Zana Saliji skriver om hur hon själv och andra i servicebranschen kan bli bemötta av kunder.
1 av 3
Zana Saliji skriver om hur hon själv och andra i servicebranschen kan bli bemötta av kunder. - Foto: Privat/TT
Zana Saliji.
2 av 3
Zana Saliji. - Foto: Privat
"Det är respektlösheten vi bemöts med som är jobbig, för vi är trots allt människor i arbetarkläder, och inga jävla slagpåsar."
3 av 3
"Det är respektlösheten vi bemöts med som är jobbig, för vi är trots allt människor i arbetarkläder, och inga jävla slagpåsar." - Foto: TT

Snälla, börja respektera oss som jobbar på restaurang

Debattören: Jag har haft en gäst som slängt kaka på mig för att fikat varit för dyrt. Privat hade jag svarat det beteendet med en käftsmäll. I stället log jag.


Detta är åsiktstext i form av en debattartikel. Åsikterna är skribentens egna och inte Nyheter24:s.
Om skribenten

Zana Saliji är 28 år och arbetar i restaurangbranschen.

När jag går till en restaurang eller livsmedelsbutik, eller till och med klädbutik så sopar jag alltid min eventuella bitterhet under mattan så fort jag har personal framför mig.

Att gnälla på personal över prissättningar som de inte har att göra med, att sucka högljutt åt slutsumman eller att gå till kocken och fråga var fasen den välstekta köttbiten är (fem minuter efter att man lagt sin beställning).

Det fattar väl vem som helst att det är absurt och för jävla tröttsamt för personal som inte har något annat val än att bemöta din girighet med leenden.

Nu när det har blivit en trend att kasta skit på företag i sociala medier så vågar man som anställd knappt ens påpeka det uppenbara.

Jag har haft en gäst som slängt kaka på mig för att fikat varit för dyrt. Privat hade jag svarat det beteendet med en käftsmäll. I stället log jag.

En annan gång fick jag en utskällning för att vår konkurrent erbjuder kaka till kaffet. Privat hade jag bett honom att dra dit istället om det ska vara på den nivån.

I stället försökte jag förklara för snåljåpen att konkurrenten köper in sina kakor i storpack och till struntsummor. Våra kakor kostar oss tre kronor i inköp, vi är ett litet privatägt företag och vi har inte råd att erbjuda gratis kaka.

För inte så länge sen så ser jag hur en gäst välter en smoothie över min dryckeskyl men fortsätter som ingenting har hänt. Privat hade jag frågat var i helvete ursäkten eller kompensationen var.

I stället slets jag mellan att lyfta undan cirka 100 flaskor för att torka upp sörjan och att ta hand om alla andra gäster. Med ett jäkla leende.

Min favorit är gästen som tappade ett glas som gick i tusen bitar vid salladsbuffén, och gick och satte sig utan att informera personal eller ens be om ursäkt. Åtta kantiner med sallad fick kastas och resten av lunchen fick vi skit för att vi inte hade någon buffé. Kul!

När servicepersonal gör uppror då ska vi skylla oss själva och söka oss till en ny bransch. Majoriteten av er förstår inte att det inte är branschen det är fel på. Det är inte servicegivandet som är jobbigt.

Det är respektlösheten vi bemöts med som är jobbig, för vi är trots allt människor i arbetskläder inga jävla slagpåsar.

Zana Saliji

/
/
/
/
/
/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!
Håller du med?
Tack för din röst!
Senaste nytt

"Jag körde rattfull med ena dottern i bilen"

13 Dec 2022, 11:12

En stark välfärd är det enda som kan rädda svensk psykiatri

10 Sep 2022, 18:41
DEBATT: ​​"Man kan önska att jag var ett undantagsfall. Men jag är vuxen nu och med åren har jag träffat alldeles för många människor med liknande berättelser. Berättelser om en psykiatri som inte fungerar. Det är inte värdigt ett land som Sverige", skriver debattören och socialdemokraten Felicia Torpman.

DEBATT: "Sverige behöver en regering som tar kvinnors hälsa på allvar"

8 Sep 2022, 15:20
"Regeringen pratar gärna om sin feminism, men satsningar på kvinnosjukdomar lyser med sin frånvaro. Sverige behöver en regering som tar kvinnors hälsa på allvar och öronmärker resurser till forskning om kvinnosjukdomar", skriver Elisabeth Svantesson (M) och Matilda Ekeblad (MUF).

Därför går jag, Bränsleupprorets ledare, med i Moderaterna: "Arbetar hårdast"

5 Sep 2022, 15:34
"Redan innan Rysslands invasion av Ukraina hade Sverige världens dyraste diesel. Vi har i år sett bränslepriserna slå nya skyhöga rekord. Det finns ett parti som jag menar gör mest för att motverka detta, som arbetar hårdast för att priset ska sänkas", skriver Bränsleupprorets ledare Peder Blohm Bokenhielm.

Kan vi en gång för alla sluta klaga på skatten?

10 Jun 2022, 15:24
DEBATT. "Du som klagar. Du har säkert ett välbetalt jobb. Kanske betalar du mer i skatt än grannen. Men vet du? Det är inget straff. I grunden är skatter något fint. När det går till rätt saker", skriver debattören Felicia Torpman.

Sophie, 13, sätter ner foten: "Hjälp mig att befria försöksdjuren!"

2 Jun 2022, 09:47
INSÄNDARE: "Tänk att vara detta djur som används för att ta fram hudvård till människan, att lida och leva helt i motsats till sin instinkt", skriver Sophie Piper, 13.