Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

Psykologen Titti Holmer: "Så håller du dina nyårslöften"

Titti Holmer
1 av 1

Titti Holmer

Privat

Debatt | 02/01/2015 09:35

Titti Holmer: "När du några veckor in i det nya året står och väljer mellan soffan och passet på Friskis, påminn dig om att du inte måste vänta på att känslan ska infinna sig"

Detta är åsiktstext i form av en debattartikel. Åsikterna är skribentens egna och inte Nyheter24:s.

Nu är det dags. Ett nytt år. Nya löften. Du lovar dig själv att 2015 ska bli sundare, gladare och mer effektivt. Men trots målbilderna, delmål och positivt tänkande har många av oss brutit sitt löfte redan när du läser det här (25 % redan första veckan i januari) och innan året är slut är det bara en av tio som genomfört sitt löfte.

Problemet är myten om inspiration. Folk påstår att de måste hitta inspirationen, flytet, känslan innan de agerar. ”Nej, i dag känner jag inte för det”, säger de. Som om det var känslan det kom an på. Men att känna för att göra något är något helt annat än att verkligen göra det. Det skadar förstås inte att känna för det, men att förlita sig på att känslan alltid ska finnas där och motivera oss är naivt. Släpp tankarna på inspiration. Du kan inte sitta och vänta på att bli inspirerad, du måste ta dig samman och göra det du ska. 

Man kan ändra hur man mår genom att ändra hur man gör. Det innebär att man beter sig i enlighet med hur man vill må. Att röra sig i riktning mot sina mål varje dag innebär att man tar en aktiv position i sitt eget liv. Grundprincipen är att du bestämmer vad som är viktigt och handlar i enlighet med det. Du rör dig i riktning mot det trots att det är jobbigt i nuet, för att du vågar tro att det blir bra sedan. Gör det i nuet trots obehag. Förändra beteendet och acceptera obehaget.

Du kan göra ett val nu och göra det med omsorg så att du rör dig i riktning mot det som du värderar högt i livet. Det som du tycker är viktigt. Välj det som är i linje med dina värderingar trots att det är jobbigt. Att förändra saker gör ofta ont. Det innebär att vi måste vara beredda att kämpa för det. Anledningen till att du inte har det du vill ha i dag är delvis att du inte har kunskapen och strategierna för det, men kanske också att du inte har varit villig att investera ansträngningen, kampen och obehaget för att uppnå det. Det krävs hårt arbete för att förändra sitt liv, få mer muskler eller att komma in på en populär utbildning.

Flera stora författare har sin skrivritual, sätter sig ner och skriver ett antal timmar eller ett antal sidor varje dag. De väntar inte på inspiration, de gör sitt jobb. Vi vanliga dödliga har våra dagliga ritualer, borstar tänderna, åker till jobbet, äter våra grönsaker, tar den där promenaden, även om det inte alltid känns kul. Vi gör vårt jobb och vi gör det för att vi vet att det kommer innebära framtida fördelar. 

När du några veckor in i det nya året står och väljer mellan soffan och passet på Friskis, påminn dig om att du inte måste vänta på att känslan ska infinna sig. 

När du upplever att du inte har någon motivation eller att du inte känner för det, agera ändå. Handla trots att det tar emot.

Titti Holmer,
Psykolog, författare, föreläsare och trebarnsmamma

Har du gett några nyårslöften?