Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

Rasistiska chips med bitter eftersmak

Antonie Grahamsdaughter: Den stereotypa bilden på chipspåsen är direkt stötande och rasistisk. Jag uppmanar Haugen-gruppen, Konsum och ICA att se över sitt etiska ansvar samt att ta bort produkten från sina hyllor.​

​Antonie Grahamsdaughter tycker att chipsen Indian Nacho reproducerar stereotyper.

Detta är åsiktstext i form av en debattartikel. Åsikterna är skribentens egna och inte Nyheter24:s.

Konsum och Icabutiker i Sverige säljer nachochips med namnet ”Indian Nacho Original”. På chipspåsen finns bilden av en grov karikatyr som skall föreställa Nordamerikas ursprungsbefolkningens ledare klädd i traditionell huvudskrud. Chipspåsen importeras från Haugen-Gruppen i Finland.

I sin marknadsföring används slogan ”The chief of nachos”. Haugen-Gruppen appropierar här symboler från ursprungsbefolkningens kultur. Den traditionella fjäderskruden är en betydelsefull sakral symbol. Här används den på en simpel chipspåse.

På sin hemsida skriver Haugen-Gruppen ”Vi berikar matkulturen i Sverige”. Detta är cyniskt, och jag vill också påstå att Haugen-Gruppen är delaktig i ett pågående rasistisk förtryck. Konsum och ICA-butiker medverkar i sin tur till att upprätthålla en exotiserad stereotyp av Nordamerikas ursprungsbefolkning.

Denna reproducering av stereotypa bilder hindrar en nutida beskrivning av Nordamerikas urbefolkning som människor.

På Haugen-Gruppens hemsida skriver företaget: ”Samhällsansvar, miljö och hög etik är viktiga värden för oss i vår verksamhet”. Detta stämmer knappast. Företagets marknadsföring vittnar istället om rasism, exotisering samt exploratering av en redan utsatt folkgrupp.

Runt om i Nordamerika pågår intensiva protester med uppmaningar från organisationen Not Your Mascot. Organisationen arbetar för att motverka exploratering av den egna identiteten, samt främja kunskap om hur man kan hedra och respektera ursprungsbefolkningar och deras kultur.

Debatten av användandet av stereotypa logotyper har pågått i decennier i USA. Nyligen gick Barack Obama ut med en uppmaning att ta bort symboler som är stötande. Bland sportlogotyper är Washington Redskins den mest kontroversiella.

Den stereotypa bilden på chipspåsen är direkt stötande och rasistisk. Jag uppmanar Haugen-gruppen, Konsum och ICA att se över sitt etiska ansvar samt att ta bort produkten från sina hyllor.

Antonie Grahamsdaughter

Tycker du chipsen är rasistiska?

Mer:

"Varför ses inte rasism mot 'indianer' som riktig rasism?"