Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

Grön Ungdom: "Dags att lämna betygshetsen bakom oss"

- 24/03/2014, 12:41 -
Magda Rasmusson, språkrör för Grön ungdom
1 av 2

Magda Rasmusson, språkrör för Grön ungdom

Magda Rasmusson, språkrör för Grön ungdom
2 av 2

Magda Rasmusson, språkrör för Grön ungdom

unknown

"Dagens utspel från alliansen om betyg från årskurs 4 visar på behovet av en ny riktning för svensk skola - i stället för snabbt ihopkrafsade förslag behövs forskningsbaserad politik med eleven i fokus" skriver Magda Rasmusson, språkrör för Grön ungdom.

Detta är åsiktstext i form av en debattartikel. Åsikterna är skribentens egna och inte Nyheter24:s.

Dagens utspel frånalliansen om betyg från årskurs 4 visar på behovet av en ny riktning för svenskskola. I stället för snabbt ihopkrafsade förslag behövs forskningsbaseradpolitik med eleven i fokus.

Alliansen har börjat prioritera skolan inför valet. Det ärbra. Men när fokus hamnar på lättsålda budskap som ska gå hem bland väljarei stället för det vi vet fungerar riskerar svensk skola att ytterligareförsämras. Betyg från årskurs 4 vittnar inte bara om en omodern syn på unga,som måste piskas för att lära sig, utan också att relevant forskning äroviktig.

Höstens Pisa-undersökning var dyster läsning. Inget annat avde 33 OECD-länderna har haft en lika stor resultatförsämring som Sverige.Svenska ungdomar får inte längre en utbildning som ger dem möjligheter attförverkliga sina drömmar. Allra värst drabbas de som redan har det svårt.Mycket behöver göras – men att lägga krutet på att finna fler sätt att mäta dendåliga utvecklingen riskerar att förvärra utvecklingen.

Forskningen på området är inte helt enig, men den ärrelativt tydlig med att tidigare betyg inte stärker elevers kunskaper. Betyg måfungera som ett sätt att framför allt göra urval till högre utbildning, men ärgenerellt ett för grovhugget instrument för att mäta kunskap; det riskerari stället att förvärra situationen i skolan, speciellt i unga åldrar.

Räknar vi dessutom in den allt mer utbredda psykiska ohälsanbland unga framstår tidigare betyg och hårdare tag ännu mer som en desperaträddningsaktion från en allians där förtroendet från väljarna rasar. Närahälften av alla unga tjejer och 40 procent av pojkarna känner sig stressade.Stress skapar både dålig självkänsla och hämmar inlärning. Bris har tidigaregått ut och varnat för hur betygshetsen ökar den psykiska ohälsan.

I stället för mer disciplin och hårdare krav behövs åtgärdersom skapar förutsättningar för elever att faktiskt vilja lära sig:

- Stärkt elevdemokrati. Att vara delaktig ochkänna makt över sin situation får elever att må bättre och skapar engagemang.Vi behöver satsa på att stärka elevers organisering på skolorna.

- Stärkt elevhälsa. Den psykiska ohälsan ärnegativ för både individ och samhälle. Mer resurser till skolpsykologer ochkuratorer är avgörande.

-Se till att elever får mer tid med sina lärare.I dagens redan överbyråkratiserade skola ska färre vuxna göra allt mer.Dessutom har den administrativa bördan ökat. För att elever ska få en brautbildning behövs mer tid med läraren.

En modern skola ska skapaförutsättningar för individer att vilja lära sig och verka för bra relationermellan elever och lärare. Det är dags att Sveriges skola får en ny riktning –där forskning och elevens bästa står i centrum.

Magda Rasmusson, språkrör förGrön ungdom

Är det bra med betyg från fyran?