Avdelning influencers som vägrar följa marknadsföringslagen: Linus Carlén för Nocco
Linus hävdar till en följare (och har så även gjort till mig) att han minsann friades 2018 av Reklamombudsmannen för en reklam där han skrev ”VÅR Nocco” och att det gör att han inte behöver reklamidentifiera sina inlägg.
Reklamombudsmannen är branschens självreglerande organ, som alltid lutar sig mot prejudicerande domar från exempelvis Patent och Marknadsdomstolen när sådana finns. Det fanns inte 2018 och då gjorde de en egen bedömning.
I december 2020 kom Patent och Marknadsdomstolens dom mot Katrin Zytomierska och Clean Eating där hon fälldes för brott mot marknadsföringslagen för att inte ha reklamidentifierat sina inlägg. Hon använde exempelvis uttrycket ”VÅR granola” vilket domstolen fällde henne för.
Du kan läsa mitt inlägg om domen HÄR!
Katrin dömdes till hot om vite på 250 000kr och företaget till 1 000 000kr.
Patent och marknadsdomstolen är en myndighet som kan utföma straff. RO är en branschorganisation som på sin höjd kan ses som en rekommendation.
Så om man ska uttrycka det hela krasst så sopar Patent och marknadsdomstolens dom bort vad än Reklamombudsmannen må har sagt innan det kom ett prejudikat.
Jag skulle tycka att det vore ren och skär underhållning att se Linus Carlen bemöta en stämning från Konsumentvekret genom att vifta med ett papper från en rekommenderande branschorganisation, så han ska givetvis fortsätta göra som han gör om han tror att han har koll. ?
