Torsdag 28 Okt
Stockholm

Snälla lärare, sluta favorisera elever

Victor Nilsson skriver om att eleverna måste känna att skolan lönar sig och att lärarna förhåller sig neutrala i betygen.
1 av 3
Victor Nilsson skriver om att eleverna måste känna att skolan lönar sig och att lärarna förhåller sig neutrala i betygen. Foto: Privat/TT
Victor Nilsson.
2 av 3
Victor Nilsson. Foto: Privat
"Externa examinatorer skulle innebära att lärare inte längre skulle kunna favorisera vissa elever. Att varje elev får en rättvis bedömning där kunskapen, och inget annat, är det som räknas."
3 av 3
"Externa examinatorer skulle innebära att lärare inte längre skulle kunna favorisera vissa elever. Att varje elev får en rättvis bedömning där kunskapen, och inget annat, är det som räknas.". Foto: Bertil Ericson / TT

Debattören: För att förbättra skolan måste elever känna att ingen blir favoriserad, och de måste kunna vara säkra på att de bedöms utifrån vad de kan, inte vem de är.

Kommentera (1)
Kopiera länk
Dela
Detta är åsiktstext i form av en debattartikel. Åsikterna är skribentens egna och inte Nyheter24:s.
Läs mer
Om skribenten

Victor Nilsson är ansvarig för Moderat Skolungdom i Västmanland, och ordförande för MUF Västerås.

Det går att följa Victor på Twitter.

Det finns mycket som är fel med svensk skola. Framför allt är det ett problem att elevernas kunskaper sjunker. Samtidigt höjs betygen, utan någon som helst korrelation till kunskaperna i skolan.

Dessutom finns det en stor skillnad mellan resultat mellan elevers betyg och resultat på nationella prov. Samt en skillnad mellan resultat på nationella prov som rättats av deras egna lärare, och nationella prov som rättats av externa lärare.

Utöver har det kommit fram uppgifter om elever som kopierat varandras uppgifter och fått olika betyg, vilket visar att lärare som känner eleverna helt godtyckligt kan sätta olika betyg. Det är ett allvarligt hot mot skolan om elever får bättre eller sämre betyg än de förtjänar, beroende på deras lärares preferenser.

Det försvagar incitamenten för elever att anstränga sig om de vet att de ändå inte kommer bedömas utifrån vad de presterar, och det minskar ytterligare förtroendet för svensk skola.

Hur ska vi då motverka godtyckligheten och betygsinflationen? Vi måste ha mer central rättning av prov och fler externa examinatorer.

Externa examinatorer skulle innebära att lärare inte längre skulle kunna favorisera vissa elever. Att varje elev får en rättvis bedömning där kunskapen, och inget annat, är det som räknas.

Det skulle dessutom ge lärare mer tid åt att lära ut, genom att minska den administrativa börda som tynger ner så många lärare i dagens skola.

Samtidigt kommer lärarna fortfarande behöva bedöma allt annat eleverna gör, då betyget inte sätts baserat enbart på provresultat. Det är dock ett stort steg i rätt riktning att ta det administrativa ansvaret för att rätta och betygsätta från lärare och ge det till mer objektiva examinatorer.

Det skulle minska gapet mellan betyg och nationella provresultat, som växt till att bli alldeles för högt. Det skulle göra svensk skola mer rättvis. Om Sverige ska kunna vända den negativa trend vi hamnat i så är den här åtgärden absolut nödvändig.

Att elever inte känner att det lönar sig att anstränga sig om man inte är populär bland lärare innebär att vissa ger upp. De tappar hoppet på att skolan ska kunna hjälpa dem framåt.

För att förbättra skolan måste elever känna att ingen blir favoriserad, och de måste kunna vara säkra på att de bedöms utifrån vad de kan, inte vem de är. Allt annat är ett misslyckande.

Victor Nilsson,
Ansvarig för Moderat Skolungdom i Västmanland, Ordförande för MUF Västerås

Håller du med?
Tack för din röst!
Kommentera (1)
Kopiera länk
Dela