Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

Taxibolagen borde rätta sig efter Uber i stället för att klaga

CUF-medlemmar skriver att taxitrafiklagen och taxibolagen borde ändras, istället för att lägga ner Uberpop.
1 av 4

CUF-medlemmar skriver att taxitrafiklagen och taxibolagen borde ändras, istället för att lägga ner Uberpop.

Privat/Privat/TT

"Det spelar ingen roll om det är en vanlig taxi eller en bil från Uber, det viktiga är att inte alla kör sin egna bil fram och tillbaka från jobbet eller skolan".
2 av 4

"Det spelar ingen roll om det är en vanlig taxi eller en bil från Uber, det viktiga är att inte alla kör sin egna bil fram och tillbaka från jobbet eller skolan".

TT

Hugo Pringle (CUF).
3 av 4

Hugo Pringle (CUF).

Privat

Caroline Von Seth (CUF).
4 av 4

Caroline Von Seth (CUF).

Privat

Debatt | 12/05/2016 15:08

CUF-medlemmar: Vi inte glömma att tjänster som Uberpop ger människor som har svårt att komma in på arbetsmarknaden möjligheter till arbeten.

Detta är åsiktstext i form av en debattartikel. Åsikterna är skribentens egna och inte Nyheter24:s.

Den 18 maj kommer taxitjänsten Uberpop att läggas ner. En tjänst som drivits sedan 2014 och förenklat transporten för privatpersoner genom Sveriges storstäder.

I och med att det är billigare än en vanlig taxi har Uberpop fått med sig flera hundratusen kunder under denna korta tid som de har drivit sin verksamhet.

När ett företag som fått en sådan god respons från sina kunder börjar med att böja en del lagar till sin egna fördel, borde man inte tvinga dem att lägga ner, utan snarare inse att det är taxitrafiklagen som bör ses över.

Samåkning, i alla dess former, bör uppskattas och uppmuntras. Det spelar ingen roll om det är en vanlig taxi eller en bil från Uber, det viktiga är att inte alla kör sin egna bil fram och tillbaka från jobbet eller skolan.

Det som kan förekomma nu, med Ubers kommande nedläggning, är att privatpersoner som inte har möjlighet att åka kollektivtrafik på grund av längre avstånd till hållplatser eller dess olämpliga tider och så vidare, börjar ta sin egna bil.

Detta leder till ökade utsläpp från privatpersoner, något som hade kunnat undvikas om man hade låtit Uberpop konkurrera med övriga taxibolag.

Liksom all annan verksamhet utvecklas även taxibranschen. Denna gång var det Uber som låg bakom en ny trend bland taxibolagen.

Det Uber var först med var funktionen att kunna betala för resan genom deras egna app. En appbaserad betalningsfunktion finns numera hos flera andra taxibolag runt om i Sverige.

I en marknadsekonomisk anda är det bara gynnsamt för både företagen och samhället med konkurrens. Vår taxitrafiklag (2012:211) lägger ett hinder för andra taxibolag att komma ut på marknaden och därmed förhindrar en ökad konkurrens.

En del må väl säga att det är svarttaxi vi pratar om och att det därmed bör det vara olagligt att få ha en tjänst lik Uberpop. Det påstås att Uberpop är svarttaxi endast på grund av att de inte betalar någon skatt.

Om vi istället ser över vår lag angående taxitrafik och därmed inför mer konkreta och direkta regler kring huruvida sådana tjänster skall skattas och inte skattas löses dessa problem dels smidigare men också mer smärtfritt.

Sedan får vi inte glömma att tjänster som Uberpop ger människor möjlighet till arbeten. Oftast de människor som har svårt att komma in på arbetsmarknaden – unga, nyanlända flyktingar och dylikt.

Taxitrafiklagen bestraffar dessa människor mer än vad de gynnar taxibranschen. Det är inte på det viset Sveriges rikes lag bör användas.

Lagen ska hjälpa befolkningen – inte skada dem. Därför bör vi se över vår taxitrafiklag.

Summa summarum är som sagt inte att straffa de så kallade ‘svarttaxisarna’ med hjälp av lagen utan snarare hjälpa de olika taxibolagen att komma in rätt i taxibranschen och därför bör vår lag angående taxitrafik ses över omedelbart.

Hugo Pringle
Medlem i CUF Helsningborg

Caroline Von Seth
Andra vice ordförande CUF Norrort

---

Vill du läsa en annan debatt om Uberpop? Läs den här artikeln.