"Rosé är en förlegad symbol för Almedalen"

- 28/06/2014, 13:13
Malin Thorson, talesperson för Almedalsdrinken
1 av 2

Malin Thorson, talesperson för Almedalsdrinken

Jonas Elmqvist / Jonas Elmqvist

Almedalsdrinken
2 av 2

Almedalsdrinken

Ylva Sundgren

"Det är dags att vi släpper rosévinet som den mytomspunna symbolen för Almedalsveckan", skriver Malin Thorson, talesperson för Almedalsdrinken.

Detta är åsiktstext i form av en debattartikel. Åsikterna är skribentens egna och inte Nyheter24:s.

I morgon inledsAlmedalsveckan och den första båtlassen sätter snart fötterna på Gotland.Sveriges största politiska mötesplats har i år över 3000 officiella arrangemang.Det talas om näringslivets lobbyister, politiker och medieeliten somtillsammans skålar på rosémingel. Men är det verkligen så det typiskaAlmedalsarrangemanget ser ut och behöver det verkligen vara så vi möts isommar?

Almedalsveckan är ett forum där alkoholnormen är stark. Ingen höjer påögonbrynen när vinflaskan står på bordet på Almedalsminglet medan det hadevarit helt otänkbart under riksdagsdebatten. Men alkoholnormen håller på attnaggas i kanterna när intresset för mer alkoholfritt ökar stort. I enundersökning av tidningen Accent tyckte en tredjedel av besökarna för två årsedan att det dracks för mycket alkohol i Almedalen och Dagens Nyheterberättade denna vecka att alkoholtillstånden inte har ökat i närheten av likamycket som antalet besökare och lyfter att fler och fler inser fördelarna medalkoholfritt.

Almedalsdrinken finns för att öka andelen alkoholfria möten i ettsammanhang som är en arbetsplats för de flesta av oss. 2011 nominerades nyktramingel till Westanders pris Hetast i Almedalen och när Almedalsdrinkenlanserades år 2012 kammade den alkoholfria drinken hem priset för att inspireramed drinkpinnar istället för pekpinnar.  Vikan helt klart fira den alkoholfria trenden men kommer inte att ta ut segern iförskott eftersom alkoholnormen fortfarande är stark under Sveriges störstapolitiska möte. Almedalsdrinken behövs fortfarande för att underlätta för fleratt välja alkoholfritt istället för att slentrianmässigt ta det alkoholhaltigaalternativet. I en arbetsmiljö ska det vara självklart att den som vill drickaalkoholfritt aldrig ska bli ifrågasatt. Ingen ska bli lämnad till mineralvattennär de andra får årgångsvin. Det ska vara lätt att välja alkoholfritt och intebehöva ses som en uppoffring att inte dricka alkohol.

Alkoholfritt ökar också det som är Almedalsveckans kärna: öppenheten ochtillgängligheten. Som Region Gotland skriver på sin hemsida ”Alla är välkomnaoch ordet är fritt!”. Den parollen stämmer inte om de som inte får eller kan varai en miljö där det serveras alkohol stängs ute från de politiska samtalen. 

Medalkoholfritt stängs inte minderåriga ute och den som har sett baksidorna avalkoholbruket behöver inte bli illa till mods för att få vara med och diskuterahur vi kan förbättra Sverige och omvärlden. Alkoholfritt gör det lättare för desom alltid eller ibland dricker alkoholfritt oavsett skäl. Det ökartillgängligheten för fler och skärpan i de samtalen som förs. Därför bör detvara en självklarhet att alkoholfritt inte ses som alternativet utan lyfts somförstahandsvalet under Almedalsveckan.

Det är dags att vi släpper rosévinet som den mytomspunna symbolen förAlmedalsveckan. Trenden är i riktning mot mer alkoholfritt och vi behöver en nysymbol. Vi ställer gärna upp och låter Almedalsdrinken bli symbolen förmötesplatsen som Gotland och Sverige är stolta över, en politisk arena som äröppen och tillgänglig för alla.

Malin Thorson,
Talesperson förAlmedalsdrinken