Fredag 14 Maj
Stockholm

"Att KFC öppnar i Sverige betyder 35 dagar av lidande för miljoner kycklingar"

Camilla Björkbom (Djurens Rätt): "Varken KFC eller Svensk Fågel är det minsta intresserade att förbättra för sina kycklingar"

Kommentera (142)
Kopiera länk
Dela
Detta är åsiktstext i form av en debattartikel. Åsikterna är skribentens egna och inte Nyheter24:s.
Läs mer

IMalmö ska snabbmatskedjan Kentucky Fried Chicken pröva lyckan igenefter deras misslyckade försök i Stockholm för drygt trettio årsedan. KFC både berör och upprör, det märkte jag efter min förradebattartikel om djurplågeriet som följer i kedjans kölvatten närkycklingdelar från snabbväxande kycklingar ska serveras på löpandeband.

KFCär ökända för upprepade djurskyddsskandaler. Kedjan kan ses somen symbol för hur det blir när levande varelser inte är mer värdaän pappmuggarna de serveras ur. KFC har dessutom avslöjats anlitaslakterier där arbetare misshandlat och plågat skräckslagnakycklingar.

KFCär inte de enda vars affärsidé är att servera plågade djur. Detär ännu oklart huruvida KFC kommer att sälja svensk ellerimporterad kyckling, men, den svenska branschorganisationen SvenskFågel använder sig av samma extremt snabbväxande kycklingraser.Svensk Fågels kycklingar får aldrig gå ut och picka eller sesolljus. Det är alarmerande att 160 000 kycklingar är i så dåligtskick varje år att de inte ens överlever transporten tillslakteriet.

Extremtsnabbväxande raser har avlats fram för att kycklinguppfödning skagå fort. En kyckling växer till den storlek som du ser i frysdiskenpå bara 35 dagar. I det naturliga skulle en kyckling varatillsammans med hönan den dubbla tiden och även efter det sökatrygghet hos mamman.

Dagenskycklingar kläcks i en maskin. Efter kläckning är det tiotusentalsföräldralösa och förvirrade kycklingar i kycklingfabriken sompiper särskilda övergivenhetspip för att påkalla hönansuppmärksamhet, men ingen höna kommer. Därefter följer 35 dagar avintensivt lidande innan kycklingarna trängs ihop i lådor där delätt skadar ben och vingar. De körs till slakt där de antingengasas ihjäl eller hängs upp i benen och deras huvuden förs genomett strömförande bad.

Omuppfödningen var plågsam blir det ännu värre på slakteriet medskräckslagna och skadade kycklingar innan de slutligen får halsenuppskuren och de kan säljas i en pappmugg hos KFC, serveras iskolbespisningen eller köpas till fredagsmiddagen.

Detär detta förfarande som KFC och Svensk Fågel tjänar pengar på.När vi äter en kyckling, på KFC eller köpt i frysdisken på ICA,äter vi 35 dagar av lidande.

Avalla de djur som föds upp i livsmedelsindustrin råkar kycklingarsärskilt illa ut. Inte någon annanstans blir ordet ”djurfabrik”så talande som när det gäller kycklingar. Svensk Fågel meddelarstolt att förra åretåt svenskarna 83 656 ton kyckling. Att de väljer att i första handmäta i vikt är talande för att kycklingarna inte längre ses somindivider. Bakom siffran döljer sig 81,8 miljoner individer. Varfinns alla dessa kycklingardagligdags? Borde vi inte någon gång sedem? Nej, för de är instängda och hopträngda i stora hangar därammoniakstanken sticker i näsan och ljudet är öronbedövande.Svensk Fågel skickar hellre ut sin maskeraddräkt ”Gula pippin”på stan. Maskoten ”Gula pippin” är den enda av Svensk Fågelskycklingar som någonsin får komma ut och andas frisk luft.

SvenskFågel är, lika lite som KFC, själva inte intresserade attförbättra för sina kycklingar. Med många års kampanjarbete motden svenska kycklingindustrin har vi på Djurens Rätt märkt att detenda som hjälper är konsumenter som aktivt väljer bort kycklingnär de sätter sig till bords.

CamillaBjörkbom,
förbundsordförande Djurens Rätt

Håller du med?
Tack för din röst!
Kommentera (142)
Kopiera länk
Dela