Sara Yakob anser att Skolverkets betygssystem skadar eleverna.
1 av 3
Sara Yakob anser att Skolverkets betygssystem skadar eleverna. - Foto: Privat/TT
Hon menar att det är som upplagt för att elever ska misslyckas.
2 av 3
Hon menar att det är som upplagt för att elever ska misslyckas. - Foto: NTB scanpix
Ingen ska behöva offra sin hälsa för att prestera bra i skolan tycker Sara Yakob.
3 av 3
Ingen ska behöva offra sin hälsa för att prestera bra i skolan tycker Sara Yakob. - Foto: Privat

"Skolverket, varför vill ni skada vår hälsa?"

Sara anser att det nya betygssystemet gör att elever mår psykiskt dåligt. Hon menar att det är upplagt för att elever ska misslyckas.


Detta är åsiktstext i form av en debattartikel. Åsikterna är skribentens egna och inte Nyheter24:s.
Om skribenten

Sara Yakob är student och läser ekonomiprogrammet vid Hermods Gymnasium i Stockholm.

Följ henne på Twitter: @srykb

2011. Det var året betygssystemet övergick från MVG, VG och G till vårt nuvarande betygssystem där skalan går från A till F. A är det högsta betyget och F är underkänt. Man införde inte bara längre betygsskala utan även tydligare kriterier. Eller ja, försökte åtminstone. Syftet med detta var bland annat att skapa ett mer rättvist system eftersom att marginalerna mellan det föregående systemet var alldeles för breda. Det hade även skett inflation.

Vad menade man med det? Jo, det MVG man fick år 1994 var inte samma MVG som år 2010. Det var alldeles för enkelt att nå toppen och det ville man inte. Det var dags för en förändring därav nya systemet. Dock är det tveksamt att åtgärderna uppfyller målet. Snarare kan de bidra med andra problem.

Det problematiska med dagens system är att det är väldigt enkelt att misslyckas. Jag hittar två aspekter som är anledningen till detta: att betygssättningen fokuserar på elevens svagaste punkt inom ämnet och låter hela betyget vägas ner till det samt att betygen till varje kurs räknas in i slutbetyget.

Det vill säga att det inte spelar någon roll hur bra du är på de resterande kriterierna. Så länge du har en svaghet i kursen är det kört. Har eleven betygsprofilen C C C C E och/eller A A A A E resulterar det i samma betyg, det resulterat i D. Har eleven betygsprofilen A A A A F får eleven underkänt i hela kursen. Detta är inte ett system som rättvist visar en elevs kunskap inom ett ämne.

Sedan har vi nästa bov i dramat, kursbetygen. Likt betygskriterierna är det elevens svagheter som väger tyngst. En åtgärd är att tillföra ämnesbetygen igen. På detta sätt har man råd att vara mänsklig. Man har råd att andas en sekund. Livet är ingen dans på rosor men om en maskin behöver laddas, då behöver en människa också det.

Skolverket har lyckats skapa ett system där en bokstav går före allt annat. En bokstav som går före din hälsa, din kreativitet och din intelligens. Det går inte att införa ett så pass strikt betygssystem utan att justera det resterande. Elever behöver inte flera anledningar till varför de har misslyckats, de behöver en bättre läroplan.

Missförstå mig rätt, bättre utbildning i all ära men när Sverige är bland de länder som uppmärksammas mest då listor på dålig mental hälsa publiceras, krävs det inget geni för att förstå att det är något som inte stämmer.

Sara Yakob,
Student

/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!
Håller du med?
Tack för din röst!
Artikeln kommer att lagras på Nyheter24.se, i en artikeldatabas eller motsvarande.