Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

Cloetta: Fler varumärken borde engagera sig i att göra Sverige mer integrerat

- 04/09/2016, 15:01

Cloetta/TT

Cloetta: Vi vill härmed utmana andra företag att ställa sig frågan – hur kan vi hjälpa till?

Detta är åsiktstext i form av en debattartikel. Åsikterna är skribentens egna och inte Nyheter24:s.

För att vi på bästa sätt ska klara av att integrera människor som kommit till Sverige behöver alla hjälpas åt. Staten har huvudansvaret, men regeringen har påpekat att även företagen behöver göra sitt för att vi som nation ska lyckas.

Faktum är att mer än varannan svensk kan tänka sig att ställa upp ideellt för att dela med sig av sina kunskaper till en person som kommit till Sverige från ett annat land. Men bara var tionde kan peka på en faktisk handling. Kanske beror det på att många känner att vardagen är stressig. Så mycket att Försäkringskassan beskriver situationen som dramatisk.

Är problemet så enkelt att det saknas ett roligt och enkelt sätt att engagera sig för integrationen i vår stressiga vardag?

Vårt bidrag som kommersiellt bolag är en av våra största satsningar någonsin. Istället för att göra en traditionell reklamkampanj har vi investerat i att ta fram en plattform som låter etablerade svenskar hjälpa nyanlända att träna svenska i vardagen. Med hjälp av appen Let’s Talk går det att ge sitt bidrag till integrationen då det uppstår en lucka under lunchpausen, på bussresan eller när du väntar på tandläkaren.

För det visar sig att den enklaste vägen till integration är genom språket. Och det bästa sättet att lära sig ett språk är att tala det så mycket och ofta som möjligt.

Nu kanske du någon tänker: kan en app från ett företag verkligen ha betydelse för integrationen? Ert jobb är ju bara att sälja Läkerol.

Vi tror att vårt sätt att tänka kan vara en modell även för andra kommersiella krafter: Att sälja varor och i samma veva göra något samhälleligt gott. Vi är övertygade om att viljan att använda våra resurser till att göra Sverige lite mer integrerat också är bra för vårt varumärke. Faktum är att vi är helt säkra på att våra kunder tycker att det är bra. Och vi vill härmed utmana andra företag att ställa sig frågan – hur kan vi hjälpa till? Kan vi inte både göra gott och fortfarande bedriva lönsamma affärer?

Vi är övertygade om det går.

Cecilia von Perglas,
Marknadsdirektör på
Cloetta