Peter Frejhagen, vd Trehörna Wärdshus.
Peter Frejhagen, vd Trehörna Wärdshus. - Foto: Privat

"Visitas krav på oförändrad situation är varken möjlig eller önskvärd"

"Visitas ledning ska ha medlemmarnas intressen för ögonen och inte låsa fast sig i någon av blockens knä, utan självständigt driva förslag som förbättrar villkoren inom branschen och samhället i stort", skriver vd:n Peter Frejhagen.


Detta är åsiktstext i form av en debattartikel. Åsikterna är skribentens egna och inte Nyheter24:s.
Om skribenten

Peter Frejhagen är vd på Hotell- och konferensanläggningen Trehörna Wärdshus. 

Har tidigare under tio års tid arbetat för socialdemokraterna i riskdagen samt som ekonomichef på RFSL.

Som vd för en mindre hotell- och konferensanläggning med restaurang är jag en entreprenör i en bransch med små marginaler och stora risker. Det håller jag med Visita om. Tyvärr är det bara den delen som jag kan hålla med min egen branschorganisation Visita i. Kampanjen som heter Dubbelstöten som nu Visita driver är kontraproduktiv och riskerar att direkt alienera oss för framtida påverkansarbete, vilket vore en katastrof.  

Vad handlar det då om? Precis som Eva Östling skriver den 5 juli så handlar det om två olika insatser som gjorts i syfte att öka antalet anställda inom näringen, göra det mer fördelaktigt att anställa unga samt göra svarta jobb vita. Halverade arbetsgivaravgifter för personer under 26 år och sänkt restaurangmoms från 25 procent till tolv procent. 

Intentionen från regeringens sida var kanske goda. Men får satsningarna inte önskat resultat kan jag förstå att partierna i ett val vill tänka om. Nuvarande regering säger att de vill ändra så att halveringen av arbetsgivaravgifter mer ska beröra de som är under 23 år och oppositionen vill ta bort halveringen helt samt även höja restaurangmomsen tillbaka till 25 procent och i stället lägga mer på riktade satsningar mot gruppen långtidsarbetslösa. Vad gör då Visita? Jo, de driver en antikampanj på tvärs med både nuvarande regering och med oppositionen. Lösningen är inte att ha kvar det som det är i dag utan i stället driva på för att det blir bättre satsningar som dels kompenserar på kostnadssidan men också satsningar som ökar intäktssidan. 

Kampanjen är dålig och ger bilden av att vi dels är en bransch som behöver branschstöd för att överleva, samtidigt som stora restaurangkedjor gör stora vinster, och dels att vi är nöjda bara det förblir som det är i dag, vilket verkligen inte är sant. Jag är själv socialdemokrat men också entreprenör i glesbygd och det som nu görs av Visita drivs på av de stora restaurangkedjorna och skadar organisationen på ett mycket allvarligt sätt. 

Vad kan vi i stället driva för att förbättra villkoren inom vår bransch? Här är tre förslag.

- Vi kan driva på partierna att ställa sig bakom våra krav om minskad regelbörda där enhetlig moms passar väl in tillsammans med den nya kassalagen och krav på liggare, också helt i linje med EU:s direktiv i frågan. 

- Vi kan kräva stora satsningar på marknadsföring av Sverige utomlands för att få fler att komma hit. Värre än ökade kostnader för vår bransch är minskade intäkter. 

- Vi kan kräva att den som bildar regering efter valet i september måste ställa sig bakom stora satsningar för oss arbetsgivare som är beredda att anställa unga som står långt från arbetsmarknaden. Ungdomsarbetslösheten är inte bra för oss arbetsgivare och vi borde vara med i arbetet att minska den.

Det finns säkert mer att göra men det är genom kraftfulla förslag som ser till både små och stora näringsidkare som Visita ska trycka på. För förbättrade villkor för oss medlemmar helt enkelt. ”Behåll det som det är-mentaliteten” som Visita gör i dag inte värdigt en så stor branschorganisation som vår och skadar vårt förtroende som påverkansorganisation i framtiden. 

Peter Frejhagen, vd Trehörna Wärdshus

/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!
Håller du med?
Tack för din röst!
Artikeln kommer att lagras på Nyheter24.se, i en artikeldatabas eller motsvarande.