Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!
12 499
reaktioner idag

Mitt företag kan gå i konkurs – på grund av postens slarv

Linn Weilar: "PostNord ägs till 60,7 procent av staten. Som företagare är man helt i händerna på er".

Jag vågade satsa på en dröm. Att få driva en egen e-handel. Jag vet att det skulle komma att kräva mycket av mig men var helt redo för utmaningen.

Idag driver jag en online shop för koreansk hudvård och make-up. Jag har lager hemma för att hålla nere kostnader, jag packar alla paket själv av samma anledning.

Viktigt att inte dra på sig för mycket utgifter i början. Jag lovar kunder en leverans av sitt paket inom 4 dagar, en dag längre än PostNord lovar mig via den tjänsten jag köper. Bra med marginal tänker jag. Varje kväll när barnen somnat packar jag paket som skall skickas i väg till kunder.

Jag gör fina paket med rosa och gröna inslagspapper. Jag binder ett snöre runt dem och knyter en rosett. Jag vill så gärna att det skall bli en positiv känsla när de öppnas. Jag skriver ofta ett meddelande till kunderna. Jag vet att det tar extra tid men tycker det är värt det nu i början för att skapa sig en relation med kunderna.

På morgonen efter dagislämning åker jag och lämnar paketen till PostNord. 31 paket har varit borta sedan 9 april 2017. Ett värde av ca 15 000 kronor. Jag har ringt PostNords kundtjänst om detta. De kan inte hitta paketen eftersom deras scanningssystem, det som gör att man kan söka efter paket, legat nere dessa datum då mina försändelser gått i väg.

Mina paket är inte, via den tjänst jag köpt av PostNord, försäkrade så det finns inte mycket att jag göra mer än att lägga en reklamation och hoppas på att de skall komma fram. Reklamationer gör man på PostNords hemsida. Jag går in på PostNords hemsida för att göra en reklamation.

Jag har ont i magen för tiden för detta finns egentligen inte, samtidigt som det inte finns något som är viktigare än att hitta paketen. Kunderna vill ha sina produkter. Jag hittar länken. Perfekt, jag skall reklamera försändelserna. Tekniska problem, reklamationssidan ligger nere.

Jag tänker att jag får testa i morgon igen. Jag testar i morgon igen. Sidan ligger nere. Reklamationssidan har tekniska problem. Jag ser att jag fått en faktura i brevlådan av PostNord för dessa försändelser. Sånt händer tänker jag, PostNord består ju av olika avdelningar och säkerligen kan inte ekonomiavdelningen, som förmodat skickat ut fakturorna, veta om att jag bestrider dessa försändelser.

Jag kontaktar dem, alltså ekonomiavdelningen. Jag ber dem att genast pausa fakturorna gällande försändelser som inte kommit fram. Det är inget fel på fakturorna får jag till svar. Jag tänker att han måste missförstått så jag berättar kort vad som hänt.

Han upprepar sig – det är inget fel på fakturorna. Är du missnöjd så gå in på hemsidan och gör en reklamation för fakturorna skall betalas. Jag börjar bli orolig att paketen aldrig kommer komma fram, vad gör jag då? Skall jag skicka ut nya paket till samtliga? Ska jag makulera deras ordrar?

Jag ringer PostNord igen och blir lovad att någon ansvarig skall ringa tillbaka. Under dagen skall de ringa. Jag tänker att jag beger mig fysiskt till postens inlämningsenhet. Jag får berättat för mig hur paketen färdas innan de åker ut i landet mot sin slutdestination och vilka möjliga ”problem” som kan uppnås på vägen.

Inte många menar de på PostNord då det är vattentäta överlämningar mellan de olika enheterna. På två ställen färdas paketen innan de hamnar i Årsta postterminal. Jag beger mig till dessa två.

På Årsta postterminal rinner tårarna när jag åter igen beskriver mitt ärende. De ber mig ringa PostNords kundtjänst. PostNords kundtjänst lovar att en ansvarig skall ringa mig. Samma dag. En vänlig kvinna inne på postterminalen i Årsta berättar att posten mer eller mindre legat nere under påsken.

Det kan vara anledningen till försening. Efter alla samtal med postens kundtjänst är det nu jag får höra detta första gången. Jag ringer PostNords kundtjänst och blir lovad att någon skall ringa upp, en ansvarig. Samma dag.

Kunderna börjar bli oroliga. Jag behöver informera dem om läget. Jag mailar till dem, jag skickar ut extra presenter till dem, jag ringer dem. Det får ta den tid det tar det finns inget viktigare än just dem. Kunderna. Fem stycken kunder bokar av sina paket och vill ha pengarna tillbaka.

De vill aldrig handla av mig mer. Tre andra bokar av och säger att de inte kan vänta mer men har vänlig ton och kommer säkerligen/möjligen att handla av mig i fortsättningen.

Fyra stycken ifrågasätter om jag överhuvudtaget har skickat paketen då de ej kan tracka/söka efter paketen. Ytterligare fyra får nya paket skickade tills sig. PostNord, till 60,7 procent ägt av staten. Som företagare är man helt i händerna på Er.

Jag räknar med att jag kan lita på att ni håller vad ni lovar. Och gör ni inte det så förutsätter jag att jag skall få hjälp. Jag borde väl vara viktig för er också? Ska jag behöva gå i konkurs på grund av PostNord?

Linn Weilar,
VD på BonnyBonny.se

Håller du med?

Mer:

Postnord slarvade bort Jonas paket – då startade han sin egen kundtjänst