Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

Telia: "Hej Petra, vi lovar att bli bättre!"

Telia säger att alla deras kunder inte behöver en surfmängd över 4 GB.
1 av 3

Telia säger att alla deras kunder inte behöver en surfmängd över 4 GB.

TT/TT

Företaget säger att de kunder som önskar mer surfmängd självklart ska betala mer.
2 av 3

Företaget säger att de kunder som önskar mer surfmängd självklart ska betala mer.

TT NYHETSBYRÅN

Telia ser dock att kundernas behov ändras och att de önskar mer surfmängd.
3 av 3

Telia ser dock att kundernas behov ändras och att de önskar mer surfmängd.

TT NYHETSBYRÅN

Debatt | 13/05/2015 11:15

Petra Könberg säger att Telia ser att deras kunder använder sig av mer mobilsurf än tidigare, och att de jobbar för att hitta en lösning som passar kunderna bra.

Detta är åsiktstext i form av en debattartikel. Åsikterna är skribentens egna och inte Nyheter24:s.

Hej Petra!

Tack för att du är Telia-kund, om än inte en helt nöjd sådan.

Jag vet att du beskriver en situation som många befinner sig i. Samtidigt är det viktigt att påpeka att alla kunder inte har behov av lika mycket data. Att bygga nät så att det går att erbjuda i princip hur mycket data som helst kostar mycket pengar. Det är vi beredda på och vi investerar mer än någon annan för att Sverige ska ha den bästa uppkopplingen i världen – inte bara mobilt utan även via fiber och Wifi.

Den kostnad som kommer av att bygga ut näten bör dock betalas av de som använder näten mest. Det vill säga de kunder som använder mest data per månad. Därför har vi tyckt att, utöver en grundläggande pott på 4 GB som i ditt fall, är det rimligt att de som använder tjänsten mest också betalar något mer. Det är bakgrunden till att det ser ut som det gör.

När datamängden är slut på ditt abonnemang så kan du inte surfa mer, vilket är det vanligaste villkoret på den svenska marknaden. Det stämmer att du tidigare kunde surfa med en sänkt hastighet när din ordinarie surfmängd var slut, men det är inte längre möjligt med våra nya abonnemang. Köper du däremot extra surf kan du använda den surfmängden i 31 dagar från inköpsdatum.

Om vi tittar framåt så förändras våra kunders beteende dock väldigt snabbt och allt fler använder allt mer data. Vi är övertygade om att olika tekniker som 4G, fiber och Wifi kommer att behövas för att tillgodose det enorma behov av data som vi ser i framtiden. Telia har i dag cirka 4 000 publika Wifi-zoner som vi till exempel ska se till att de används bättre. I en sådan Wifi-zon kan du surfa obegränsat utan kostnad som kund till Telia.

Du skriver att om vi inte förbättrat våra erbjudanden inom 1,5 år så lämnar du oss. Vi tror själva inte att vi har den tiden på oss. Vi vill bli bättre mycket snabbare än så och hoppas att du kommer att uppskatta det vi kommer att lansera framöver.

Kom också ihåg att utan täckning är det inte värt mycket att ha tillgång till många gigabyte. Till dess hoppas vi att du tycker det är okej att, när surfpotten tar slut, köpa till lite mer för motsvarande tre koppar kaffe på ett konditori – det vill säga 69 kronor.

Med löfte om förbättring!

Petra Könberg,
Kommunikationsansvarig Konsumentmarknad Telia

Håller du med?