Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

Fryshusets Helena: När vuxna bråkar på nätet legitimerar de mobbning

1 av 3

Privat/TT

2 av 3

TT

3 av 3

Privat

Debatt | 06/04/2017 13:41

Helena Meyer: "Vi måste sluta ta bråk via sociala medier, framför allt då vi vet att vi kan elda på många följare och skapa drev".

Detta är åsiktstext i form av en debattartikel. Åsikterna är skribentens egna och inte Nyheter24:s.

Jag arbetar som verksamhetsansvarig på Fryshusets Nätvandrare, en verksamhet som tidigare arbetat med stöd via chatt och mail, men som nu till största delen är en utbildnings- och föreläsningsverksamhet. Det vi ofta får förfrågningar kring är ungas nätanvändning, faror på nätet, nätmobbning och näthat.

Jag kom hem igår efter en föreläsning om just det igår. Engagerade föräldrar och yrkesverksamma som ville lägga en timme av sin måndagskväll på att lära sig mer om unga och klimatet på nätet. På tåget hem kollar jag Instagram och ser – Näthat. Mellan vuxna.

Det här handlar inte om att peka ut några enskilda personer – vi är alla människor, och alla kan göra fel ibland. Vi kan alla råka såra andra utan att mena det. Vi kan alla försöka lösa konflikter på mer eller mindre konstruktiva sätt. Men det väcker tankar.

Jag tänker på hur vi vuxna oroar oss för hur barn och unga utsätter varandra på nätet. Hur konflikter eskalerar. Det jag ser påminner mig om hur mycket som är bra med nätet – men också om vilken lång väg vi har kvar att gå för att komma till rätta med kränkningar och mobbning.

Jag tror att det är hög tid att vi vuxna börjar lösa konflikter på det sätt vi förespråkar, via samtal, och inte genom att förolämpa varandra på sociala medier.

Det är hög tid att vi vuxna börjar föregå med det goda exempel jag vet att vi är förmögna. Jag tror att det är hög tid att vi förstår vår egen del i det näthat och den mobbningskultur som ibland finns på nätet. Vi vuxna måste våga ta konflikter och vara nyanserade.

Vi måste sluta ta dem via sociala medier, framför allt då vi vet att vi kan elda på många följare och skapa drev.

Vi måste samtala civiliserat med varandra. Om vi inte gör det kommer allt arbete med att få unga att vara "en bra kompis på nätet", att falla platt och vara totalt värdelöst. Jag har arbetat på Fryshuset i 10 år, och vi vet att unga inte gör som vi säger.

De gör som vi gör, vi vuxna är förebilder vare sig vi vill det eller inte. Vi måste se på vårt beteende online på samma sätt som på arbetsplatser och fritidsaktiviteter.

Det är inte en bra idé att sätta en lapp på anslagstavlan med en lång text om varför jag är förbannad på en kollega. Bättre att ta det med personen i fråga, eller med ansvarig chef. Lyft telefonen. Boka ett möte.

Problemet är att det idag är helt självklart att skriva precis vad som helst om andra på sociala medier, utan någon som helst analys av vad det kan få för följder.

Följder för den utsatta, de som dras in i drev och mobbning och för klimatet online. Kränkningarna drabbar nämligen inte bara den som utsätts, utan också dem som i kommentarsfält och liknande börjar gräla med, och förolämpa andra.

Enligt Statens medieråd har 13 procent av 13-16 åringar har blivit mobbade via nätet och 6 procent av 13-16 åringarna har blivit hotade via nätet (Ungar och medier, 2015).

Stiftelsen Friends kommer fram till liknande siffror: 8 procent av tjejerna och 5 procent av killarna har utsatts för mobbning via mobil, dator eller surfplatta under det senaste året (Friends nätrapport 2016).

Det kanske är dags att vi på allvar börjar fundera över hur vi ska kunna komma tillrätta med problemet.

Helena Meyer

Har du upplevt näthat?