Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

Snälla, börja respektera oss som jobbar på restaurang

Zana Saliji skriver om hur hon själv och andra i servicebranschen kan bli bemötta av kunder.
1 av 3

Zana Saliji skriver om hur hon själv och andra i servicebranschen kan bli bemötta av kunder.

Privat/TT

Zana Saliji.
2 av 3

Zana Saliji.

Privat

"Det är respektlösheten vi bemöts med som är jobbig, för vi är trots allt människor i arbetarkläder, och inga jävla slagpåsar."
3 av 3

"Det är respektlösheten vi bemöts med som är jobbig, för vi är trots allt människor i arbetarkläder, och inga jävla slagpåsar."

TT

Debatt | 13/04/2016 12:22

Debattören: Jag har haft en gäst som slängt kaka på mig för att fikat varit för dyrt. Privat hade jag svarat det beteendet med en käftsmäll. I stället log jag.

Detta är åsiktstext i form av en debattartikel. Åsikterna är skribentens egna och inte Nyheter24:s.

När jag går till en restaurang eller livsmedelsbutik, eller till och med klädbutik så sopar jag alltid min eventuella bitterhet under mattan så fort jag har personal framför mig.

Att gnälla på personal över prissättningar som de inte har att göra med, att sucka högljutt åt slutsumman eller att gå till kocken och fråga var fasen den välstekta köttbiten är (fem minuter efter att man lagt sin beställning).

Det fattar väl vem som helst att det är absurt och för jävla tröttsamt för personal som inte har något annat val än att bemöta din girighet med leenden.

Nu när det har blivit en trend att kasta skit på företag i sociala medier så vågar man som anställd knappt ens påpeka det uppenbara.

Jag har haft en gäst som slängt kaka på mig för att fikat varit för dyrt. Privat hade jag svarat det beteendet med en käftsmäll. I stället log jag.

En annan gång fick jag en utskällning för att vår konkurrent erbjuder kaka till kaffet. Privat hade jag bett honom att dra dit istället om det ska vara på den nivån.

I stället försökte jag förklara för snåljåpen att konkurrenten köper in sina kakor i storpack och till struntsummor. Våra kakor kostar oss tre kronor i inköp, vi är ett litet privatägt företag och vi har inte råd att erbjuda gratis kaka.

För inte så länge sen så ser jag hur en gäst välter en smoothie över min dryckeskyl men fortsätter som ingenting har hänt. Privat hade jag frågat var i helvete ursäkten eller kompensationen var.

I stället slets jag mellan att lyfta undan cirka 100 flaskor för att torka upp sörjan och att ta hand om alla andra gäster. Med ett jäkla leende.

Min favorit är gästen som tappade ett glas som gick i tusen bitar vid salladsbuffén, och gick och satte sig utan att informera personal eller ens be om ursäkt. Åtta kantiner med sallad fick kastas och resten av lunchen fick vi skit för att vi inte hade någon buffé. Kul!

När servicepersonal gör uppror då ska vi skylla oss själva och söka oss till en ny bransch. Majoriteten av er förstår inte att det inte är branschen det är fel på. Det är inte servicegivandet som är jobbigt.

Det är respektlösheten vi bemöts med som är jobbig, för vi är trots allt människor i arbetskläder inga jävla slagpåsar.

Zana Saliji