Lorentz Tovatt, språkrör för Grön Ungdom
Lorentz Tovatt, språkrör för Grön Ungdom

"Anders Borg håller kollektivtrafikanterna som gisslan"

"Det går fortfarande att ändra riktning och det är därför Anders Borg nu in i det sista försöker försvara sin motorvägsromantiska politik", skriver Lorentz Tovatt, språkrör för Grön Ungdom.


Detta är åsiktstext i form av en debattartikel. Åsikterna är skribentens egna och inte Nyheter24:s.
Förbifart Stockholm enligt Wikipedia

"Förbifart Stockholm är en planerad ny motorvägsförbindelse för E4 genom västra Stockholm. Leden är tänkt att gå från dagens E4/E20 i Kungens kurva i söder till Häggvik norr om Stockholm. Största delen av vägen, drygt 17 av 21 kilometer, föreslås gå i tunnel. Byggstarten planeras till år 2014 och byggtiden är minst åtta år. Regeringen beslutade 3 september 2009 att tillåta byggandet av Förbifart Stockholm enligt Vägverkets (numera Trafikverket) förslag."

Anders Borg gick i dag ut och sade att Moderaterna tänker stoppaarbetet med utbyggnaden av Stockholms tunnelbana om Förbifart Stockholm intebyggs. Uttalandet är inte bara ett exempel på maktfullkomlighet utan även ettmissriktat försök att skapa ett falskt beroendeförhållande mellan de tvåprojekten.

Först och främst rör det sig om två skilda beslut. Beslutet attbygga Förbifart Stockholm fattades 2009 och beslutet att bygga ut Stockholmstunnelbanesystem fattades 2014. Kopplingen mellan de två är bara ettvillkorande Moderaterna själva hittat på. Och tron att de kan diktera framtidamajoriteters beslut är bara ytterligare ett i raden på exempel där Moderaternatror sig vara större än svenska folkets vilja.

För det andra så är det fel att försöka villkora bra, hållbaraprojekt med dyra, onödiga utsläppsmonster. Det är bra att satsa på en utbyggnadav Stockholms kollektivtrafik och en sådan satsning är nödvändig om vi skakunna nå våra klimatmål, både i Stockholms stad och Sverige. 2025 närtunnelbanan beräknas vara klar kommer oljan vara dyrare och marginalen förutsläpp vara långt mindre. Vi kan inte fortsätta planera för en stor bilburenpersontrafik flera decennier framåt. Det tillåter inte klimatet.

Att slösa miljarder och åter miljarder på ett gigantisktmotorvägsprojekt är dåligt av många anledningar. Dels den negativaklimatpåverkan och det ökade oljeberoende som vägen leder till. Men projektetkommer heller inte tillrätta med de problem det försöker lösa. Långa köer byggsinte bort med fler vägar, det vet forskarna. Fler vägar leder bara till störretrafikvolymer då fler väljer bilen över andra alternativ. Att med den kunskapenvälja att praktiskt taget kasta bort kring 30 miljarder kronor på 21 kilometermotorväg är oansvarigt.

Om vi skulle välja att inte bygga Förbifart Stockholm skulledessa pengar i stället kunna användas till ännu större investeringar iStockholms infrastruktur. Det vore möjligt att bygga ut tunnelbanan ännu mer,fokusera på bättre tillgänglighet för pendlare och göra det enklare atttransportera gods förbi Stockholm via järnvägen. Det är sådana investeringarStockholm och Sverige behöver.

Det går fortfarande att ändra riktning och det är därför AndersBorg nu in i det sista försöker försvara sin motorvägsromantiska politik. Vi iGrön Ungdom vet bättre och det är därför vi förespråkar smarta, hållbara ochlångsiktiga trafiklösningar för Stockholm.

Lorentz Tovatt, språkrör Grön Ungdom

/
/
/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!
Håller du med?
Tack för din röst!
Artikeln kommer att lagras på Nyheter24.se, i en artikeldatabas eller motsvarande.