Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

"Det är tydligt att Isak Skogstad inte lyssnat på föreläsningarna"

- 28/03/2014, 14:47
Elias Giertz

Elias Giertz

Bingo Rimér

REPLIK "Utan att ha allt för stor kunskap om hur lärarutbildningen är uppbyggd är det tydligt att Isak Skogstad inte lyssnat på föreläsningarna om skollagen", skriver Elias Giertz i en replik på Isak Skogstads debattartikel om elevdatorer.

Detta är åsiktstext i form av en debattartikel. Åsikterna är skribentens egna och inte Nyheter24:s.

Det finns mycket att oroas över när det gäller svensk skola i dag. I en debattartikel hos Nyheter24 försöker Isak Skogstad, lärarstudent, inbilla oss att datorer i skolan är farligt. Det är direkt fel. Om det är någonting vi bör oroa oss för så är det att dessa tankegångar finns hos den framtida lärarkåren.

Isak Skogstad ser problem i att elever får svårt att fokusera när datorn finns i klassrummet. Det är precis sådana svårigheter som elever övervinner genom att arbeta med datorer i skolan. Var ska man annars lära sig det? Jag som haft en dator i undervisningen sedan årskurs 9 vet i dag precis när och var det är rimligt att sitta på Facebook - och när det i stället är rimligt att jag pluggar. Att Isak, i dag högskolestudent, vittnar om att han själv inte tränat upp den förmågan är beklagligt. Det är inte minst ett bottenbetyg för svensk skola. Just därför är det viktigt att skolan aktivt arbetar med att träna upp den här kompetensen hos svenska elever. Situationen blir ohållbar om framtida arbetsgivare ska ta hand om det.

Sådana här kompetenser benämns bland annat av EU som nyckelkompetenser. När ”Unos uno”-studien, som Skogstad hänvisar till, presenterades nämnde forskningsledaren Åke Grönlund att man på ett flertal skolor har elever som utvecklar dessa kompetenser i hög grad - tack vare införandet av elevdatorer. Social förmåga, kulturell medvetenhet, ett källkritiskt förhållningssätt och vetenskaplig förmåga är några förmågor som man vittnar om utvecklas hos elever.

Utan att ha allt för stor kunskap om hur lärarutbildningen är uppbyggd är det tydligt att Isak Skogstad inte lyssnat på föreläsningarna om skollagen. Där nämns tydligt att elever ska ha inflytande över hur de lägger upp sina egna studier. Om de gör det genom att spana på Facebook var tionde minut eller inte är inte någonting som lärare ska lägga sig i. Tvärtom, de ska arbeta för att handleda och stötta eleven utifrån de mål som lärare och elev gemensamt satt upp. Det är en lärares arbete, inte ”att lära ut kunskap om våra ämnen”, som Skogstad menar. Hans uppfattning stöds inte heller av Skolverket. De har påpekat att lärarens didaktiska kompetens - alltså en lärares förmåga att sätta in kunskaper, uppgifter och uppdrag i ett större sammanhang - har större påverkan på elevers resultat än lärarens ämneskunskaper. Kanske kan dessa sammanhang bli tydligare om datorer och internet finns i skolan - utan begränsningar.

En fråga jag ställer mig är om Isak för samma resonemang som han gör om datorer när det kommer till fönster. I alla år skolan har funnits har det varit enkelt för elever att flytta sin uppmärksamhet någon annanstans. Ut genom fönstret, på den snygga klasskompisen som sitter bredvid eller kanske in i dagdrömmarna. Om man vill att elever ska lära sig måste skolan bli mer relevant och intressant än alla de distraktionsmoment som finns. Det kan tyckas vara ett hårt arbete - men jag hoppas att framtidens lärare är beredda att göra det jobbet.

Elias Giertz
gymnasieelev, föreläsare om utbildning och medförfattare till ”Att förändra skolan med teknik: Bortom en dator per elev”

Håller du med skribenten?