Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

"Snälla, sluta behandla servicepersonal illa"

- 07/07/2015, 10:00 -
Natalie Olsson är trött på fördomarna hon möter i sitt arbete.
1 av 3

Natalie Olsson är trött på fördomarna hon möter i sitt arbete.

TT / TT

Snabbmatsbranschen är en bra första erfarenhet menar hon.
2 av 3

Snabbmatsbranschen är en bra första erfarenhet menar hon.

TT NYHETSBYRÅN

Natalie Olsson är trött på att kunder antar att hon är dum bara för att hon är ung.
3 av 3

Natalie Olsson är trött på att kunder antar att hon är dum bara för att hon är ung.

ap

Natalie Olsson skriver att människor inte respekterar henne eller andra som arbetar inom servicebranschen.

Detta är åsiktstext i form av en debattartikel. Åsikterna är skribentens egna och inte Nyheter24:s.

Ett år efter jag slutade gymnasiet fick jag mitt första riktiga jobb. Alltså på ett snabbmatshak om ni skulle fråga Sveriges befolkning. Och skulle ni samtidigt fråga om de skulle tänka sig att jobba där skulle svaret bli tvärt nej. Vet ni varför? Jobbar man på Max, Donken eller Burger King blir man direkt klassad som outbildad, ung och dum. Tyvärr, då jag är supenöjd med mitt jobb.

Jag blir så arg, på folk som hackar på oss hela dagarna. Jag ska dra ett exempel som hände. För det första ringde tre personer och sjukanmälde sig på morgonen, vilket betyder att vi var tre man kort. Det var kaos från att jag klockade in 11:30 till att jag fick rast 16:00. Men det är inte det inlägget handlar om.

Mitt under kaostiden kommer det fram en medelålders man och börjar skrika på personalen. Att det inte ska behöva ta 20 minuter för en hamburgare, att han ville ha sin mat. Och nej du ska inte behöva vänta 20 minuter på din mat. Inte ens tio. Men vi jobbar så gott vi kan, vi är underbemannade, ingen extrapersonal svarar. Vi sliter så gott vi kan, och vi ber om ursäkt att det dröjer.

Vad ska man säga? 20 minuter är inte acceptabelt, men vi som faktiskt jobbar, gör allt vad vi kan för att folk ska få sin mat. För att de ska få njuta några minuter om dagen. Allt vi begär är att få en gnutta respekt.

Och nej jag vill inte höra: "Men du har ju valt jobbet själv. Var glad att du får lön."

Ja, jag är otroligt glad att jag har ett jobb, och att jag kan försörja mig varje månad. Men det ger inte folk rätten att klanka ner på oss, att klaga och skrika. Det är inte mitt fel att vi är underbemmanade.

Så snälla, ni som en dag besöker någon sorts av snabbmatsrestaurang, ha tålamod och var trevliga. Det hjälper än mycket mer än vad ni faktiskt tror.

Natalie Olsson