Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

"Därför strejkar vi piloter, och därför behöver vi stöd"

- 10/03/2015, 09:35
1 av 3

Privat/TT

2 av 3

Privat

3 av 3

TT NYHETSBYRÅN

Johannes Berglund: "Vi behöver inte gå denna väg, det finns fina exempel på bolag som det går mycket bra för trots att de tar hand om sina anställda. Nöjda anställda ger så mycket mer, vilket gynnar er som passagerare"

Detta är åsiktstext i form av en debattartikel. Åsikterna är skribentens egna och inte Nyheter24:s.

I media matas vi med historier om hur ledsna ledningen är för våra passagerare, och hur fackförbundet håller dem gisslan mot piloternas vilja. 

Men om vi i stället tittar på vad som faktiskt sker, och vad striden egentligen handlar om, enligt mig som pilot.

Norwegian vill bli en av de största aktörerna på marknaden, och för att kunna expandera så fort vill de göra investerare, och banker glada. Detta genom att minimera riskerna. I detta fallet är det vi som hjälpt till att bygga upp bolaget som är risken, och som bolaget snabbt skall kunna göra sig av med.

Ett bra exempel på detta är bolagets agerande strax innan jul då de gjorde sig av med närmare 50 kontraktspiloter i utlandet på grund utav en felberäkning. Att dessa piloter sagt upp sig från tidigare bolag, och flyttat med sina familjer till ett nytt land, är inget Norwegian behöver bry sig om. De flyttas runt som brickor i ett spel, oförmögna att skapa sig en stabil tillvaro. 
Får vi piloter i skandinaven igenom våra krav så står våra kollegor i utlandet näst på tur. Det är därför det är så viktigt för Norwegian att krossa oss nu. Dela upp oss i mindre bitar, och spela ut oss mot varandra.

Vad som nu sker i flygbranschen liknar mycket det som rederinäringen redan råkat ut för, med otrygga anställningar, där företag kan välja det lands lagar som passar dem bäst. Vi är väl medvetna om riskerna med denna strejk, och det är Norwegian också. Men vi måste tyvärr sätta stopp här. Går detta igenom så står andra på tur. Låt oss inte vrida tillbaka arbetsrätten till 1930-talet.

Vi behöver inte gå denna väg, det finns fina exempel på bolag som det går mycket bra för trots att de tar hand om sina anställda. Nöjda anställda ger så mycket mer, vilket gynnar er som passagerare.

Några ord gällande den smutskastning Norwegian bedriver mot oss i media, gällande arbetstider, och överdrivna löner. De flesta av oss flyger vad som är max tillåtet per år enligt lag. Sedan har vare sig vi eller Norwegian krävt några förändringar på lönen. Konflikten handlar inte om löner, utan om trygga anställningar med en reell arbetsgivare.

Som strejkvakt stöttar de flesta av dem jag möter oss, men det är ledsamt att få höra arga kommentarer från passagerare som okritisk gått på bolagets propaganda mot oss.

Även om Bjørn Kjos har sagt sig inte vilja förhålla sig till fackföreningar så är rätten att organisera sig en del av de mänskliga rättigheterna enligt FN deklarationen, och över 99 procent av oss piloter har gett NPU/Parat vårt fulla stöd. 

De gör ett fantastiskt arbete.

Avslutningsvis, oavsett yrke så ger vi en stor del av våra liv till arbetet. Att kräva ett visst ansvar tillbaka från sin arbetsgivare är inte orimligt.

Tack för att ni tog er tid att läsa.

Johannes Berglund,
Styrman på Oslo-basen