i sin bransch under SÅ lång tid, slarvar på det här viset, särskilt Ebba Von Sydow men även Josefin Dahlberg. Clinique la locket på och svarade inte ens.
Vad är det jag jiddrar om då? Jo, det här…

Ebba Von Sydow gör reklam för skönhetsmärket Clinique och struntar helt i att följa marknadsföringslagen. Hon uppmärksammas på det upprepade gånger, och jag ställer även frågan till Clinique, i och med att de skulle dela ansvaret med Ebba om exempelvis Konsumentverket skulle stämma i Patent och marknadsdomstolen, men de svarade inte ens.
När det till slut kom en reklamidentifieringen så använder Ebba en som än så länge inte prövats rättsligt.
Vi ska återkomma till Konsumentverket och PMD i det här inlägget.

En annan som, precis som Ebba, också skiter i att marknadsföringslagen är Josefin Dahlberg som också bara struntar blankt i att reklamidentifiera sitt inlägg..



I oktober 2022 inledde Konsumentverket ett nytt tillsynsärende mot Bianca Ingrosso AB för bristande reklammarkering. De aktuella inläggen gör reklam för hudvårdsprodukter under varumärket Caia Cosmetics. Konsumentombudsmannen, KO, har nu beslutat om ett förbudsföreläggande: Bianca Ingrosso AB förbjuds att medverka till att marknadsföra Beauty Icons AB hudvårdsprodukter utan att det tydligt framgår att det är frågan om reklam. Konsumentverket granskade under 2021 influerares reklammarkeringar i sociala medier. De brister som kom fram följdes upp och bland annat granskade myndigheten Bianca Ingrossos inlägg på Instagram för produkter från varumärket Caia Cosmetics. Bianca Ingrosso AB har ett reklamsamarbete och ett kommersiellt intresse i Beauty Icons AB som äger varumärket. Konsumentverket ansåg att reklammarkeringarna inte var tillräckligt tydliga, men avskrev ärendet sedan Bianca Ingrosso lovat att rätta till bristerna. Det nu aktuella förbudsföreläggandet ska ses som följd av en upprepad överträdelse av marknadsföringslagen. Förbudet är förknippat med ett vite på 750 000 kronor. Ett vite är enbart framåtsyftande och kan dömas ut om företaget skulle bryta mot förbudet.

 

När jag sa att vi skulle återkomma till Konsumentverket och Patent och marknadsdomstolen så menade jag det här utskicket som kom från Konsumentverket idag.
I oktober 2022 inledde Konsumentverket ett nytt tillsynsärende mot Bianca Ingrosso AB för bristande reklammarkering, och idag kom det ett förbud med hot om vite.
Det betyder att om Bianca bryter mot marknadsföringslagen genom att göra reklam för Caia en gång till så kan hon få betala ett vite om 750 000 kr. Vite är böter, men för att detta ska kunna utdömas för krävs det att det först skett ett förbudsföreläggande, vilket det här är.
Hot om vite gäller alltså framåt i tiden, men med tanke på hur extremt tydligt Bianca reklamidentifierat sina inlägg om Caia sedan oktober 2022 – i alla fall på Instagram – så tror jag inte hon behöver oroa sig.
Hon verkar ha tagit det på största allvar, vilket jag tycker är bra.
Hon är ju en förebild, även för sina influencerkollegor, så tumme upp på det!

Bloggbevakning modespanar

Det verkar fortfarande vara inne med monokroma set, vilket jag personligen tycker är skitsnyggt!
Det här settet som både Linda-Marie Nilsson och Johanna Toftby har på sig kommer från Ellos. (Ej betald reklam)
Jag köpte det som Margaux släppte tillsammans med Chiquelle för flera år sedan, och som ser ut som mattan i ”The Shining” och älskar det, trots att det lite ser ut som en pyjamas.
Jag är alltså tvärnöjd med att det här trenden håller i sig. 🙂

Bilderna föreställer Lojsan Wallin, Misslisibell, Hanna Friberg och Fanny Lyckman och kommer från respektive influencers Instagramkonton.

Det här är ett plagg som spontant känns en smula mer svårburet än settet här ovan, men som verkar vara fortsatt populärt bland influenserna, även den här säsongen.
Jag tycker det är ganska modigt att bära dessa plagg som med nöd och näppe håller ihop och inne de influenciska tuttarna.
Särskilt den som Lojsan har på sig – första bilden till vänster. Det ser ut som att det är en liten sytråd som håller ihop den. Vad gör man om den släpper och hela toppen sprätter iväg? Han man hela handväskan fylld med säkerhetsnålar?
Man måste vara modemodig som flunsa!
De andra plaggen behöver ju bara hålla sig på plats, så risken för ”wardrobe malfunctions” känns inte lika överhängande.

Andreas Wijk får en av huvudrollerna i Moulin Rouge-musikalen

Influencern och artisten Andreas Wijk avslöjar nu att han fått en av huvudrollerna i musikalen Moulin Rouge som ska spela under 2023/2024.
Musikalen som gjordes som spelfilm 2001 med Nicole Kidman i huvudrollen och där Ewan McGregor spelade rollen som Christian – samma roll som Andreas Wijk nu kommer att porträttera.
Utmärkande från den här spelfilmen är ledmotivet – Lady Marmalade – som den här gången gjordes av P!nk, Mýa , Lil’ Kim och Christina Aguilera. Originalet av the one and only LaBelle.
Här på Instagram kan du läsa mer om Andreas nya roll och hans tankar kring den. Jag lyckas inte bädda in både Instagram och Tiktokinlägg i ett och samma inlägg, annars hade jag så klart gjort det.

Stort grattis Andreas!! Kul med musikal!
Vännerna gläds med Andreas under hans inlägg.