Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

Sluta förstöra för oss som jobbar i butik – respektera öppetiderna

- 01/04/2016, 14:44 -
Elin Wolff skriver om sina upplevelser av att jobba i mataffär.
1 av 3

Elin Wolff skriver om sina upplevelser av att jobba i mataffär.

Privat/TT

"Jag vill gå hem när mitt pass är slut".
2 av 3

"Jag vill gå hem när mitt pass är slut".

TT

Elin Wolff.
3 av 3

Elin Wolff.

Privat

Debattören: Jag vill ha nöjda kunder och jag älskar kundkontakten. Men jag vill gå hem när mitt pass är slut.

Detta är åsiktstext i form av en debattartikel. Åsikterna är skribentens egna och inte Nyheter24:s.

Alltså en sak som vi måste enas om allihopa är att om öppningstiden är 8-21, så är det inte förrän klockan slagit åtta man öppnar för kunder och 21 som dörren låses. Varken före eller efter.

Nu är det ju lättare att hålla kunderna utanför butiken innan man öppnat och sjukt mycket svårare att få ut dem när man stänger.

Bara för att ni som kunder har all tid i världen har inte personen (mig ifråga, eftersom jag utgår från mig själv) den tiden.

Jag har grejer att göra i butiken efter stängningstid som måste göras. Jag får bara betalt till 21.10. Då ska allt vara färdigt och jag har inte lust att jobba över på min egen tid.

Jag har förmodligen redan jobbat massa timmar och vill hem. Har en tunnelbana att passa eller någon att möta upp efter jobbet.

Jag vill alltså därifrån, hem eller ut. Att komma fem i till en butik är helt okej, eftersom vi fortfarande har öppet i fem minuter till. Men var förbered när du kommer, att veta vad man är ute efter när man kommer så sent är en bra sak.

För jag har inte tid att köra värsta utläggningen och fördjupningen i ditt ärende. Kom i tid och jag kan hjälpa dig med exakt vad du vill så mycket jag kan och vi kan lösa det mesta.

Men kommer du så pass sent har jag varken lust eller ork att ens försöka. Jag kommer inte engagera mig i dig eller ditt ärende, för jag kommer bara ha siktet inställt på att försöka få ut dig ur butiken klockan prick 21!

Jag har jobbat i butik i snart sex år och det är samma visa överallt, folk är likadana. Jag har jobbat över så många gånger på grund av att folk ska storhandla fem minuter innan stängning.

När jag jobbade i Oslo i matbutik så kom folk på riktigt fem minuter innan stängning och skulle veckohandla. Eller med två stora sopsäckar fulla med pant. Det är respektlöst, egoistiskt.

Folk tror att så länge de hinner in innan stängning så är det lugnt. Nej, klockan 21 ska ni vara ute! Jag tror att det är folk som aldrig jobbat med service som gör så för dem förstår inte frustrationen.

Jag skulle aldrig gå in på Ica fem i stängning och inte veta vad jag ska handla, aldrig! Alltså det går bort. De flesta butiker har öppet 8-12 timmar per dag varje dag, någon dag måste ju passa?

Denna veckan har jag jobbat över varje dag för att folk inte förstår detta, jag har fått säga till att vi stänger.

Jag hade en kund som jag fick säga till, han kom fram till mig i kassan fem minuter efter stängning och då sa att han ska betala allt i enkronor, skrattar till och säger något om att han hade så himla många hemma.

Jag kan inte ens le, men kunden skulle alltså betala 82 kronor i enkronor. En efter en. Tror ni jag var lack sen eller?

En annan kund, jag säger till honom att vi stängt, varpå han svarar: "Nu, klockan nio?". Jag svarar: "Ja, nu för två minuter sen". Han svarar med frågan "Går det bra om jag tittar en runda blixtsnabbt?"

Alltså vad var det han inte förstod med att jag redan hade stängt. Nej du kan absolut inte få gå en runda och titta blixtsnabbt.

Så sa jag dock inte, skulle aldrig vara otrevlig mot en kund, jag kan inte. Skulle dock behövas ibland. Men jag sa i alla fall till honom att nej om han inte visste vad han skulle ha fick han komma tillbaka en annan dag.

Han blev irriterad och gick utan att säga något bara en arg blick. Ja tack och hej. En gång hade jag en kund som ringde och sa att han var påväg men att han inte visste om han hann till nio.

Synd sa jag, då får du komma tillbaka i morgon. Då frågar han om jag stänger exakt klockan nio? Eller om jag kan vänta och stänga tills han kommer?

Jag tror till och med att jag börja skratta i telefonen, trodde han skämtade. Men tydligen inte och jag fick förklara för honom att jag stänger klockan nio punkt. Jag får inte betalt när den sista kunden gått hem. Puckon, alltså.

En julafton fick jag hålla öppet en timme längre för att folk inte gick ut från butiken, för de skulle "bara ha lite till" "snart färdiga", respektlöst är ju bara förnamnet.

Så snälla, tänk på personalen. Vi vill jättegärna hjälpa er med allt ni vill ha hjälp med, därför iallafall jag jobbar med service.

Jag vill ha nöjda kunder och jag älskar kundkontakten. Men jag vill gå hem när mitt pass är slut. Tror jag talar för alla. Punkt.

Elin Wolff