Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

Här är 5 tips till dig som lider av ångest

Evah Åberg: "Jag har haft ångest så många gånger i mitt liv nu så jag vet att jag kommer klara mig igenom det, även om det känns jobbigt."

Denna text är hämtad från bloggen Evahle.se - psykisk hälsa och ohälsa.

Evah Åberg ger några tips på vad man kan göra när man drabbas av ångest.

Evah Åberg

När man lider av psykisk ohälsa (i mitt fall ångest) så kan humöret ändras på några minuter utan att något speciellt inträffar. Helt plötsligt kan min ångest slå till och förstöra hela mitt humör. 

Jag blir då nedstämd, tystlåten, rädd och känner mig otroligt värdelös. Jag kan hitta alla möjliga fel på mig själv under denna stund och tankarna bara snurrar. 

Jag kan få komplex för olika kroppsdelar och känna att jag inte vill visa mig. Jag kan börja tänka att jag är en värdelös person som aldrig kommer lyckas. Jag kan börja oroa mig för allt möjligt.

Under denna stund känner jag ofta ett tryck över bröstet. Jag får svårt att andas och jag kan till och med bli yr. Det känns som energin helt försvinner från mig och jag kan behöva vila en stund när detta inträffar. 

Många gånger vet jag inte ens vad ångesten beror på, den bara sitter där och förpestar mitt liv och kommer många gånger utan förvarning. Men lika snabbt som ångesten kommer kan den försvinna, och detta är så märkligt egentligen. 

Det blir svårt för både mig själv och min omgivning när min ångest har ett eget liv och kommer och går som den vill. Det är svårt att hänga med i svängarna när jag ena stunden känner mig otroligt värdelös och ful, och i nästa stund känner mig glad och peppad.

Därför tänkte jag lista några punkter på vad jag försöker göra när ångesten kommer. Det är inte alltid det funkar, men det viktigaste är att försöka distrahera sig från den och inte tänka så mycket på den.

Tänka på min andning. Ibland försöker jag andas i en fyrkant eller bara tänka på att dra djupa andetag.

Lyssna på poddar/kolla YouTube. Om jag försöker tänka på annat och höra andra människors röster så går det oftast lite lättare att hantera ångesten.

Tänka att det ordnar sig. Jag har haft ångest så många gånger i mitt liv nu så jag vet att jag kommer klara mig igenom det, även om det känns jobbigt. Det jag oroar mig för inträffar oftast inte utan det är bara min hjärna som förstorar upp det.

Sova eller vila en stund. Ibland blir det faktiskt bättre av att vila och bara samla lite energi, även om det är mitt på dagen.

Inte lägga så mycket energi vid det. En tanke är bara en tanke. Ångest är bara ångest. Det är inte så viktigt egentligen och jag behöver inte uppmärksamma det hela tiden. Låt ångesten komma och låt den vara där ett tag, det är okej. Den är inte farlig. Jag försöker sysselsätta mig med annat under tiden tills den försvinner av sig självt.

Evah Åberg
Vill du också få ut din röst?

Har du ofta ångest?

Mer:

Om någon i din närhet lider av utmattningssyndrom – läs detta!