Josefin Schönqvist tycker att hon har blivit dåligt behandlad av flygbolaget
1 av 3
Josefin Schönqvist tycker att hon har blivit dåligt behandlad av flygbolaget - Foto: Privat/TT
Wizzair
2 av 3
Wizzair - Foto: TT NYHETSBYRÅN
Josefin Schönqvist
3 av 3
Josefin Schönqvist - Foto: Privat

Josefin, 25: Flygbolaget förstörde min resa

Josefin Schönqvist: "Det var sista gången jag satte min fot på ett av deras flygplan."


Detta är åsiktstext i form av en debattartikel. Åsikterna är skribentens egna och inte Nyheter24:s.
Om skribenten

Josefin Schönqvist bor i Vasastan i Stockholm.

Hon är 25 år och jobbar med Sälj och digital marknadsföring.

Följ henne på Instagram: Josefinschonqvist.

För ett par veckor sedan så var jag med om något alldeles fruktansvärt, och då menar jag det från hela hjärta. Jag åkte med Wizzair till Polen.

Allt började egentligen innan vi skulle starta själva flygningen, jag hade satt upp min blåa kabinväska i bagageutrymmet och lutat mig tillbaka varpå jag hör en flygvärdinna med knackig engelska fråga ”Är det där din väska? Den blåa lilla cabinväskan?”, varpå jag svarar att det stämmer bra och hon berättar för mig att jag måste flytta lite längre bak på grund av att den inte får plats.

Jag blir som ett frågetecken och svarar vänligt ”Varför gör du det inte åt mig när du står bredvid den?” och det enda jag får till svars är ”Thank you” och så går hon därifrån.

Redan här känner jag att Wizz är inte lever upp till den standard jag tycker man kan förvänta sig utav ett flygbolag. Efter en trevlig weekend i Polen så är det dags för mig och mina vänner att tacka för oss.

06:00 boardar vi och där kommer jag sist med min blåa lilla cabinväska och blir stoppad av personalen som förklarar för mig att den här lilla, lilla cabinväskan, som mina vänner vanligtvis skrattar åt, är för stor och att jag måste betala 400 svenska kronor i böter och jag, i panik för att inte hinna med flyget, går med på det.

Dock har jag ingen kod på mitt kort och kan då inte betala för mig då det krävde kod. Jag ringer mina vänner i panik och förklarar läget och de ber om ursäkt för att de kan inte komma ut och hjälpa mig, då det bara är 5 minuter kvar innan flyget går.

Här står jag på en flygplats i Polen och redo att få vänta flera timmar för att sen få köpa mig en ny överprisad flygbiljett på min studentbudget. Och då kommer det, personalen säger ”Okej, för denna gång får du gå på, men du måste verkligen tänka över detta beteende till framtiden, och släng din lilla handväska”.

Det enda jag kände då och det enda jag känner idag är att det var den sista gången jag satte min fot på ett Wizzair-plan, otrevlig personal och en ledning som försöker suga ut varenda krona av sina kunder.

Jag ska egentligen inte slänga ut så mycket ilska på personalen då jag vet att det bara är ett par marionettdockor och jobbar för att få tak över huvudet. Men till Wizzairs ledning: jag föreslår att ni ser över ett costumer care program och tar hand om era kunder för framtiden.

Och värt att notera är att det inte var någon som stod och bevakade storleken på väskorna på vägen dit.

Josefin Schönqvist

/
/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!
Känner du igen dig?
Tack för din röst!
Artikeln kommer att lagras på Nyheter24.se, i en artikeldatabas eller motsvarande.
Senaste nytt

"Jag körde rattfull med ena dottern i bilen"

13 Dec 2022, 11:12

En stark välfärd är det enda som kan rädda svensk psykiatri

10 Sep 2022, 18:41
DEBATT: ​​"Man kan önska att jag var ett undantagsfall. Men jag är vuxen nu och med åren har jag träffat alldeles för många människor med liknande berättelser. Berättelser om en psykiatri som inte fungerar. Det är inte värdigt ett land som Sverige", skriver debattören och socialdemokraten Felicia Torpman.

DEBATT: "Sverige behöver en regering som tar kvinnors hälsa på allvar"

8 Sep 2022, 15:20
"Regeringen pratar gärna om sin feminism, men satsningar på kvinnosjukdomar lyser med sin frånvaro. Sverige behöver en regering som tar kvinnors hälsa på allvar och öronmärker resurser till forskning om kvinnosjukdomar", skriver Elisabeth Svantesson (M) och Matilda Ekeblad (MUF).

Därför går jag, Bränsleupprorets ledare, med i Moderaterna: "Arbetar hårdast"

5 Sep 2022, 15:34
"Redan innan Rysslands invasion av Ukraina hade Sverige världens dyraste diesel. Vi har i år sett bränslepriserna slå nya skyhöga rekord. Det finns ett parti som jag menar gör mest för att motverka detta, som arbetar hårdast för att priset ska sänkas", skriver Bränsleupprorets ledare Peder Blohm Bokenhielm.

Kan vi en gång för alla sluta klaga på skatten?

10 Jun 2022, 15:24
DEBATT. "Du som klagar. Du har säkert ett välbetalt jobb. Kanske betalar du mer i skatt än grannen. Men vet du? Det är inget straff. I grunden är skatter något fint. När det går till rätt saker", skriver debattören Felicia Torpman.

Sophie, 13, sätter ner foten: "Hjälp mig att befria försöksdjuren!"

2 Jun 2022, 09:47
INSÄNDARE: "Tänk att vara detta djur som används för att ta fram hudvård till människan, att lida och leva helt i motsats till sin instinkt", skriver Sophie Piper, 13.