Stockholm

"Det är på grund av sånt här som vårt kön kallas mansgrisar"

Atilla Yoldas: "Varför sitter vi män knäpptysta och låter sexismen växa? Jag förväntade mig, tyvärr, hån mot de som visade sitt missnöje mot Hugos reklambild".


Detta är åsiktstext i form av en debattartikel. Åsikterna är skribentens egna och inte Nyheter24:s.
Läs mer
Om skribenten

Följ Atilla Yoldas på Twitter: @AtillaYoldas 

”Slynor ska behandlas därefter” – en av många sexistiska kommentarer på nattklubben Hugos nya reklambild angående en ”grabbkväll” som ska arrangeras den 28 november i Norrköping. Om det hade funnits fotoskrivare och nattklubbar på medeltiden hade reklambilden sett ut ungefär likadant.

När jag förbryllat granskat bilden, som visar en kvinnorumpa iklädd stringtrosor, går jag vemodigt över till kommentarsfältet. Jag blir positivt överraskad över ett flertal upprörda människor som lyfter den uppenbara sexistiska problematiken i bilden; men min magkänsla förblir inte hoppfull en längre tid. När jag läst igenom närmare 100 kommentarer inser jag att bara några enstaka av de upprörda rösterna kommer från män. Jag hör upprörda och besvikna kvinnors röster dränkas av ett mörkt dån från överlägsna män som försvarar bilden.

Varför sitter vi män knäpptysta och låter sexismen växa? Jag förväntade mig, tyvärr, hån mot de som visade sitt missnöje mot Hugos reklambild. Det är så vår sorgliga verklighet ser ut idag. Jag vill dock inte förvänta mig att endast höra kvinnors röster i sådana dilemman, som om det är deras uppgift att ensamma bära denna börda på sina axlar. Var är vi män när vi verkligen behövs?

Hugo Nattklubb lovar att vi ”pojkar, grabbar, killar, män” ska ”skämmas bort ordentligt” under den här kvällen. Nattklubben utlovar värdinnor som serverar och ”pysslar om” oss, och de försäkrar oss även om att vi kommer få en ”trevlig överraskning som avslut”. För bara 250 kronor säljer de rå sexism till de, förvånansvärt många, som är villiga att betala.

Reklambilden pekar hånfullt mot alla oss män, och hävdar i princip ”ni är sexuellt frustrerade djur som inte kan kontrollera er”. Jag vet inte hur ni känner, grabbar, men jag vill inte förknippas med denna förlegade och förolämpande könsroll. Vi behöver samarbeta och förstå att det här inte fungerar. Det är inget fel med sexualitet, men jag hoppas ni håller med mig om att det är fel att industrialisera sex och objektifiera kvinnor till den punkten att reklam metaforiskt kan liknas med att hänga ut ett stycke kött till ett gäng vilda lejon.

Sveriges Kvinnolobby, en paraplyorganisation för kvinnoorganisationer i Sverige, har anmält reklambilden till Reklamombudsmannen. Såhär skriver de på Facebook: "Kvinnan på bilden är sexualiserad och objektifierad. Hon framställs som ett objekt som finns till förfogande för männen på 'grabbkvällen'. Reklamen framställer kvinnan som ett rent sexobjekt och är kränkande och nedvärderande för kvinnor i allmänhet”. Till Dagens Media säger Hugos VD, Nedim Ergul, däremot att han inte förstår kritiken de fått eller varför folk reagerar. Han har inte heller någon som helst plan att plocka bort annonsen.

Jag kräver inte att du som man ska kalla dig ”feminist” (ett ord som sorgligt nog verkar vara synonymt med ”idiot”, baserat på Hugos kommentarsfält) eller dumförklara dig. Allt jag kräver är att du står upp för kvinnor i vårt samhälle och säger ifrån när sexismen uppenbarar sig som tydligast.

Atilla Yoldas,
Skribent och bloggare

Är alla män mansgrisar?
Tack för din röst!

Notifieringar

Slå på notifieringar för att få de senaste nyheterna från Nyheter24.