Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

​Experten: Så får du ett hälsosamt 2016 – på riktigt

- 04/01/2016, 14:05
1 av 3

Privat/TT

2 av 3

Ap

3 av 3

Privat

Ann-Catrin Mattsson: Jag kan nästan bli arg på mig själv, vad fan Anki, du älskar ju mat, du är född med kurvor och du trivs i din storlek så varför ska du hålla på att anpassa dig till andras ideal?

Detta är åsiktstext i form av en debattartikel. Åsikterna är skribentens egna och inte Nyheter24:s.

Nytt år och nya möjligheter. När januari kommer är många av oss redo för en nystart och de heliga nyårslöftena skall nu infrias. I år ska jag träna fem dagar i veckan, helt sluta med socker och godis och gå ner minst 10 kilo. Känner du igen dig? Ger du dig själv dessa tomma löften varje nyår? Brukar du lyckas? Att gå ut och satsa för hårt och sätta ribban alldeles för högt brukar för många sluta i besvikelse.

Konceptet att ange nyårslöften är ingen dum idé, om du väljer rätt löften. Men många glömmer att nyårslöften inte är quickfixes, utan kräver uthållighet som följs vecka efter vecka och därför måste överensstämma med både din vardag och värderingar som är viktiga för dig. Om du sätter upp mål som speglar dina verkliga värderingar (inte hur andra vill att du ska leva ditt liv eller hur media vill att du ska se ut) och för in dessa i din vardag, så kommer du få det mycket lättare att hålla dina mål. Det vill säga dina handlingar ska stämma överens med dina värderingar.

Om du till exempel vill gå ner i vikt så bör du fundera över vad som ligger bakom viljan till detta. Är det avundsjuka? Tycker din partner eller vänner att du borde tänka på vikten? Vill du komma i en bikini? Eller få en hälsosam och stark kropp? Om du har starka skäl som du tror på är det lättare att handla därefter och fullfölja målen. Om du gör löften för någon annan, eller för ”att du borde gå ner i vikt, alla andra är ju så smala”, är dina löften nästan gjorda att misslyckas eftersom du själv egentligen inte står bakom din värdering och ditt mål.

Jag själv tragglas med dessa tankar. Trots att jag både studerar wellness och hälsa och driver en hälsoblogg så är det så lätt komma ur balans och hjärnan börjar grubbla. För en vecka sedan funderade jag på om jag skulle börja våga hålla i några yogaklasser. Direkt kom tanken, nä men du ser ju inte ut som en typisk yogalärare, en yogalärare är ju väldigt smal och senig, de har ju inte kurvor som jag. Hmm, men jag borde kanske gå ner några kilo då? Ja shit.. Jag läser ju till hälsocoach. Undrar hur folk tycker jag ser ut? Jag ser kanske för normal ut? De flesta vill väl ha en skinny och fit hälsocoach kanske med magrutor? Jag skulle kanske börja ge mig ut och springa efter nyår... Borde nog gå ner några kilo också (för annars tror de kanske inte att jag verkligen är hälsosam).

Det är så lätt att falla in i dessa tankar. Men grejen är att när jag lyssnar så hör jag att detta inte är mina egna tankar. Det är inte mina värderingar. Det är någon annans. Mina värderingar är och har alltid varit att jag vill vara sund och frisk. Jag tränar för att känna mig stark och ha en hälsosam livsstil som fungerar i min sociala vardag. Egentligen tycker jag att dagens ideal är hemska och får folk att känna sig misslyckade och otillräckliga. Så varför ska jag då själv anpassa mig efter dem?

Jag kan nästan bli arg på mig själv, vad fan Anki, du älskar ju mat, du är född med kurvor och du trivs i din storlek så varför ska du hålla på att anpassa dig till andras ideal? Att springa är för övrigt det absolut tråkigaste jag vet, (herregud som jag försökte fuska på varenda försäsongsträning när jag spelade handboll), så varför ska jag springa när jag inte finner någon som helst njutning i det? Varför ska jag banta när jag trivs bra i den storleken jag är? Och det är det här som är grejen med att sätta upp mål som är orealistiska eller framförallt inte stämmer med dina verkliga värderingar som du står för. De blir ohållbara och risken är att i stället känner du dig besviken över att du misslyckats.

Därför vill jag inte ge er läsare recept på massa quickfixes, utan jag vill driva en hälsoblogg där alla oavsett storlek som hittar hit ska känna sig motiverade och inspirerade, inte otillräckliga och misslyckade. Missförstå mig inte att gå ner i vikt kan vara ett fantastiskt nyårslöfte och göra underverk för både en persons fysik och psyke. Men gör det för att DU mår bra av det, för att du vill ha en sund och hälsosam kropp och gör det hållbart samt hälsosamt med förändringar och värderingar som du kan stå för.

Hur du får ett hållbart och hälsosamt 2016 i fem steg:

1. Reflektera noga över året som gått och vad du vill gör annorlunda. Fråga dig själv varför du vill göra en förändring och vad det skulle betyda för dig att nå detta mål.

2. Fundera över hur detta mål skulle påverka din vardag. Är det hållbart? Skulle det påverka ditt sociala liv på ett negativt sätt? Hur viktigt är detta målet för dig?

3. Speglar dessa mål dina verkliga värderingar, d.v.s. stämmer dina kommande handlingar överens med det du tror på? Om du har starka skäl som du tror på kommer du lättare att hålla dina mål.

4. Var realistisk. Är du säker på att du verkligen vill det du säger med dina nyårslöften? Att t.ex. säga att du inte ska äta vare sig godis eller socker på ett helt år är att sätta en enorm press på dig själv. Är det kanske bättre att formulera löftet till att ” jag ska endast äta sött på helgen eller när jag är bortbjuden på kalas”?

5. Bestäm dig. Och var stolt över dina löften! Du har precis gjort något väldigt fint, du har gett dig själv ett hållbart löfte som kommer hjälpa dig att skapa ett hälsosammare 2016.

Ann-Catrin Mattsson,
Driver hälsobloggen på
scandinavianwellness.nu

Vill du ha ett mer hälsosamt 2016?